دلیل گاز نخوردن خودرو در شرایط گوناگون

خوب است بدانید که گاز نخوردن ماشین مسئله ای می باشد که در وضعیت های گوناگون نظیر روشن کردن خودرو، دنده یک، دور موتور زیاد، سرعت‌های بسیار، حالت درجا، سربالایی و  دیگر شرایط اتفاق می افتد. بر اساس تجربه مشخص شده که گاز نخوردن اتومبیل در ماشین های دوگانه سوز در مقایسه با اتومبیل های بنزینی بیشتر رخ می دهد. شناسایی دلیل گاز نخوردن خودرو در شرایط گوناگون بسیار مهم است و حتما باید برطرف شود. گاهی اوقات با تشخیص نادرست ممکن است هزینه‌های سنگین به صاحبان اتومبیل ها وارد شود. با ما همراه باشید تا در این مقاله از سایت ملودیکا علت های گاز نخوردن خودرو در شرایط گوناگون را بررسی کنیم.

علت گاز نخوردن خودرو در حالت های گوناگون

باید بدانید که علت گاز نخوردن اتومبیل در حالت های گوناگون یکسان نمی باشد. در این بخش قرار ایت تا دلیل خفگی و گاز نخوردن خودرو در شرایط مختلف را بیان کنیم.

  • دلیل گاز نخوردن خودرو در ابتدای صبح

باید بدانید که گاز نخوردن خودرو در اول صبح ناگهانی نمی باشد. شاید سرمای خیلی زیاد هوا باعث یخ زدن بعضی از قطعه های موتور مخصوصا در دراز مدت شود. اگر این چنین نباشد دلایل گاز نخوردن خودرو در ابتدای صبح یمی از موارد زیر می باشد:

– خراب شدن استپر موتور اتومبیل

– ایجاد مسئله ای در برق اتومبیل نظیر خراب شدن باتری، صدمه به دینام و وجود مشکل در سیم‌کشی برق اتومبیل

– خرابی شمع اتومبیل

– ایجاد مسئله ای در سنسور پدال گاز اتومبیل

– خرابی سنسورهای موتور نظیر سنسور اکسیژن، سنسور دور موتور، سنسور هوا و سنسور موقعیت سوپاپ اتومبیل

  • دلیل گاز نخوردن خودرو در دنده یک

گاهی اوقات احتمال دارد اتومبیل را روشن کنید و در دنده یک آغاز به حرکت کنید. در این زمان هر چه پدال گاز را فشار می‌دهید، دور موتور زیاد می شود ولی سرعت اتومبیل بالا نمی رود. نخستین موضوعی که می بایست به آن دقت کنید، خراب شدن سنسورهای موتور می باشد. نقش این سنسورها گردآوری اطلاعات و فرستادن آن‌ها به ECU می باشد. در این صورت ECU هم اطلاعات را بررسی کرده و بر اساس آن دستورات موردنیاز را جهت تنظیم فعالیت احتراق در موتور ارسال می‌کند.

برای نمونه سنسور اکسیژن مقدار آلاینده‌های خروجی را محاسبه می‌کند. بدین شکا به ECU کمک می کند تا نسبت سوخت و هوا در فرایند احتراق را کنترل نماید. خراب شدن سنسورها یا ایجاد مسئله در سیم‌کشی آن‌ها احتمالا دلیل گاز نخوردن اتومبیل در آغاز حرکت می باشد.

