معرفی بنای تاریخی خانه ستوده در شهرکرد

شهرکرد از جمله زیبا ترین شهرهای ایران محسوب می شود که قادر می باشید برای سفرهای تفریحی و گردشگری خود به آن جا بروید. در شهرکرد، مکان های گردشگری بسیاری وجود دارد که در سال های گذشته افراد زیادی جهت تفریح به ان جا رفته اند. جاذبه های تاریخی بسیار زیبا شهرکرد علت این امر می باشد که یکی از این جاذبه ها خانه ستوده چالشتری می باشد.

همه چیز درباره خانه ستوده چالشتری در شهرکرد

خوب است بدانی که معماری خانه ستوده چالشتری از جمله معماری های بسیار خوب، شگفت انگیز و تلفیقی از هنر ایرانی و اروپایی می باشد. در ورودی ین آثار تاریخی هشت ستون وجود دارند که نقشه هایی از خوشه های انگور و صحنه های شکار و سوارکاری بهرام گور ‏پادشاه ساسانی را نشان می دهند. باید بدانید که این شیوه معماری را هرجایی نمی توانید بیابید. روکش حفاظتی دیوار از کف اتاق تا ارتفاع یک متری که اسم آن ازاره می باشد به کلی ‎حجاری شده‌ اند و با نقش های خیلی ‏قشنگی کل دیوار ورودی را دربر گرفته اند. به علاوه سر در خانه ستوده سنتوری در قسمت سه‌گوش بالای درگاه نقش هایی از ‏سبک شیر و شکر به صورت ظریف کاری شده وجود دارند. شیر گونه ای ‏گچکاری ظریف و کم ضخامت در شهر کرمانشاه می باشد.

خصوصیات منحصر به فرد خانه ستوده چالشتری شهرکرد

در حقیقت خانه ستوده چالشتری آخرین قسمت های باقی مانده از بناهای مربوط به ارگ چالشتر و برای دوره قاجار می باشد که بخش داخلی، قسمت حاکم نشین این قلعه را ایجاد کرده است. شالوده اصلی این قسمت در سال ۱۳۲۳ هجری قمری تمام شده بود و ازاره های سنگی با ارزش، تراش خورده و نقاشی های بی نظیری با روایت های افسانه‌ای و اسطوره‌ای در آن جا وجود دارند. خانه ستوده چالشتری در بخش غربی شهرکرد و در کنار خانه آزاده واقع می باشد. سه موزه آثار سنگی، کار و زندگی و مردم شناسی در این مجموعه وجود دارد و در آن ها آثار سنگی نقش نگاری شده و کتیبه دار، زندگی روستایی و مزرعه داری و وسایل و لباس و ابزارهای آن زمان در معرض دید همگان می باشند.

مکان های گردشگری خانه ستوده چالشتری شهرکرد

خانه ستوده چالشتری، بخشی از قلعه‌ یا ارگ چالشتر به شمار می رود که در آخر دوران قاجار ساخته شده است. این خانه قسمت داخلی و حاکم‌نشین قلعه‌ی چالشتر می باشد. بر اساس مشاهدات و بررسی ها مشخص شده که بنای اصلی این قسمت در اوایل قرن ۱۴ هجری قمری و در سال ۱۳۲۳ بهره‌برداری شده که معماری و کارهای انجام شده در آن بسیار زیبا می باشد. نقاشی‌های ارزشمند با موضوعات افسانه‌ای و اسطوره‌ای و ازاره‌های سنگی تراشکاری شده، جز ظریف کاری های انجام شده در آن جا می باشد. در این مکان گردشگری سه موزه‌ به اسم های موزه‌ کار و زندگی، موزه مردم شناسی و موزه آثار سنگی تاسیس شده که دارای شی هایی نظیر وسایل زندگی، ابزارهای مزرعه داری، لباس‌های روستایی، سنگ ‌نوشته‌ها و کتیبه ها‌ وجود دارند که عموم مردم می توانند از آن ها دیدن کنند.

منظره و نما خانه ستوده شهرکرد

خوب است بدانید که عناصر معماری خانه ستوده بر پایه سه خصوصیت رایج هنر دوره قاجار یعنی عناصر ملی، مذهبی و فرنگی ایجاد شده اند. در نتیجه می توان به این نتیجه رسید که چرا معماری به‌کار رفته در این قسمت تحت تأثیر هنرهای معماری غربی، طبیعت‌گرا، غیرانتزاعی و تقلیدی می باشند. بر روی دیوارهای اتاق پنج دری و دو گوشواره وصل شده به آن در طبقه بالایی خانه آیه های قرآنی زیادی مشاهده می شود. به علاوه آیه هایی به شکل مشبک روی سقف بنا نیز کنده کاری شده‌اند. اتاق پنج دری مملو از نقاشی‌هایی با رنگ‌های زنده و درخشانِ طلایی، لاجوردی، سبز و قرمز می باشد. رنگ اصلی زمینه هم رنگ سفید گچ می باشد. در کل دیوارهای دو اتاق گوشواره هم نقاشی هایی دیده می شود، ولی آن رنگی که در اتاق اصلی دیده می شود، در اینجا نیست. رنگ‌ نقاشی‌های این بخش از خانه به طور کامل با یکدیگر همخوانی دارند. سقف این اتاق‌ها دارای تخته‌هایی از جنس چوب گردو می باشد و با نقش های هندسی و گل میخ‌های برنجی تزیین شده است.

در سال ۱۳۷۸ دو موزه هم در خانه ستوده تاسیس شد. اول موزه مردم‌شناسی واقع در زیر زمین خانه ستوده و دوم موزه سنگ واقع در محوطه خانه ستوده می باشند. در موزه مردم‌شناسی مواردی نظیر مجسمه‌های انسانی دارای لباس های محلی چهارمحال و بختیاری، زیورآلات، ابزارهای جنگی، ظرف های متنوع، هنرهای محلی مثل قفل‌سازی، دست‌بافت‌ها و وسایل کشاورزی سنتی را خواهید دید و در موزه سنگی هم اشیایی نظیر سنگ قبور، اجزاء سنگی معماری مثل فواره‌ها، حوض‌ها، ستون‌ها و سرستون‌های ساده و نقش نگاری شده را می بینید.

سخن پایانی

جهت آشنایی با فرهنگ و رسم های مردم این ناحیه و مشاهده رنگ و نقش و نور، پیشنهاد می کنیم که خانه ستوده چالشتری را حتما در لیست مکان های گردشگری خود قرار دهید. در خانه چالشتری دو موزه وجود دارد که به موزه مردم‌شناسی واقع در زیرزمین خانه و موزه سنگ واقع در محوطه خانه معروف می باشند. همانگونه که در مقاله گفتیم در موزه مردم‌شناسی مواردی نظیر مجسمه‌ های انسانی با لباس‌ های محلی شهرکرد، زیورآلات، ابزارهای جنگی، ظرف های متنوع و صنایع دستی مثل قفل‌سازی و دست‌بافت را خواهید دید. به علاوه در موزه سنگی هم اشیائی نظیر سنگ قبور، اجزاء سنگی معماری مانند فواره‌ها، حوض‌ها، ستون‌ها و سرستون‌های ساده و نقش نگاری شده را می بینید.

امتیاز این مقاله

با وبسایت ملودیکا به روز باشید

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*