همه چیز درباره دال بتنی پیش تنیده یا هالوکور

در حال حاضر موضوع سرعت پیاده سازی پروژه‌های ساختمانی نسبت به گذشته بیشتر بر سر زبان ها می باشد. شاید شما هم تا به حال شکسته شدن رکوردهای ساخت ساختمان‌ها و برج‌های بلند در زمانی کوتاه را شنیده باشید. باید بدانید که در عمل ساخت سریع‌تر یک پروژه ساختمانی فقط وابسته به زیاد شدن تعداد نیروی کار و ساعات کار نمی باشد. بلکه در حال حاضر موثرترین فاکتور در طراحی و پیاده سازی سریع یک پروژه ساختمانی، به کار بردن شیوه های نوین و مصالح جدید می باشد.

این شیوه ها و مصالح خاص به طراحان و مجریان کمکمی کند تا پروژه را به آسانی و با سرعت بیشتری طراحی کرده و بسازند. خوب است بدانید که به کار بردن این شیوه ها بر زیبایی و کیفیت ساخت می افزاید و باعث کم شدن هزینه ‌های مستقیم و غیرمستقیم خواهد شد.

هالوکور یا دال پیش تنیده بتنی

در حقیقت هالوکور یا دال بتنی پیش تنیده یک نوع مصالح ساختمانی از پیش طراحی شده می باشد. این مصالح ساختمانی جهت ساخت سقف‌ها استفاده می شوند و از انواع دال بتن پیش تنیده به شمار می روند. به علاوه از دیگر خصوصیات معمول این سقف‌ها، مجوف بودن آن می باشد. این اصطلاح به معنی داشتن سوراخ در طرح آن می باشد.

این سوراخ‌ها استفاده بتن را در این مدل سقف کم تر می کنند. در نتیجه بار مرده بتن را کم کرده و مقاومت سقف را بیشتر می کنند. به علاوه این وزن سبک‌تر، جابه جایی این مصالح ساختمانی را برای کارگران آسان تر می‌کند.

از طرفی سوراخ‌های موجود در هالوکورها محیطی خیلی خوب جهت عبور بعضی از تاسیسات ساختمانی می باشند. همه این‌ها موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد شد.

هالوکورها از فولاد و بتن تولید می‌شوند. پیش تنیده به معنای به کار بردن شیوه پیش تنیدگی در بتن می باشد. تکنولوژی پیش تنیدگی در بتن باعث می شود تا مقاومت خمشی بالایی داشته باشد.

به علاوه این تکنولوژی موجب کم شدن وزن هالوکور هم خواهد شد. زیرا در این شرایط دیگر احتیاجی به استفاده از میلگرد در طراحی سقف نمی باشد. همین خصوصیت باعث می شود تا دال پیش تنیده بتنی از لحاظ قیمتی نسبت به دیگر شیوه ها بهینه‌تر و کم قیمت تر باشد.

موارد استفاده از دال پیش تنیده بتنی

پیش تر نیز گفتیم که دال پیش تنیده بتنی جهت پیاده سازی سقف‌ها در پروژه‌های ساختمانی گوناگون کاربرد دارد. در نتیجه می بایست تا این مصالح ساختمانی را عضوی از سازه ساختمان بدانیم. این دال‌های بتنی اصولا قطری به میزان 10 تا 50 سانتی‌متر طبق نیاز و نوع طراحی ساختمان دارند.

بر اساس نوع طراحی ساختمان، به کار بردن این مصالح می‌تواند گوناگون باشد. برای نمونه دال پیش تنیده بتنی مسلح را در سقف طبقات استفاده می کنند. در حالی که دال‌های پیش تنیده نازک‌تر را حتی می‌توان به عنوان سنگ فرش و در کف پیاده سازی کرد.

باید بدانیدکه کاربرد بیشتر این مصالح ساختمانی در ساختمان‌های بزرگ می باشد. این مکان سقف ‌های وسیع داشته و احتیاج به مصالحی قوی، سبک و قابل اتکا دارد. در این وضعیت از این مصالح در میان قاب‌ های فولادی و به عنوان سقف طبقات استفاده می‌شود.

پیش تر نیز بیان کردیم که که این هالوکورها در حقیقت قسمتی از سازه ساختمان می باشند. بنابراین جهت استفاده از آن، می بایست از ابتدای طراحی و ساخت پیشبینی ‌های موردنیاز برای آن صورت گیرد. برای نمونه در خیلی از موارد از طبقه همکف می بایست از خاک زیر ساختمان یا پی آن همچون تکیه گاه هالوکور استفاده نمود.