  • دلیل گاز نخوردن خودرو در وضعیت درجا

دلیل گاز نخوردن خودرو روی بنزین در وضعیت درجا احتمالا به علت خراب شدن سنسور دور موتور می باشد. خراب شدن این سنسور موجب می شود تا ECU نتواند وضعیت موتور را تشخیص دهد. بنابراین جهت پیشگیری از ایجاد این مشکل، ECU دستور مورد نیاز جهت انتقال نیرو از موتور به گیربکس و چرخ‌ها جهت حرکت را ارسال نمی کند و در نتیجه اتومبیل حرکت نخواهد کرد. مسائل دیگری که می توانند باعث این اتفاق شوند در ادامه بیان شده اند:

– ایجاد نشتی در سیستم سوخت رسانی خودرو

– ایجاد مشکل در انژکتور خودرو

– کم شدن میزان روغن موتور خودرو

– خراب شدن مپ سنسور خودرو

  • دلیل گاز نخوردن خودرو در زمان حرکت

گاهی ائقات احتمال دارد که خودرو در حرکت گاز نخورد. این رخداد در وضعیت های گوناگون از سرعت کم تا زیاد اتفتق می افتد. تمام موارد بیان شده تا این جا ممکن است دلیل گاز نخوردن خودرو روی گاز یا بنزین در حرکت باشند. ولی چندید علت تخصصی هم برای گاز نخوردن در حال حرکت وجود دارد که در ادامه بیان خواهیم کرد:

– به اتمام رسیدن دیسک و صفحه در خودرو

– ایجاد مشکل در کمپرسور سیلندر خودرو

– خرابی سنسور کیلومتر خودرو

– گرفتگی فیلتر سوخت خودرو

  • دلیل گاز نخوردن خودرو در سربالایی ها

گاهی اوقات ماشین در وضعیت معمولی بدون مشکل حرکت می‌کند؛ ولی هنگامی که به سربالایی می رسد، گاز نمی‌خورد. دلیل گاز نخوردن خودرو در سربالایی نخست به خرابی پمپ بنزین ربط دارد. زیرا در وضعیت سربالایی می بایست تا پمپ بنزین با فشار زیادتری سوخت را به طرف موتور ارسال کند. خراب شدن پمپ مانع این اتفاق می شود. بنابراین به علت نرسیدن سوخت به موتور، خودرو گاز نمی‌خورد. گرفتگی کاتالیست نیز موجب می‌شود در سربالایی، خارج شدن دود در خودرو با مشکل روبرو شود. بنابراین بازگشت دود به طرف موتور، توانایی آن را مکتر می کند.

  • دلیل گاز نخوردن خودرو در دور موتور زیاد

دلیل گاز نخوردن خودرو در دور موتور زیاد نخست به نیم سوز شدن پمپ بنزین ربط دارد. هنگامی که دور موتور زیاد می شود، دمای موتور هم بالا می رود. بنابراین فشار زیادتری به پمپ اعمال می‌شود. در این وضعیت پمپ داغ خواهد شد. این رخداد موجب می‌شود تا پمپ صحیح کار نکند. خراب شدن سنسور دور موتور هم از جمله علت های گاز نخوردن خودرو در دور موتور زیاد می باشد.

  • دلیل گاز نخوردن خودرو اتومات

برای خودرو اتومات کم شدن سطح روغن گیربکس از جمله علت های گاز نخوردن می باشد. این رخداد موجب می‌شود که دور موتور زیاد شود اما نیرو از گیربکس به چرخ‌ها منتقل نشود. همچنین ایجاد مشکل در سنسور پدال ترمز از جمله دیگر علت های گاز نخوردن خودرو اتومات در زمان شروع حرکت می باشد.

سخن آخر

در این مقاله دلایل گاز نخوردن خودرو در حالت های گوناگون را توضیح دادیم. بر اساس گفته های این مطلب گاز نخوردن خودرو می‌تواند علت های متفاوتی داشته باشد. بنابراین شناسایی علت گاز نخوردن خودرو کار راحتی نمی باشد. گاهی اوقات با دیاگ زدن مشکل پیدا می‌شود؛ ولی برخی اوقات هم می بایست تا قطعه های گوناگون اتومبیل را تست کنید. بنابراین باید حتما از تعمیرکاران ماهر کمک بگیرید. وگرنه با یک تشخیص غلط، مجبور به صرف هزینه های خیلی بیشتری خواهید شد.

امتیاز این مقاله

با وبسایت ملودیکا به روز باشید

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*