اقدامات لازم جهت پرپشتی موها

خیلی از افراد به دلیل موهای کم پشت یا نازک به نزد پزشک های زیبایی می روند تا درمان شوند. باید بدانید عواملی نظیر بالا رفتن سن، آلرژی‌، بیماری‌ها و رژیم غذایی بد و … ممکن است باعث این اتفاق شوند. با ما همراه باشید تا در این مقاله از سایت ملودیکا اقدامات لازم برای پرپشتی موها به صورت طبیعی را معرفی نماییم.

شیوه های پرپشتی موها

شیوه های بسیاری جهت پرپشتی موها، کم شدن شکستگی و ریزش آن ها وجود دارد. ولی پیش از انجام هر کاری باید بدانید که شما قادر به زیاد کردن تعداد فولیکول‌های موی خود نمی باشید. اگر موهای نازکی دارید و با آن به دنیا آمدید مشکل شما کاملا ژنتیکی می باشد و هیچ کاری برای عوض کردن این مورد نمی توانید انجام دهید. ولی شیوه هایی جهت حفظ سلامت، زیاد شدن حجم و پیشگیری از نازک شدن موهای شما وجود دارد.

دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند موجب نازک شدن موهای شما شود که از میان آن ها می توان به استرس و اضطراب، هورمون‌ها و مسائل مربوط به تیروئیدو … اشاره کرد. چنانچه این مشکلات را دارید قادر می باشید تا با شیوه هایی آسان موهای خود را پرپشت نمایید.

  • رژیم غذایی سالم جهت پرپشتی موها

اولین و مهم ترین راه جهت پرپشتی موها، رژیم غذایی سالم می باشد. خوردن مرتب برخی از مواد غذایی باعث می شود تا رشته موهای شما ضخیم و شاداب شود. از جمله مواد غذایی خوب برای  پرپشتی موها پروتئین‌های بدون چربی، اسیدهای امگا ۳، ویتامین‌های محلول در چربی، ویتامین‌های B کمپلکس و آهن می باشند. همچنین منابع مهم غذایی جهت رشد موی سالم در ادامه بیان شده اند:

– ماهی سالمون

– تخم مرغ

– بادام زمینی

– اسفناج

– آووکادو

  • به کار بردن شامپو و ماسک موی مناسب جهت پرپشتی موها

علاوه بر رژیم غذایی استفاده از شامپو و ماسک موی مناسب می تواند در جهت پرپشتی موها شما را کمک کند. درون خیلی از شامپوها مواد ضد ریزش و ضخیم‌کننده استفاده شده است. شامپوها و ماسک‌هایی که دارای برچسب حجم دهنده یا ضخیم کننده می باشند، به صورت معمول دارای مواد حالت دهنده کم‌تری می باشند. بنابراین موها را سنگین نمی کنند و ریزش را نیز به حداقل می رسانند.

همچنین به کار بردن شامپوهای فاقد سولفات نیز جهت داشتن موهای پر و سالم بسیار خوب می باشند. سولفات‌ها مواد شوینده‌ای می باشد که شاید به اندازه شامپوهای معمولی کف ایجاد نکنند. ولی می توانند چربی مو شما را از بین ببرند و موی شما را تمیز کنند.

برخی از شامپوهای معمولی، روغن‌های طبیعی و پروتئین‌های تاثیرگذار برای مو را نابود می کنند. بنابراین ممکن است که ضخامت موهای شما کم شود. در مقابل، شامپوهای فاقد سولفات باعث تغذیه موهای شما خواهند شد.

  • برس کشیدن درست جهت پرپشتی موها

اگر موهای خود را به درستی شانه نکنید ممکن است موجب صدمه، شکستگی و کم‌ پشت شدن موهایتان شود. نخست می بایست تا یک برس یا شانه‌ای به کار ببرید که روی موی شما ملایم باشد. جهت شانه زدن موهایتان ازپایین به بالا این کار را انجام دهید.

نخست می بایست تا ساقه موهای خود را شانه زده و بعد از آن نیز گره‌های بالایی را باز کنید. هنگامی که موها را از پایین به بالا شانه کنید جهت باز کردن گره‌ها کمتر با سطح پوست سرتان برخورد خواهید داشت. بنابراین فشار کم تری به ریشه موها اعمال می شود. دقت کنید که شانه زدن ساقه‌های پایینی خود را خیلی ملایم انجام دهید زیرا این بخش از بقیه قسمت ها شکننده تر می باشد.

  • به کار نبردن سشوار جهت پرپشتی موها

خیلی از ما بعد از حمام کردن، سریعا موهایمان را سشوار می کنیم. اگر موهای خود را با گرمای سشوار حالت دهید، ممکن است موهایتان خشک و شکننده شود. اگر می خواهید موهایتان ضخیم تر باشد، اجازه دهید تا دمای هوا به شکل معمولی موهای شما را خشک کند. با این کار موهایتان بهتر رشد خواهد کرد.

  • نخوردن الکل و نکشیدن سیگار جهت پرپشتی موها

بر اساس پژو هش ها مشخص شده که سیگار کشیدن موجب کم پشتی و ریزش مو خواهد شد. سیگار کشیدن ممکن است ریزش مو به دلیل آلوپسی را نیز بدتر کند. به علاوه کشیدن سیگار و مصرف الکل باعث ریزش بیشتر موها و کم پشت شدن آن ها خواهد شد. در عوض استفاده از این دو ماده مخرب هر روز ۲۰ دقیقه ورزش کنید.