شیوه های طراحی دال پیش تنیده بتنی

طراحی دال پیش تنیده بتنی به صورت های گوناگونی انجام می شود. ولی قواعد کلی و ثابتی دارد. نخستین قاعده سطح روی صاف آن می باشد. این خصوصیت کمک می‌کند تا کف سازی ساختمان خیلی آسان تر و سریع‌تر صورت بگیرد.

در مقابل سطح زیرین آن می‌تواند در چندین سبک گوناگون پیاده سازی شود. باید بدانید که هر سبکی خوبی ها و بدی های خود را دارد. در این بین این سبک‌ها، مدل‌های موج دار، دندانه‌ای و کلوچه‌ای از دیگر شوه ها رایج تر می باشند.

در شیوه موج دار، بتن ریزی بر روی سینی ‌های موج دار فولادی پیاده سازی می‌شود. این شیوه یک شیوه متعادل می باشد؛ که بین مقاومت و به علاوه خمش دال سوراخ دار پیش تنیده، تعادل برقرار می‌کند.

دال ‌های دندانه‌ای هم به شکل یک طرفه پیاده سازی می‌شوند. این خصوصیت کمک می‌کند تا استحکام زیادی از یک طرف داشته باشند. در مقابل هم دال‌های کلوچه‌ای یا دو طرفه وجود دارند؛ که از هر دو طرف استحکام بالایی دارند.

شیوه های پیاده سازی هالوکور

هالوکورها را می‌توان در مکان پروژه و یا در کارگاه ساخت. اصولا در پروژه‌های بزرگ، انجام این کار در فضای پروژه خواهد بود. ولی برای پروژه‌های ساختمانی کوچک‌تر، طراحی و ساخت آن ها در کارگاه صورت می گیرد و سپس به محل اجرا پروژه می روند.

باید بدانی که در مراحل و شیوه پیاده سازی اشتراکات بسیاری در این دو شیوه وجود دارد. هرچند در شیوه پیش ساخته، سازه تولید شده می بایست به گونه ای طراحی شود که در بین تیرها و سقف‌ها به درستی قابل نصب باشد.

در مسئله پیاده سازی دال پیش تنیده بتنی می بایست تا نکات بسیاری را در نظر گرفت. با این حال بعضی موارد با اهمی تر را در ادامه توضیح خواهیم داد.

یک مسئله مهم جهت به کار بردن دال پیش تنیده بتنی استفاده دقیق از تکیه گاه آن ها می باشد. در حقیقت طراحی و ساخت تکیه گاه این دال‌ها با محاسبات دقیق خیلی اهمیت دارد. این نکته از معضلات بعدی نظیر شکم دادن سقف هم پیشگیری می‌کند.

اصلی‌ترین ابزار جهت ساخت و پیاده سازی هالوکور در مکان پروژه، قالب‌هایی می باشد که جهت انجام این کار طراحی شده‌اند. این قالب‌ها گونه های متفاوتی شامل یک طرفه و دو طرفه داشته و با درنظر گرفتن نوع طراحی و اینکه آیا دال پیش تنیده بتنی برای سقف یا کف می باشد؛ مدل مناسب به کار برده می شود.

این قالب‌ها اصولا از قطعه های فولادی، چوبی و پلاستیکی تولید می‌شود. با این وجود مدل‌های فولادی و پلاستیکی کیفیت بهتری داشته و ماندگار تر و رایج تر می باشند. باید بدانید که در پروژه‌های کوچک ساختمانی قالب‌های چوبی هم به اندازه کافی مناسب بوده و قادر می باشند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها شوند.

در عملیات پیاده سازی سنگدال بتنی پیش تنیده این قالب‌ها را با استفاده از داربست‌های موقت در جای خود ثابت می‌کنند. پس از آن بتن ریزی در قالب‌ها صورت گرفته و بعد از خشک شدن بتن‌ها، قالب‌ها جدا شده و داربست برداشته می‌شود.

نکته مهم دیگر درباره طراحی و پیاده سازی دال پیش تنیده بتنی این می باشد که در بعضی شرایط احتیاجی به قالب نمی باشد. برای نمونه زمانی که دال‌ها را در کف اجرا کرده و کف ساختمان به کمک آجر و دیوارهای پی بسته شده است؛ می‌توان بدون قالب هم عملیات بتن ریزی را انجام داد.

در این مقاله به صورت خلاصه درباره دال پیش تنیده بتنی یا هالوکور صحبت شد. از یاد نبرید که به کار بردن شیوه ها و فناوری های جدید در طراحی و تولید ساختمان می‌تواند در کلیه جنبه‌ها نظیر سرعت پیاده سازی، کیفیت و هزینه‌های ساخت و … بسیار اثرگذار باشد.

امتیاز این مقاله

با وبسایت ملودیکا به روز باشید

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*