درمان سرماخوردگی و آنفولانزا با روغن پونه کوهی

خوب است بدانید که روغن پونه کوهی سلامت دستگاه تنفسی را تضمین می کند و در درمان های خانگی جهت درمان سرماخوردگی و آنفولانزا به کار می روند. پونه کوهی گیاهی دارای عطر بوده و از خانواده نعناع می باشد. روغن این گیاه دارای خاصیت ضد ویروسی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می باشد.

بسیاری این روغن را جهت بهبود تنفس و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا به کار می برند. روغن پونه کوهی در کنار کاربرد موضعی خود، جهت آروماتراپی یا رایحه درمانی هم کاربرد دارد.

روغن پونه کوهی از بخش های های گوناگونی از گیاه تهیه می شود و استفاده های متفاوتی دارد. این روغن در فروشگاه ها همچون مکمل، ماده رنگرزی یا روغن گیاهی عطردار پیدا می شود.

روغن پونه کوهی جهت درمان سرماخوردگی

پونه کوهی ترکیبات گوناگونی دارد و جهت سلامتی بسیار خوب می باشد. روغن پونه کوهی قادر است تا به مبارزه با باکتری ها رفته، گرفتگی مجاری تنفسی را برطرف کند و همچون ماده ضد التهاب به کار رود. بو کردن و غرغره کردن دو شیوه متداول استفاده از این روغن جهت درمان سرماخوردگی می باشد.

بو کردن بخار دارای روغن پونه کوهی

نخست باید یک قابلمه آب را با حرارت گاز بجوشانید و بعد قابلمه را از روی گاز برداشته و به میزان دو تا سه قطره از روغن پونه کوهی را درون آن بریزید و برای زمان اندکی در قابلمه را ببندید. سپس حوله ای را روی سر خود بگذارید و با برداشتن در قابلمه بخار آن را به میزان شش تا دوازده دقیقه با بینی خود استشمام کنید. این کار موجب آزاد شدن مخاط در سوراخ های بینی خواهد شد.

روغن پونه کوهی جهت درمان گلو درد

نخست در یک لیوان دارای آب گرم به میزان یک یا دو قطره روغن پونه کوهی اضافه کنید، اندکی از آن را در دهان خود نگه دارید و به میزان سی ثانیه غرغره نمایید و این کار آنقدر انجام دهید تا آب لیوان تمام شود. این شیوه موجب می شود تا التهاب گلو به مقدار بسیاری کم شود.

روغن پونه کوهی جهت درمان برونشیت و سرفه

از جمله دیگر ویژگی های روغن پونه کوهی، خلط آور بودن آن می باشد که موجب شل شدن مخاط شده و نشانه های برونشیت را رفع خواهد کرد.

جهت درمان این بیماری می توانید به دو روش این کار را انجام دهید:

  • استشمام کردن روغن پونه کوهی جهت درمان برونشیت و سرفه

نخست باید یک قابلمه آب را با حرارت گاز بجوشانید و بعد قابلمه را از روی گاز برداشته و به میزان دو تا سه قطره از روغن پونه کوهی را درون آن بریزید و برای زمان اندکی در قابلمه را ببندید. اکنون حوله ای را روی سرتان بگذارید و قابلمه را از روی حرارت بردارید و روی میزی بگذارید و پس از آن در قابلمه را بردارید و به اندازه شش تا دوازده دقیقه بخار آن را استشمام نمایید. این شیوه موجب شل شدن مخاط خواهد شد.

  • گذاشتن پونه کوهی روی قفسه سینه جهت درمان برونشیت و سرفه

در ظرف کوچکی به میزان یک یا دو قاشق چای خوری روغن نارگیل را با پنج تا هشت قطره روغن پونه کوهی ترکیب کنید. دست های خود را گرم کنید و اندکی از این روغن را روی نوک انگشتان خود بریزید و به آهستگی روی قفسه سینه بمالید و در زمان درمان و پس از آن، قفسه سینه خود را گرم نگه دارید.

در چه مواقعی نباید از روغن پونه کوهی استفاده کرد؟

  • با وجود آلرژی های پوستی و چشم نباید از روغن پونه کوهی استفاده کرد.
  • با ایجاد حالت تهوع و استفراغ نباید از روغن پونه کوهی استفاده کرد.
  • با ایجاد سوهاضمه نباید از روغن پونه کوهی استفاده کرد.
  • با ایجاد بثورات پوستی نباید از روغن پونه کوهی استفاده کرد.

سخن پایانی

مزایای روغن پونه کوهی خیلی زیاد می باشند و دارای آنتی اکسیدان زیادی در مقایسه با بعضی میوه ها و سبزیجات می باشند. این روغن جهت تسکین بعضی از مشکلات متداول سلامتی نظیر سرماخوردگی و آنفولانزا به کار می روند ولی حتما می بایست دوز مناسب آن مورد استفاده قرار گیرد. امیدوریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

امتیاز این مقاله

با وبسایت ملودیکا به روز باشید

امتیاز بدهید

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*