  • به کار بردن ماسک‌های خانگی جهت پرپشتی موها

شما می توانید با کمک برخی از شیوه های خانگی موهای خود را پرپشت نمایید. این شیوه های خانگی شامل ماسک‌های طبیعی و خانگی می باشند که موجب ضخیم و پرپشت شدن موهای شما خواهند شد. شما می توانید شیوه درست کردن و استفاده از چند ماسک طبیعی مو را در ادامه ببینید:

  • ماسک طبیعی مو روغن زیتون

همانگونه که می دانید روغن زیتون سرشار از اسیدهای امگا ۳ و مواد مغذی می باشد که برای سلامت کلی مو شما مناسب می باشد. به کار بردن مستقیم روغن زیتون موجب تقویت موها خواهد شد. به علاوه روغن زیتون می تواند موها را نرم کند و قسمت های خشک پوست سر را رطوبت رسانی نماید. بنابراین روغن زیتون از جمله بهترین روغن ها جهت پرپشت شدن مو می باشد. برای به کار بردن ماسک روغن زیتون باید نکاتی را مدنظر داشته باشید.

– گرم کردن روغن زیتون به مقدار دمای بدن

– ماساژ دادن روغن زیتون روی پوست سر و موها

– نگهداشتن روغن زیتون به اندازه ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بر روی موها

– شستن موها با شامپوی ملایم

  • ماسک طبیعی مو آووکادو

ماسک آووکادو شیوه ای جهت پرپشتی موها با طب سنتی می باشد که در کل دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل وجود مقادیر بسیار ویتامین E در آووکادو، خیلی از مردم این میوه را به عنوان مرطوب کننده قوی می شناسند. برای درست کردن و استفاده از ماسک آووکادو، مراحل زیر را انجام دهید:

– در ابتدا یک میوه آووکادو را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون خوب باهم مخلوط نمایید.

– سپس ترکیب ایجاد شده را به مو و پوست سر خود بزنید.

– اکنون اجازه دهید که به اندازه نیم ساعت روی پوست سر شما بماند.

– در پایان موی خود را با یک شامپوی ملایم خوب بشویید.

  • ماسک طبیعی مو تخم مرغ

در تخم مرغ مقدار بسیاری پروتئین و اسیدهای چرب مفید می باشد. به علاوه تخم مرغ یک منبع سرشار از گوگرد نیز می باشد. به کار بردن منظم ماسک تخم مرغ از جمله شیوه های پرپشتی موها می باشد. برای درست کردن و استفاده از ماسک تخم مرغ، مراحل زیر را انجام دهید:

– در ابتدا تخم مرغ را با یک قاشق سوپ خوری روغن زیتون با هم مخلوط نمایید.

– سپس این مخلوط را به خوبی هم بزنید تا ترکیبی یکنواخت ایجاد شود.

– اکنون ترکیب را بر روی موها و پوست سر خود بزنید.

– در پایان و پس از سپری شدن بیست دقیقه موهای خود را با کمک شامپو و آب سرد شستشو دهید.

  • ماسک طبیعی آب پرتقال

خوب است بدانید که ویتامین C و اسید موجود در پرتقال می تواند باعث پرپشتی موها شود. برای درست کردن این ماسک می بایست تا پرتقال‌های تازه را آب بگیرید. سپس آن را به موها و پوست سر خود بزنید و خوب ماساژ دهید. بگذارید تا این ماسک به اندازه یک ساعت روی پوست شما بماند و بعد آن را شستشو دهید.

  • ماسک طبیعی ژل یا روغن آلوئه‌ورا

به کار بردن مستقیم روغن آلوئه‌ورا روی پوست سر، موجب بهتر و ضخیم تر شدن موها خواهد شد. اندکی ژل یا روغن آلوئه‌ورای خالص را به مو و پوست سر خود بزنید و اجازه دهید تا به اندازه نیم ساعت روی سر شما بماند و بعد آن را بشویید. برخی از افراد آلوئه‌ورا را با روغن نارگیل یا روغن زیتون ترکیب می کنند. شما می توانید تا این کار را یک یا دو بار در هر هفته انجام دهید.

  • ماسک طبیعی مو با پیاز

شما باید میزان ۳ قاشق چایخوری آب پیاز را با ۲ قاشق چایخوری آب لیموی تازه ترکیب کنید. این ترکیب را به موها و پوست سر خود بزنید و بگذارید تا به اندازه نیم ساعت روی سر شما بماند. همچنین می توانید به کمک یک پد پنبه‌ای آغشته شده به این ترکیب بر روی سر خود فشار دهید و سپس و موها و سر خود را به مدت یک ربع ماساژ دهید.

کلام آخر

پرپشتی موها وابسته به تعداد فولیکول‌های مو می باشد که نمی توانید آن ها را زیاد کنید. ولی باز هم می توانید بعضی از کارها را انجام دهید تا مانع از ریزش موهای خود شوید و ضخامت آن‌ها را زیادتر کنید. به کار بردن ماسک‌های خانگی مو، دوری از دخانیات و سشوار، برس کشیدن صحیح، به کار بردن شامپوی مناسب و همچنین رژیم غذایی سالم موجب می شود تا موهایی ضخیم و شادابی داشته باشید.

در کنار شیوه های خانگی پرپشت کردن مو، شیوه های دیگری نظیر مکمل ها وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا موهایتان پرپشت شود. یکی از این مکمل ها قرص بیوتین می باشد که جهت پرپشتی موها خیلی مناسب می باشد.

امتیاز این مقاله

با وبسایت ملودیکا به روز باشید

امتیاز بدهید

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*