همه چیز درباره ابزار اور فرز، خصوصیات، کاربرد و نحوه کار

خوب است بدانید که دستگاه های اور فرز‌ در نجاری ها کار برش عمقی، گود کردن و شکل دادن به چوب ‌ها را انجام می دهند. این ابزارها در نجاری، منبت‌کاری، معرق‌کاری و هر حرفه ای که چوب در آن ها کاربرد دارد، به کار می روند. بنابراین این ابزارها دستگاه اور فرز نجاری هم نامیده می شوند. همچنین این دستگا ها جهت تولید وسایلی نظیر قاب عکس یا وسایل تزئینی هم مورد استفاده قرار می گیرند.

درباره ابزار اور فرز

ابزار اور فرز از جمله دستگاه های برقی کاربردی می باشند که دارای قطعه های مختلفی نظیر موتور، پایه، دستگیره و ابزار برش می باشند. این دستگاه با این قطعه ها کار برش را انجام می‌دهند. برش اور فرز برای مواد گوناگونی نظیر چوب، ‌ام دی اف، پلاستیک و … به کار برده می شوند. با این ابزار می توانید به شکل با دقت و منظمی متریال گوناگون را برش بزنید.

نحوه کار ابزار اور فرز

ابزارهای اور فرز از جمله دستگاه های برقی می باشند که در صنایعی نظیر نجاری، تولید مبل، کابینت ‌سازی و دیگر مشاغل مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه در عوض انجام کار‌های عادی، جهت انجام برش‌های قشنگ و بادقت به کار برده می شوند.

موارد استفاده از ابزار اور فرز

با کمک دستگاه اور فرز می توان فعالیت هایی نظیر نجاری، منبت‌کاری و معرق‌کاری را به دقت بالا و سرعت خوبی انجام داد. این ابزار می تواند در عمق‌های گوناگون، برش‌هایی را انجام دهد. شما قادر می باشید تا از آن جهت صاف کردن گوشه‌های میز، صندلی، قاب عکس و … بهره ببرید.

شما قادر می باشید با طراحی و برش طرح‌های گوناگون روی چوب، اشیا تزئینی بسیار زیبایی را درست کنید. این ابزار جهت تولید وسایل دست‌ساز نظیر تخته نرد‌های زیبا و صاف بسیار خوب می باشد.

خصوصیات دستگاه اور فرز

باید بدانید که ابزار اور فرز می بایست خصوصیات و قابلیت های بسیار خوبی داشته باشد که در ادامه آن ها را توضیح خواهیم داد.

  • سرعت گردش ابزار اور فرز

درست است که ابزار اور فرز انرژی برقی را به چرخشی مبدل می‌کند، ولی سرعت چرخش تیغه یکی از عوامل با اهمیت در این دستگاه به شمار می رود. جهت خرید دستگاه اور فرز می بایست تا ابزاری با سرعت چرخش زیاد را برگزینید. این کار موجب می شود تا با سرعت و بهره وری بالاتری، کارهای خود را انجام دهید و در زمان خود صرفه جویی نمایید.

  • توان موتور ابزار اور فرز

یکی از خصوصیات بسیار مهم دستگاه های برقی توان موتور ان ها می باشد. هر میزان که توان موتور بالاتر باشد دستگاه با قدرت تر خواهد بود. توان موتور اور فرز مستقیما به کارکرد ان مربوط می باشد.

هر میزان که توان موتور بیشتر باشد، کارکرد دستگاه بهتر خواهد بود و همچنین قیمت اور فرز هم بالاتر می رود. بنابراین در هنگام خرید اور فرز می بایست تا قدرت موتور را مدنظر داشته باشید.

  • تنظیم سرعت ابزار اور فرز

تنظیم سرعت در دستگاه های الکترونیکی بسیار کاربردی می باشد. مثلا برای بعضی از فعالیت ها نظیر برش، به کار بردن تیغه‌هایی با سرعت زیاد پیشنهاد می‌شود؛ ولی برای کار‌های ظریف و لبه‌زنی، باید سرعت کم تر باشد. بنابراین تنظیم سرعت در این ابزارها با اهمیت می باشد.

  • دسته ارگونومیک ابزار اور فرز

کار کردن زیاد با دستگاه اور فرز نجاری، باعث خستگی دست خواهد شد و استفاده از ابزار را مشکل تر خواهد کرد. بنابراین در هنگام خرید حتما به طراحی ارگونومیک و سازگاری آن با ساختار دست دقت نمایید. شما می بایست تا به آسانی و بدون خستگی در زمان زیاد با این دستگاه بتوانید کار کنید.

