همه چیز درباره دریل میکسر و موارد استفاده از آن

خوب است بدانید که دریل همزن یا Mixer Drill که با اسم دریل میکسر هم شناخته می شود، دستگاهی قوی و کاربردی همانند یک دریل ولی مدل صنعتی و بزرگ تر می باشد. در این دستگاه در عوض مته در سه نظام دریل عادی، میله ای بلند فلزی پره دار یا Paddle قرار گرفته است. سر پره دار به صورت پهن، استوانه‌ ای و بزرگ می باشد و این بخش جهت ترکیب کردن متریال گوناگون در صنعت های مختلف نظیر رنگ، ملات، چسب، مواد خشک و دانه‌ای، پودری، مایعات و موارد این چنینی به کار می رود. ابزار دریل میکسر گونه های مختلفی دارد که همه ی آن ها دارای یک موتور قوی با گشتاور بالا می باشند تا قدرت مورد نیاز جهت چرخیدن پره‌ها در هر ماده و موادی نرم و سختی را ایجاد کنند.

دریل میکسر می تواند به صورت برقی، شارژی یا بنزینی باشد. همچنین توان موتور به علاوه توان گشتاور خروجی آن به صورت مستقیم در بازدهی و کیفیت میکس مواد اثرگذار می باشد. برای نمونه دریل های میکسر برقی با قدرت های 700 وات تا 2000 وات تولید می‌شوند و گشتاور خارج شده آن ها از 6 نیوتن تا 50 نیوتن متر می باشند.

به علاوه قطر پره میکسر و چگونگی وصل شدن میله فلزی کارگیر پره به سه نظام نیز در ابزار دریل میکسر مهم می باشد. احتمال دارد میله یک میکسر با مدل رزوه M12 یا M14 به ابزار وصل شود و یا یک سه نظام مشابه ه مته گیرهای دریل ‌های عادی داشته باشد.

عوامل دیگری نیز در انتخاب یک دریل میکسر با اهمیت می باشد. برای مثال امکان گردش چپگرد و راستگرد و یا قابلیت تنظیم کردن سرعت به وسیله دیمر مواد را با هم بهتر هم خواهد زد. همچنین هر میکسری با در نظر گرفتن توان موتور، قادر است تا بیشترین و اندازه مشخصی از حجم مواد را مخلوط نماید. این حجم با واحد لیتر یا کیلوگرم معین می شود. اصولا عدد آن برای هر ابزار و مدل های گوناگون بازار میان 5 تا 40 کیلوگرم و یا میان 10 تا 100 لیتر مواد می باشد.

گونه های مختلف دریل میکسر

گونه های مختلف دریل میکسر از لحاظ منبع تغذیه

  • مدل دریل میکسر برقی

دریل میکسر برقی دارای موتوری می باشد که با جریان برق شهری تکفاز فعالیت می کند. این گونه کاربرد بسیاری در شغل های گوناگون دارد و اصولا در همه پروژه‌های ساختمان سازی و عمومی و غیره از دریل میکسر برقی استفاده می کنند.

  • مدل دریل میکسر شارژی

در مدل دریل میکسر شارژی در عوض کابل برق یک باتری موجود می باشد و برای جاهایی مناسب است که به برق شهری دسترسی نمی باشد. دریل میکسر شارژی دارای باتری های لیتیومی قوی می باشد اما ولی و توان خروجی نسبت به مدل برقی کم تر می باشد.

  • مدل دریل میکسر بنزینی

نیرومندترین مدل میکسر که انرژی خود را از منبع و موتور بنزینی دریافت می کند دیرل میکسر بنزینی می باشد. اصولا این مدل دارای توان خروجی زیاد و پره‌های پهن و بزرگی می باشد. میکسر بنزینی جهت ترکیب مواد سخت با حجم بسیار به کار می رود.

گونه های مختلف دریل میکسر از لحاظ نوع طراحی

  • مدل دریل میکسر تک قلو

دریل میکسر تک قلو دارای فقط یک میله و پره می باشد. در صورتی که حجم مواد استفاده شده خیلی نباشد و بافت مواد ساده و رقیق باشد، نوع تک قلو جهت هر کار و فعالیتی کافی می باشد.

  • مدل دریل میکسر دوقلو یا همزن دوبل

دریل میکسر دو قلو دارای دو شفت و پره می باشد که با هم در دو طرف مخالف به چرخش درمی آیند. میکسر دوبل جهت هم زدن مواد با حجم زیادتر و یا متریال حساس نظیر محصولات شیمیایی و بهداشتی که باید به صورت یکدست و خوب ترکیب شوند به کار می رود.

  • مدل دریل میکسر تک سرعته

بعضی از دریل های میکسر تک سرعته می باشند و انواع حرفه ای تر آن ها گیربکس دوسرعته دارند. دریل میکسر تک سرعته دارای گیربکسی تک حالته می باشد و بازه تنظیم سرعت آن فقط در یک دامنه و با دیمر کنترل می‌شود. در نتیجه تنها می‌تواند کاربردای محدود خاصی داشته باشد و قدرت مخلوط کردن متریال گوناگون با تعداد بسیار را ندارد.

