همه چیز درباره گونه های مختلف آچار و کاربرد و مزایای آن

همانگونه که می دانید آچار نوعی ابزار کاربردی در زندگی روزانه و صنایع گوناگون می باشد که جهت باز و بسته کردن پیچ ‌ها و مهره‌ ها مورد استفاده قرار می گیرد و قابلیت ایجاد نیروی گشتاوری را فراهم می کند.

گونه های مختلف آچارها هر یک جهت احتیاجات خاصی ساخته شدند و در صنایع و حرفه های گوناگون به کار می روند. این گوناگونی آچارها موجب شده تا تمامی احتیاجات افراد تحت پوشش قرار گیرد و بنابراین بسیار کاربردی و معروف می باشند.

با ما همراه باشید تا در این مقاله از سایت ملودیکا آچار صنعتی و غیرصنعتی و کاربردهای آنان را به شما معرفی نماییم.

Table of Contents

معرفی گونه های مختلف آچارهای صنعتی و دستی و کاربرد آن ها

با در نظر گرفتن گوناگونی مدل و ابعاد پیچ و مهره ‌ها، مدل های مختلف آچار آلات هم متفاوت و دارای تنوع می باشند. آچارها، مهم ترین ابزار جهت تعمیرات و کارهای تولیدی می باشند. با توجه به اینکه این ابزارها قادر می باشند تا در هر نوع کاری نظیر تعمیرات خانگی یا کمپانی های صنعتی به کار روند، بنابراین شناخت گونه های مختلف آچار صنعتی، نیمه صنعتی و دستی باعث می شود تا انتخاب درستی طبق نیازهای خود داشته باشید. در ادامه انواع آچارها را معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

درباره آچار فرانسه یا Adjustable Wrench از انواع آچارها

آچار فرانسه هم مختص به پیچ و مهره ‌ها و هم در فعالیت های مرتبط با لوله‌کشی مورد استفاده قرار می گیرد. این آچارها با قابلیت تنظیم دهانه، ابزاری کاربردی و مناسب جهت انجام فعالیت های گوناگون می باشند. آچار فرانسه از جمله معروف ترین گونه های مختلف آچارها جهت باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ ها می باشند.

این آچار یک پیچ مارپیچی دارد که باز و بسته کردن دهانه آچار را ممکن می کند و قادر می باشید تا آن را به مقدار لازم تنظیم نمایید. با این خصوصیت، کارکرد و عملکرد آن بهتر شده و می بایست تا آن را در گروه بندی آچارهای ترکیبی با چندین عملکرد، قرار داد.

درباره آچار تخت و رینگی یا Open-Ended & Box-Ended Wrench از انواع آچارها

آچار تخت دارای یک طراحی ساده ولی پرکاربرد می باشد و افراد زیادی به آن جهت انجام فعالیت هایشان علاقه دارند. این آچار در همه موارد همچون ابزاری پرکاربرد مورد استفاده قرار می گیرد. دو طرف دسته این آچار دارای حالت C یا U شکل می باشد که یک سمت آن‌ ها کوچک‌ تر است و جهت باز و بسته کردن مهره‌های کوچک‌ تر به کار می رود.

همچنین آچار رینگی دو حلقه در هر طرف خود دارد که می بایست پیچ را در داخل این حلقه ‌ها گذاشت و با چرخاندن آچار، پیچ را باز یا بسته کرد. حلقه ‌های درونی این آچارها حالت شش ضلعی دارند و جهت باز یا بستن پیچ ‌های شش ضلعی به کار می روند.

گونه های مختلف آچار آلات تخت و رینگ

  • آچار دو سر تخت از انواع آچار تخت و رینگی

اصولا این مدل آچارها جهت أنواع فعالیت با پیچ و مهره در مکان های محدود به کار می روند. در کنار بهروری زیاد، قیمت آچار دو سر تخت هم بسیار خوب می باشد و در سایزهای گوناگون هم قابل خریداری می باشد.

  • آچار دو سر رینگی از انواع آچار تخت و رینگی

این مدل آچارها جهت سفت کردن پیچ‌ های مربعی و پیچ‌ های شش ضلعی به کار می روند. آچارهای دو سر رینگی دارای ۱۲ ضلع می باشند و اصولا در مکان های کوچک کاربردی تر می باشند چراکه زاویه های بیشتری دارند و کار با آن ‌ها راحت تر می باشد.