  • سیستم عوض کردن مته در ابزار اور فرز

دقت کنید که از جمله فواید این دستگاه وجود سیستم تعویض مته می باشد. در هنگام انتخاب این دستگاه حتما به این مورد توجه کنید. در صورتی که نیاز دارید تا همیشه تیغه دستگاه را عوض کنید می بایست تا دستگاه شما قابلیت تعویض مته بدون احتیاج به آچار مخصوص را داشته باشد. این نکته در زمان خرید خیلی اهمیت دارد.

  • طول سیم در ابزار اور فرز

در زمان به کار بردن دستگاه اور فرز نجاری می بایست تا فاصله میز کار تا پریز برق زیاد باشد. بنابراین نیاز است تا سیم این دستگاه زیاد باشد.

گونه های مختلف ابزار اور فرز

در ادامه گونه های مختلف دستگاه اور فرز نجاری را معرفی خواهیم کرد.

  • اور فرز مشتی از انواع ابزار اور فرز

اور فرز مشتی از جمله گونه های اور فرز با اندازه کوچک و کاربرد بسیار می باشد. موارد استفاده از این ابزار شامل دور بری‌ها، فرم دهی لبه ‌ها و اتصالات کوچک می باشد. این دستگاه در فعالیت هایی که احتیاج به دقت و ظرافت می باشد، بسیار کاربردی است. اور فرز مشتی به خاطر سایز کوچک خود باید مته‌های کوچک در آن به کار برده شود.

  • اور فرز عادی از انواع ابزار اور فرز

با کمک اور فرز عادی با قدرت موتور ۲ اسب بخار، انعطاف‌پذیری شما در کارها بیشتر خواهد شد. این نوع اور فرز به علت امکان تطبیق با فعالیت های گوناگون، در بین کاربران و اشخاص فنی بسیار با اهمیت می باشد. این ابزار می تواند در کنار انجام کارهای اور فرز مشتی اتصالاتی در سایزهای بزرگ‌ تر، برش ‌ها و طراحی ‌های قالب هم انجام دهد.

  • اور فرز بزرگ از انواع ابزار اور فرز

اورفرز بزرگ به خاطر داشتن توان زیاد ۳ اسب بخار موتور جهت فعالیت های صنعتی و بزرگ بسیار کاربردی می باشد. این دستگاه باید با میز CNC خود مورد استفاده قرار گیرد، چراکه نمی توان به شکل دستی با آن کار کرد.

معرفی موارد ایمنی در زمان کار با ابزار اور فرز

  • به کار بردن عینک و گوشی محافظ به دلیل صدای زیاد این ابزارها مهم می باشد.
  • به کار بردن ماسک ویژه جهت تنفس بهتر ضروری می باشد.
  • در زمان کار لباس ‌های گشاد و وسایل آویزان استفاده نکنید چرا که ممکن است به شما یا دستگاه صدمه بزند.
  • در زمان عوض کردن تیغچه، ابزار را از برق جدا نمایید و پیش از وصل کردن مجدد، مطمئن شوید که خاموش باشد.
  • همیشه کولت را سفت کنید و در هنگام فعالیت با دستگاه، از دست‌ ها و کابل‌ ها مراقبت نمایید.
  • پیش از آغاز کار با ابزار، آن را تست نمایید و تیغچه را خنک کنید.
  • ابزار را به سمت درست با دقت جابه جا نمایید و سرعت و ابعاد تیغچه را با درنظر گرفتن نوع قطعه کار تنظیم نمایید.

کلام آخر

به صورت کلی ابزار اور فرز از جمله ابزارهای با اهمیت در صنایع نجاری و ساختمانی به شمار می رود که جهت فعالیت های برش، حکاکی، فرم دهی و دیگر کارهای مختص به چوب، فلزات و … به کار می رود. این دستگاه با در نظر گرفتن توان و ویژگی خود همچون دستگاه های مهم و کاربردی در کارگاه و کمپانی ها مورد استفاده قرار می گیرند.

ابزارهای اور فرز‌ اصولا دارای موتور‌های بزرگ و توانمندی می باشند که توان برش زیاد و سرعت خوبی داشته باشند. بنابراین به کار بردن این دستگاه ها ممکن است خطرهایی در پی داشته باشد که می بایست مورد توجه قرار گیرند. در زمان کار با آن‌ها می بایست تا از تجهیزات محافظ نظیر عینک و گوشی‌های ویژه جهت حفاظت از چشم و گوش، ماسک ویژه جلوگیری از تنفس گرد و غبار یا لباس مناسب جهت پیشگیری از صدمات احتمالی استفاده کرد. امیدواریم که این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

با وبسایت ملودیکا به روز باشید

امتیاز بدهید

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*