میزان سرعت دسترسی به اینترنت ماهواره ای بر روی موبایل های معمولی

خوب است بدانید که ایلان ماسک اخیرا بیان کرد که سرعت اینترنت ماهواره ای بر روی موبایل های قدیمی معادل با ۱۷ مگابیت بر ثانیه می باشد. بر اساس بیان اسپیس ایکس مشخص شده برای نخستین بار یک گوشی موبایل قدیمی می تواند اینترنت ماهواره ای داشته باشد و در رسانه اجتماعی ایکس تولید محتوا کند. ایلان ماسک بیان کرده که تست های صورت گرفته روی یک گوشی اندرویدی معمولی سامسونگ، سرعت ۱۷ مگابیت ‌بر ثانیه را نشان می دهد و تصویری نیز از آن منتشر کرده است.

به علاوه ایلان ماسک بیان کرد که در این تست ابزاری استفاده نشده و فقط به وسیله ارتباط مستقیم با ماهواره‌های اسپیس ایکس صورت گرفته است. او ادامه داد که این سرویس با همکاری اپراتورهای تلفن همراه می باشد. یک نمونه همکاری همانند این قبلا میان اسپیس ایکس و تی‌موبایل صورت گرفته بود.

ایلان ماسک گفت که سرعت ۱۷ مگابیتی بیانگر بیشترین سرعت برای هر پرتو می باشد و با درنظر گرفتن سایز بزرگ پرتوها، به کار بردن این سرویس وقت هایی که اینترنت معمولی در دسترس نیست، مناسب می باشد.

خوب است بدانید که شرکت اسپیس ایکس می خواهد تا در طول سال ۲۰۲۴ میلادی سرویس ارسال پیام متنی مستقیماً توسط ماهواره به موبایل های معمولی را ارائه دهد و همچنین در سال ۲۰۲۵، اینترنت ماهواره‌ای مستقیم را جهت ارسال صوت و داده به گوشی های عادی عرضه کند.

دسترسی به اینترنت ماهواره ای

خوب است بدانید که اینترنت ماهواره‌ای از جمله تکنولوژی های مهم می باشد که می تواند دسترسی به اینترنت را در مناطق دور و جاهایی که زیرساخت‌های اینترنت وجود ندارد، ایجاد کند. این تکنولوژی با کمک ماهواره‌های موجود در مدار زمین فعالیت می‌کند و ارتباط مستقیمی میان کاربران و شبکه جهانی اینترنت ایجاد می کند. بنابراین، اینترنت ماهواره‌ای قادر ست تا پوشش وسیعی را عرضه کند و برای کاربران در جاهای دور از اینترنت این امکان را فراهم می کند تا از اینترنت ماهواره ای استفاده کنند.

فعالیت اینترنت ماهواره‌ای بدین شکل می باشد که سیگنال‌ها توسط آنتن‌های کاربر به ماهواره ارسال می شوند و پس از آن ماهواره این سیگنال‌ها را به ایستگاه زمینی متصل به شبکه اینترنت می فرستد. در پایان، اطلاعات به وسیله این مسیر به کاربر فرستاده می‌شود. این روند اندکی تاخیر در ارتباط ایجاد می کند، ولی امکان دسترسی به اینترنت را در نواحی دور از اینترنت ایجاد می کند.

از جمله معضلات اساسی اینترنت ماهواره‌ای، هزینه زیاد ابزلرها و خدمات مرتبط با آن می باشد که مانع دسترسی وسیع خواهد شد. ولی با رشد تکنولوژی و رقابت در بازار، به احتمال زیاد این هزینه ها کم تر خواهند شد تا همه بتوانند از این سرویس استفاده کنند.

پروژه‌های عظیمی نظیر Starlink از کمپانی اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک، OneWeb و Amazon’s Project Kuiper روی این تکنولوژی در حال کار می باشند تا این اینرنت را به صورت جهانی توسعه دهند. این پروژه‌ها می خواهند با پرتاب هزاران ماهواره کوچک به مدار زمین، شبکه‌ای از اینترنت ماهواره‌ای با سرعت زیاد و تاخیر کم ایجاد کنند که می‌تواند موجب دسترسی به اینترنت در همه نقاط جهان شود.

گسترش اینترنت ماهواره ای موجب می شود که شکاف دیجیتالی کم تر شود و همه افراد در کل دنیا به قابلیت های اینترنت مدرت دسترسی پیدا می کنند. این رشد هم در زندگی همه افراد تاثیر دارد و هم موجب پیشرفت اقتصاد جهانی، آموزش، و بهداشت عمومی خواهد شد.

دسترسی به اینترنت ماهواره ای در کشور ایران

اینترنت ماهواره‌ای در کشور ایران مسئله ای می باشد که با معضلات زیادی روبرو است. با توجه به ساختار قانونی و فناوری موجود در ایران، دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای احتمالا به شکل محدود و تنظیم شده باشد. دولت ایران دارای سیاست‌ها و قوانینی جهت کنترل و نظارت بر اینترنت و تکنولوژی های ارتباطی می باشد که اینترنت ماهواره‌ای هم در این دست می باشد.

ساختار قانونی و فنی اینترت ماهواره ای مرتبط با کشور ایران

همانگونه که می دانید اینترنت و تکنولوژی های مربوط به آن در کشور ایران زیر نظر دولت می باشد و استفاده از اینترنت ماهواره‌ای احتیاج به مجوز خواهد داشت. به کار بردن اینترنت ماهواره‌ای بدون مجوز در ایران محدودیت‌های قانونی دارد و جرم به حساب می‌آید. همچنین ابزارهای لازم جهت دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای همچون دیش‌های ماهواره‌ای و قطعات دیگر، به سختی و با هزینه زیاد قابل تهیه می باشند.

موقعیت ها و مسائل مربوط به اینترنت ماهواره ای

همانگونه که پیش تر گفتیم اینترنت ماهواره‌ای موقعیتی برای افرادی در جاهای دورافتاده و روستایی ایران ایجاد می کند تا بتوانند بدون داشتن زیرساخت اینترنت از آن بهره مند شوند.

اینترنت ماهواره ای در ایران با مسائلی روبرو است که از میان آن ها می توان به هزینه بالای ابزارها و تأخیر در ارتباط به علت مسافت بسیار ماهواره‌ها از زمین اشاره کرد.

اینترنت ماهواره ای در آینده

  • با رشد تکنولوزی و زیاد شدن تعداد پروژه‌های اینترنت ماهواره‌ای بین‌المللی نظیر Starlink از SpaceX، احتمالا محدودیت ها و قوانین مرتبط با ان در ایران تغییر خواهد کرد.
  • بهتر شدن امکان دسترسی و کم شدن هزینه‌ها در صورت رعایت قوانین باعث می شود که اینترنت ماهواره ای در ایران گسترش یابد.
  • با استفاده از اینترنت ماهواره این در ایران همه می توانند به مزایای اینترنت دسترسی داشته باشند، ولی در این راستا باید به همه عوامل نظیر گسترش تکنولوژی، سیاست‌های دولتی و موانع اقتصادی توجه کرد.

با وبسایت ملودیکا به روز باشید

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*