  • مدل دریل میکسر دوسرعته

دریل میکسر دو سرعته یک جعبه دنده با قابلیت تغییر حالت چرخش دنده‌ها دارد و قادر است با انتخاب حالت، توان و یا سرعت بیشتری داشته باشد. بنابراین قدرت ترکیب کردن خیلی از مواد مایع، جامد و نرم و سخت را دارد. دریل میکسر دوسرعته همانند یک دریل گیربکسی، قابلیت انتخاب توان بیشتر در حالت یک یا سرعت بیشتر در حالت دو را دارد. این ویژگی با در نظر گرفتن گونه متریال و ملات مخلوط شده، بازدهی ابزار را بیشتر کرده و قادر است تا در چندین حرفه و جهت مخلوط کردن جنس های گوناگون متریال به کار رود.

گونه های مختلف پره در دریل میکسر

درباره قطر و شکل پره نیز باید بگوییم که دریل میکسر اصولا دارای قطر پره 100 تا 200 میلی متر می باشد، ولی این پره‌ها از نظر ظاهر با یکدیگر فرق ظاهری و کاری دارند. در زیر گونه های مختلف چره های دریل میکسر را معرفی می کنیم:

  • پره‌ مارپیچی در دریل میکسر جهت ترکیب کردن مواد با غلظت متوسط و چرخش دورانی مناسب می باشد.
  • پره‌ قفسی یا Whisk همانند میکسرهای دستی و کوچک خانگی می باشد و جهت قوام دادن به متریال سبک در زمان ترکیب کردن و حجیم کردن آن ‌ها به کار می رود.
  • پره‌ لنگری یا Paddle یکی از کاربردی ترین پره ها می باشد و جهت ترکیب کردن متریال سنگین، رنگ، چسب، مواد چسبنده و خراشیدن ته ظرف به کار می رود.

موارد استفاده از درل میکسر

دریل‌های میکسر در صنعت کاربردهای گوناگونی دارند. با توجه به اینکه مخلوط کردن مواد در پروژه‌ ها و حرفه های گوناگون کاری با اهمیت می باشد، بدون یک دریل میکسر نمی توان همه مواد را به صورت درست مخلوط کرد. در ادامه برخی از موارد استفاده از دریل میکسر را بیان خواهیم کرد:

  • در شغل های معماری و ساختمانی جهت ترکیب کردن گونه های مختلف ملات، گچ، سیمان، چسب کاشی، رزین و مواد دیگر کاربرد دارد.
  • در صنایع غذایی جهت ترکیب کردن خمیر، سس، مایونز، مواد اولیه کیک و شیرینی، نان و مواد دیگر کاربرد دارد.
  • در صنایع شیمیایی جهت ترکیب کردن رنگ‌ ها، چسب، حلال ‌ها و مواد شیمیایی گوناگون به کار می رود.
  • در صنایع دارویی جهت ترکیب کردن مواد اولیه دارو و برای درست کردن پماد ها و کرم ‌ها کاربرد دارد.
  • در شغل های رنگ و نقاشی جهت ترکیب کردن رنگ ‌های صنعتی، رزین ‌ها، پوشش ‌های محافظ، کنیتکس، رنگ روغن و پلاستیک و مواد دیگر کاربرد دارد.
  • در صنایع یشی و بهداشتی جهت ترکیب کردن مواد اولیه محصولات یشی و بهداشتی به کار می رود.

به کار بردن دریل عادی به جای دریل همزن امکان پذیر است؟

همانگونه که بیان کردیم دریل های میکسر توان موتور زیاد، گشتاور زیاد ولی سرعت گردش کمی دارند. در حقیقت جهت ترکیب کردن مواد شما نیاز به گشتاور و قدرت بسیار بدون فشار آوردن به موتور ابزار احتیاج دارید. خیلی ها گمان می کنند دریل های عادی مختص به سوراخ کاری و یا دریل بتن کن و تخریب های چهار شیار و پنج شیار می توانند به عنوان میکسر استفاده شوند. ولی کاملا اشتباه می کنند.

با ابزارهای دریل عادی شاید بتوانید بعضی از مواد خشک و پودری در صورتی که آب نباشد و یا بعضی از مایعات رقیق و شل را در حجم اندک و در زمان کمی هم زد. ولی کار ترکیب کردن مواد صنعتی نظیر تولید ملات، رنگ، چسب، خمیر و موارد این چنینی یک کار مدت دار می باشد و متریال ترکیب شونده مخلوطی از جامدات و مایعات می باشند که عملیات چرخش و میکس کردن را مشکل می‌کنند. در نتیجه شما قادر نمی باشید تا از دریل عادی همواره به عنوان میکسر صنعتی استفاده نمایید. زیرا دریل های سوراخ کاری علیرغم دریل میکسر، دارای ساز و کار چرخش سرعت زیاد و گشتاور پایین می باشند و به کار بردن آن ها همچون یک میکسر صنعتی، موجب صدمه زدن به موتور دستگاه خواهد شد.

امتیاز این مقاله

با وبسایت ملودیکا به روز باشید

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*