  • آچار ترکیبی یا یک سر تخت و یک سر رینگی از انواع آچار تخت و رینگی

این مدل آچار یک آچار دوکاره می باشد که باعث می شود تا آچار تخت و آچار رینگی به شکل همزمان در یک آچار به کار ببرید.

درباره آچار آلن یا Allen Wrench از انواع آچارها

آچار آلن دارای مدل های مختلفی می باشد و اصولا جنسی از فلز فولاد دارد. معروفیت این آچار در سال‌ های گذشته به علت کارکرد بیشتر پیچ ‌های شکل آلن بالاتر رفته است. مثلا جهت ساخت انواع محصولات نظیر صندلی‌های اداری این پیچ ‌ها کاربرد دارند.

جهت باز و بسته کردن هر پیچی می بایست تا آچار آلن مخصوصی به کار برده شود. گونه های مختلف آچار آلن ‌ها از نظر شکل مقطع دارای دو دسته شش گوش و ستاره ای می باشند؛ ولی سری ‌های ویژه دیگری هم موجود می باشند که با اتصال آن‌ها به این ابزار قادر می باشید تا بسیار آسان دیگر اتصالات را باز و بسته نمایید.

گونه های مختلف آچار آلن

  • آچار آلن ستاره‌ای از انواع آچار آلن

این آچارها یک سر ستاره‌ای با شش پر دارند که به آن ‌ها آچار ستاره‌ای یا آچار خورشیدی هم می گویند. این طراحی باعث می شود تا گشتاور بیشتری روی پیچها و مهره ها صورت بگیرد؛ در نتیجه از آن‌ها جهت اتصال سفت و قدرتمند استفاده می شود.

  • آچار آلن L شکل از انواع آچار آلن

آچارهای آلن L به علت طراحی ویژه خود با حرف L معروف می باشند. این آچارها دو سمت گوناگون، یعنی بلند و کوچک دارند. سر بلند این آچار جهت دسترسی به پیچ‌ ها و مهره ‌ها در مکان های باریک و سوراخ ‌های طولانی استفاده می شود و سر کوچک جهت تولید گشتاور زیادتر و توان حداکثری در فعایت باز و بسته کردن پیچ‌ ها به کار می رود.

  • آچار آلن T شکل از انواع آچار آلن

آچارهای T شکل باعث می شوند تا حداکثر گشتاور به پیچ یا مهره وارد شود. این طراحی در جاهایی نظیر صنایع مکانیکی یا ساخت و ساز که احتیاج به گشتاور بسیاری دارند، به کار می رود.

  • آچار آلن P شکل از انواع آچار آلن

آچار آلن P شکل همچون آچار T شکل می باشد؛ ولی دارای یک دسته ارگونومیک‌تر و طراحی زیباتری می باشد. این آچار موجب می شود تا فرد به آسانی کار کند و گشتاور خوبی به دست آورد.

  • آچار آلن چاقویی از انواع آچار آلن

آچار آلن چاقویی نظیر چاقوهای مسافرتی باز می‌شود و از لحاظ طراحی مشابه به آچار می باشد. این وسیله کاربردی در حقیقت ترکیبی از چندین نوع آچار در یک دستگاه چاقویی می باشد. آچار آلن چاقویی برای پیچ ‌های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد.

  • آچار آلن حلقه‌ای از انواع آچار آلن

آچار حلقه‌ای نظیر آچار آلن می باشد با این فرق که کاور و دسته ‌های گوناگونی دارد. این آچار یک حلقه می باشد که به آن گونه های مختلف آچارها با سایزهای متفوت وصل می‌شوند و هر یک از آن‌ها جهت انجام یک کار ویژه به کار می روند.

  • آچار آلن سه طرفه یا سه راهی از انواع آچار آلن

آچارهای آلن سه طرفه به علت ساختار مختص به خود، جهت کار در مکان های کوچک با دسترسی دشوار خوب می باشند. این آچارها همچون ابزار دستی در جاهایی که دسترسی به سوراخ ‌ها مشکل م باشد، بسیار کاربردی هستند.

