طرز تهیه شیرینی نازک پسته ای قزوین ویژه نوروز گام به گام

طرز تهیه شیرینی نازک پسته ای قزوین

شیرینی نازک پسته ای قزوین یکی از شیرینی های بسیار محبوب و معروف استان قزوین می باشد که طعم و مزه بسیار خوبی دارد و شما می توایند برای عید نوروز این شیرینی جذاب رولی را تهیه کنید و از مهمان های خود پذیرایی کنید. اما ما در آموزش های شیرینی ها نوروزی در قبل به شما طرز تهیه شیرینی نارگیلی، شیرینی نخودی را که از محبوب ترین ها می باشد یاد دادیم و امروز در جدول یاب طرز تهیه شیرینی نارک پسته ی قزوین را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

روغن مایع ۱۰۰ گرم
پودر قند ۱۱۰ گرم
تخم مرغ ۴ عدد
ماست ۲۰۰ گرم
آرد حدود ۹۰۰ گرم
آب ولرم ۱/۲ پیمانه
مایه خمیر ۱ ق غذا خوری
شکر ۱ ق غذا خوری

مواد میانی

پودر پسته (گردو) ۲۰۰ گرم
پودر قند و پودر هل به میزان لازم
روغن مایع به مقدار لازم

مواد لازم برای رومال

زرده تخم مرغ ۲ عدد
روغن مایع ۱ ق غذا خوری
زعفران مقداری

طرز تهیه شیرینی نازک پسته ای قزوین

مرحله اول: مخلوط کردن مواد

مایه خمیر را روی آب ولرم پاشیده و شکر را اضافه و مخلوط کنید و درب ظرف گذاشته و ۱۰ دقیقه زمان دهید تا فعال شود. تخم مرغ را بزنید تا از لختگی خارج شود. مایه خمیر عمل آمده، روغن، ماست و پودرقند را اضافه کنید و با همزن دستی مخلوط کنید. در آخر آرد ۳ بار الک شده را کم کم اضافه کنید تا خمیر جمع شود.

مرحله دوم: استراحت خمیر

خمیر را برای ۱۰ دقیقه روی سطح آردپاشی شده ورز دهید تا کاملا لطیف شود، در کاسه چرب شده گذاشته و سلفون بکشید و برای ۹۰ دقیقه در محیط گرم استراحت دهید تا ۲ برابر شود. بعد از استراحت، خمیر را چند دقیقه ورز دهید تا پف اضافه گرفته شود، به ۴ قسمت مساوی تقسیم کنید و هر قسمت را چانه کنید.

مرحله سوم: باز کردن خمیر

چانه اول را روی سطح آردپاشی شده به عرض ۲۰ سانت باز کنید، ضخامت خمیر باید خیلی کم باشد، خوب وردنه بکشید تا کاملا نازک شود. هر چانه حدودا ۲۰ در ۶۰ سانت باز می شود. روی سطح خمیر را با برس روغن مایع بمالید. پودر پسته را با پودرقند و پودر هل مخلوط کنید. میزان پودرقند و هل بستگی به ذائقه شما دارد پس مواد را بچشید. روی تمام خمیر، مواد میانی بپاشید.

مرحله چهارم: پخت شیرینی

از گوشه خمیر به می شروع به رول کردن کنید و دقت کنید که خوب و محکم رول کنید. وقتی از گوشه شروع به رول کردن می کنید مواد میانی از خمیر بیرون نمیریزند و تمیز و عالی رول میشود. حتما درز خمیر باید به سمت پایین باشد. به می روی خمیر رول شده وردنه بکشید تا کمی صاف شود. با کاتر دالبری یا چاقوی تیز برش بزنید و شیرینی ها را با کمی فاصله در سینی بچینید. همه چانه ها را به این روش آماده کنید. مواد رومال را مخلوط کنید. روی تمام شیرینی ها را یکبار رومال کنید. رومال که خشک شد مجددا رومال کنید تا  هنگام پخت خوشرنگ شوند. شیرینی را برای حدود ۲۵ دقیقه در فر گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه بپزید و بعد از پخت و خنک شدن در ظرف دربسته چیده یا در سینی بچینید و سلفون بکشید.

فوت و فن های دستور پخت شیرینی نازک قزوین

  1. بجای پودر پسته و هل، از ترکیب پودر گردو و دارچین و زنجبیل استفاده کنید.
  2. می توانید یک کاسه آب در فر قرار دهید تا رطوبت کافی فراهم شود.
  3. از خمیر مایه تازه استفاده کنید اگر عمل نیاید و استفاده کنید شیرینی شما نرم نمی شود.
  4. با این مقدار شما ۲ کیلو نازکی خواهید داشت.

‫۵/۵ (۱ امتیاز )

۰ ۰

با وبسایت ملودیکا به روز باشید

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*