درباره آچار جغجغه‌ای یا Ratcheting Wrench از انواع آچارها

گونه های مختلف آچارها احتمالا در زمان کار قابلیت عوض کردن زاویه و جهت چرخش را ندارند. به همین دلیل باز و بسته کردن پیچ و مهره سخت خواهد شد ولی آچار جغجغه‌ای با طراحی ویژه خود، هم می تواند در محیط های کوچک مورد استفاده قرار گیرد و هم به آسانی قابلیت باز و بسته کردن هر مدل پیچ و مهره‌ای را با عوض کردن زاویه ایجاد می‌کند.

این آچار در حقیقت معروف ترین مدل آچار در مکانیکی ها به شمار می رود؛ خصوصا در زمان تعمیر اتومبیل ها، موتورها و دوچرخه‌ها کاربردی می باشد. آچار جغجغه‌ای دارای ابعاد و طول‌های گوناگونی می باشد.

درباره آچار بکس یا Socket Wrench از انواع آچارها

خوب است بدانید که آچار چپقی سوکت دار یا آچار بکس دستی وسیله ای است که کارکردی شبیه به آچار رینگی دارد. این آچار دارای یک یا دو سر سوکت می باشد که به شکل خمیده و زانویی ساخته شده اند. دو سر آن دو عدد سوکت بکس با شش و دوازده گوش دارد در نتیجه جهت باز و بسته کردن پیچ ‌ها و مهره ‌های شش‌گوش در ابعاد گوناگون مشکلی وجود ندارد.

جهت به کار بردن گونه های مختلف آچارهای بکس می بایست بخش تحتانی این ابزار را که صورت استوانه‌ای می باشد، داخل پیچ گذاشته و بعد با چرخاندن آچار، اتصال را باز و بسته نمایید.

گونه های مختلف آچار بکس

  • آچار بکس دستی از انواع آچار بکس
  • آچار بکس برقی از انواع آچار بکس
  • آچار بکس شارژی از انواع آچار بکس
  • آچار بکس بادی از انواع آچار بکس
  • آچار بکس فشار قوی از انواع آچار بکس
  • آچار بکس سوکتی از انواع آچار بکس

درباره آچار لوله‌گیر یا شلاقی یا Pipe Wrench از انواع آچارها

آچار شلاقی از جمله تجهیزات لازم و مهم جهت لوله کشی می باشد. در صورتی که به دنبال یک آچار خوب برای کارهای سنگین و سخت می باشید، آچار شلاقی یا آچار لوله‌گیر بسیار خوب می باشند. این ابزار جهت انجام فعالیت هایی که احتیاج به سرعت و دقت زیاد دارند، خیلی خوب می باشند.

آچار شلاقی دارای دو مدل تک دسته و دو دسته می باشد و انتخاب آن طبق احتیاجات شما می باشد. در زمان انتخاب یک آچار لوله‌گیر می بایست به طول، ابعاد و باز شدن دهانه آن دقت نمایید.

این مدل از گونه های مختلف آچارها یک فک دندانه دار فولادی و یک مهره تنظیم روی دسته دارد که سایز فک را با درنظر گرفتن قطر لوله تنظیم می‌کنند.

درباره آچار چکش خور یا Hammer Wrench از انواع آچارها

باید بدانید که آچار چکش خور از جمله مدل های آچار ضربه‌ای می باشد که جهت باز و بسته کردن پیچ و مهره ‌ها با قدرت بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این آچار یک سری رینگی دارد که جهت ضربه زدن و اعمال نیروی چکش استفاده می شود. جهت به کار بردن آن نخست باید پیچ یا مهره را در دست گرفته و بعد آچار را روی آن‌ها بگذارید و با سر صاف آچار محکم روی آن بزنید.

این ابزار در تاسیسات آب و گاز، لوله کشی و در جاهایی نظیر مهره‌ های جامپ و گیر کرده به کار برده می شود.

درباره آچار قفلی از انواع آچارها

با در نظر گرفتن ابزارهای گوناگونی که در مشاغل به کار می روند، انبر قفلی از جمله گونه های آچار دستی می باشد که دارای دو فک ثابت و متحرک است.

  • جهت به کار بردن این ابزار نخست باید با تنظیم زاویه متحرک، سایز لازم جهت باز و بسته کردن پیچ ‌ها را مشخص نمایید.
  • سپس باید با چرخاندن پیچ تحتانی دسته آچار، سایز لازم را بیابید.
  • در این مرحله باید آچار را روی قطعه گذاشته و دسته را ببندید.
  • در پایان ضامن را قفل کرده تا قطعه به درستی در بین فک‌های آچار قفل شود.

کارکرد آچار قفلی در صنعت های گوناگونی مثل تاسیسات و تعمیرات خیلی مفید می باشد به خصوص جهت تعمیر و وصل کردن قطعه هایی که صدمه دیده اند. این وسیله با امکان سفت کردن فک ‌ها مانع از لغزش آچار خواهد شد. این خصوصیت موجب می شود تا هر نوع پیچ نظیر پیچ‌های هرز و صدمه دیده بسیار آسان باز و بسته شوند.

درباره آچار کلاغی از انواع آچارها

آچار کلاغی از جمله دیگر مدل های آچار صنعتی کاربردی می باشد. این ابزار دارای دو آرواره م باشد که یکی از آن‌ها قادر است تا به صورت مستقل در دسته حرکت نماید. این خصوصیت موجب می‌شود که آچار کلاغی گونه های متفاوتی از ابعاد را بدون احتیاج به تنظیم دهانه عرضه کند.

همچنین دیگر کاربردها این وسیله شامل تعمیر لوله‌ها و باز و بسته کردن پیچ ‌ها می باشد. آچار کلاغی به علاوه قابلیت تنظیم زاویه ‌های گوناگون را دارد و بنابراین با نام انبردست سر کج هم معروف می باشد.

درباره آچار پین از انواع آچارها

جهت قفل کردن پیچ ‌های مخصوصی که اصولا در دندان‌پزشکی‌ها به کار می روند، آچار پین کاربرد دارد. این پیچ ‌ها به صورتی طراحی ‌شدند که هر کسی نمی تواند آن ها را راحت باز کند.

درباره آچار اسلحه از انواع آچارها

آچار اسلحه از جمله دیگر گونه های آچارها می باشد که دارای یک سر دنده‌ای به صورت C است. این آچارها اصولا شکاف ‌های مربعی دارند و در سایزها و ابعاد گوناگونی ساخته می‌شوند.

موارد استفاده از این آچارها اندک می باشد و به صورت اصلی در صنایع نظامی خصوصا در اسلحه‌سازی به کار می روند.

درباره آچار دندانه‌ای یا آچار تمساحی از انواع آچارها

آچارهای دندانه‌ای گیره‌های دندانه‌ای در پایین خود دارند، ولی قسمت دیگر آن‌ها تخت می باشد. شباهت شکل آن ‌ها به دهان تمساح موجب شده ک هبا نام آچار تمساحی هم شناخته شوند.

قبلا نیز این آچارها جهت باز کردن پیچ‌ ها و مهره ‌های مربعی کاربرد داشتند؛ ولی در حال حاضر اکثرا جهت باز کردن پیچ‌ ها و مهره ‌هایی با شش گوش به کار برده می شوند.

درباره آچار آبگیر از انواع آچارها

آچار آبگیر دارای ظاهری همچون حرف T انگلیسی می باشد و یک فک خمیده در ته خود دارد. موارد استفاده از این ابزار شامل باز و بسته کردن شیرآلات مختلف در نواحی گوناگون خانه نظیر سینک و دستشویی می باشد.

در ادامه قرار است تا گونه های مختلف آچار های مکانیکی را به شما معرفی نماییم.

درباره آچار ترکیبی از انواع آچارهای مکانیکی

یکی از گونه های مختلف آچارهای خودرو در مکانیکی‌ها آچارهای ترکیبی می باشند که از جمله آچارهای چندکاره به شمار می روند. این آچارها قابلیت انجام کارخای متفاوتی را دارند. آن ‌ها دو سر گوناگون یکی تخت و دیگری رینگی دارند. مورد مهم استفاده از این آچار ترکیبی در صنایع مکانیکی و فنی می باشد. طراحی خاص این آچارها باعث می شود تا جهت انجام دو کار گوناگون به کار روند.

درباره آچار ترکمتر یا Torque Wrench از انواع آچارهای مکانیکی

از دیگر مدل های آچارهای اتومبیل، آچار ترکمتر می باشد. آچار ترکمتر از تجهیزات مهم در صنایع اتومبیل سازی و تعمیرات خودروها به شمار می رود. این ابزار دقیق و مهم جهت تنظیم اتصالات مکانیکی یه کار می رود.

آچارهای ترکمتر شکلی شبیه به آچار جغجغه‌ای دارند و قابلیت اندازه‌گیری و تنظیم گشتاور در آن ها ممکن می باشد. در اصل اتصالات در صنایع گوناگون نظیر صنعت اتومبیل سازی و هوافضا خیلی حساس و دقیق می باشند و مقدار شل یا سفت بودن آن ‌ها بر کارآیی این وسایل اثرگذار می باشد. آچار ترکمتر باعث می شود تا مقدار گشتاور را با دقت و بر اساس استانداردها تنظیم نمایید و اتصالات را به صورت کامل محکم کنید. با درجه‌بندی‌های گوناگون طبق واحدهای نیوتن، پوند اینچ و کیلوگرم فورس قادر می باشید تا گشتاور خود را کنترل کنید. از میان گونه های مختلف آچارهای ترکمتر می توان به آچار ترکمتر عقربه‌ای و دیجیتالی اشاره کرد که دارای ابعاد و گشتاورهای مختلفی می باشند.

درباره آچار چرخ یا Lug Wrench از انواع آچارهای مکانیکی

آچار چرخ یکی از کاربردی ترین آچارهای مکانیکی ها می باشد جهت برای باز و بسته کردن پیچ و مهره‌های چرخ وسایل نقلیه به کار برده می شود. این ابزار ظاهری شبیه به حرف X دارند و در مدل ها و اندازه های گوناگونی در بازار جهت خرید ارائه می شوند.

جهت به کار بردن آچار چرخ، می بایست که سری مناسب را بر روی آچار بگذارید و بعد از آن پرچم را عوض کنید. به علاوه این ابزار جهت پنچرگیری خانگی و عوض کردن تایر اتومبیل در خانه نیز خوب می باشد.

درباره آچار فیلتر بازکن یا Oil Filter Wrench از انواع آچارهای مکانیکی

از دیگر مدل های آچار صنعتی می توان به آچار فیلتر بازکن اشاره کرد که برای اتومبیل ها به کار می رود. این آچارها به علت گوناگونی فیلترهای موجود در اتومبیل ها، به شکل های متفاوتی در بازار ارائه می شوند. این ابزارهای پرکاربرد، در مکانیکی‌ها و کارگاه ‌های تعمیراتی اتومبیل وجود دارند تا فیلترهای روغن را با سرعت و دقت بیشتری عوض و یا تعمیر نمایند.

درباره آچار شمع از انواع آچارهای مکانیکی

جه تعمیر شمع اتومبیل باید آچار مختص به آن، یعنی آچار شمع به کار برده شود. این آچار در فهرست گونه های مختلف آچارهای تخصصی وجود دارد و شکلی شش گوش دارد.

سر آچار شمع مشابه یک سوکت بکس بلند می باشد. این سوکت بکس و آچار شمع دارای جنسی از فلز خیلی مقاوم آلیاژ فولادی می باشد و اصولا دارای ابعاد معینی نظیر 16 میلی‌متر و 21 میلی‌متر برای باز و بسته کردن شمع ‌های مدل های مختلف اتومبیل ها، موتور اره زنجیری بنزینی، در مکانیکی و تعمیرگاه ‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. به تازگی آچار شمع تاشو نیز تولید شده است که فعالیت نفوذ و دسترسی به شمع و اتصال درون اتومبیل را خیلی راحت تر کرده است.

درباره آچار پدال از انواع آچارهای مکانیکی

جهت تعمیر پدال دوچرخه یک مدل آچار مخصوص به کار برده می شود که از لحاظ ظاهری یک سر دوطرفه مشابه حرف U انگلیسی دارد. طراحی مخصوص این آچار موجب شده تا تعمیر و تنظیم پدال‌های دوچرخه به آسانی صورت بگیرد. به کمک آچار پدال، کار باز و بسته کردن پدال‌ها به راحتی صورت می گیرد.

سخن پایانی

با در نظر گرفتن احتیاجات هر کسی باید ابزار لازم جهت باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ها تهیه شود و قبل از آن باید با مدل های گوناگون آچار صنعتی و دستی آشنا شوید. با توجه به اینکه هر مدل پیچ و مهره‌ای احتیاج به آچار مخصوصی دارد، بنابراین شناخت مدل های گوناگون آچار باعث می شود تا سرعت عمل و بهره وری شما بیشتر شود. امیدواریم که این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

با وبسایت ملودیکا به روز باشید

امتیاز بدهید

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*