گونه های مختلف مته دریل و کاربرد آن ها

همانگونه که می دانید مته یا Bit از جمله با اهمیت ترین قطعاتی است که می بایست با گونه های مختلف دریل مورد استفاده قرار گیرد؛ چرا که قطعه اصلی دریل، مته می باشد. گونه های مختلف مته دریل یاDrill Bit برای سطوح چوبی، فلزی، بتنی، سنگی، آجری و غیره به کار گرفته می شوند. به علاوه شما قادر می باشید تا کار نصب پیچ و مهره، وصل کردن قطعه ها و نصب لوازم را هم با این ابزار انجام بدهید.

شما می بایست با درنظر گرفتن سایز و جنس سطوح، مته‌‌ مناسب با احتیاجات خود را بخرید. در بازار ابزارآلات، گونه های مختلف مته وجود دارند که در زمان خرید مته می بایست نوع کارکرد، جنس و کیفیت آن‌ها در نظر گرفته شوند. در این مقاله از سایت ملودیکا قصد داریم تا در مورد گونه های مختلف مته دریل و ابعاد آن ها بر اساس جنس ساخت، پوشش بدنه و شکل ظاهری بپردازیم، بنابراین این مقاله را تا انتها بخوانید.

گونه های مختلف مته دریل بر اساس جنس ساخت

با در نظر گرفتن نوع کاربرد مته‌ها، جنس مواد تولیدکننده آن‌ها با هم فرق دارند. به عبارت دیگر، جنس ساخت مته، با اهمیت ترین فاکتور جهت تعیین کاربرد مته می باشد. در ادامه انواع جنس ساخت مته را معرفی خواهیم کرد.

مته با جنس فولادی کم کربن

خوب است بدانید که مته فولادی در بین گونه های مختلف مته دریل‌ها، در موارد خانگی و صنعتی بیشترین استفاده را دارد. خود این جنس مته دارای دو نوع مته فولاد کم کربن و کربن زیاد می باشد. مته‌هایی با جنس فولاد کم‌کربن جهت سوراخکاری قطعات نرم نظیر فلز نازک، چوب نرم، پلاستیک و غیره استفاده می شوند و قدرت سوراخکاری فلزات ضخیم و مواد سخت را ندارند.

این گونه از مته دارای لبه نگهدارنده نمی باشد و به علاوه احتیاجی به تیز کردن همیشگی آن‌ نیست. ساختار این مته‌ها دارای 15 درصد کربن می باشد و در مقایسه با مته‌های پرکربن قیمت کمتری دارند. مته‌های فولاد کم کربن می بایست به صورت مرتب تیز شوند.

مته با جنس فولادی کربن زیاد

گونه های مختلف مته‌ دریل‌هایی که دارای جنس فولاد با درصد کربن زیاد می باشند، به خاطر ساختار قوی تر و نوک تیزشان، جهت سوراخکاری سطح های فلزی و چوبی به کار برده می شوند. باید بدانید که در ساختار آن‌ها 50 درصد کربن وجود دارد. دلیل محکمی این مته‌ها انجام چکش کاری روی آن‌ها در دمای بالا می باشد. فواید و خوبی های مته فولادی کربن زیاد به قرار زیر می باشد:

  • دوام و عمر طولانی مدت و مفید
  • نگهداشتن فرم و احتیاج کمتر به تیز شدن

به علاوه بدی این مته فولادی نیز به قرار زیر می باشد:

  • با در نظر گرفتن استحکام بالای این مته، اگر در دمای خیلی زیاد قرار بگیرد باعث خمیری شدن مته و سپس نرم شدن لبه‌های آن خواهد شد.

مته با جنس فولادی آلیاژی تندبر یا HSS

مته فولادی آلیاژی تندبر از جمله معروف ترین جنس‌ها در میان گونه های مختلف مته دریل‌ها می باشد؛ چراکه علیرغم مدل پیشین، استحکام خیلی زیادی در مقابل تغییرات دمایی دارد. تنگستن، کروم و وانادیوم، آلیاژهایی می باشند که در این مته استفاده می شوند و استحکام بسیار خوبی در مقابل گرما دارند.

باید بدانید که مته فولاد تندبر، جهت سوراخکاری روی موادی که به سرعت برش زیادی احتیاج دارند، نظیر سطح های فلزی، چوب سخت و PVC به کار برده می شوند. باید بدانید که این مته قدرت کار روی فلزات خیلی سخت صنعتی را ندارد.

مته با جنس فولادی آلیاژی کبالت

مته با جنس فولادی آلیاژ کبالت تقریبا نظیر مته HSS مدل پیشین می باشد که دندانه‌های آن دارای کبالت نیز می باشند؛ به عبارت دیگر در ساختار آن‌ها فولاد آلیاژی تندبر وجود دارد که مقدار زیادی کبالت در آن مورد استفاده قرار گرفته است. این ماده نظیر یک عایق حرارتی روی تیغه‌های مته عمل می‌کند. خوب است بدانید که مته فولادی کبالت جهت سوراخکاری فولادهای ضد زنگ، استیل، آهن، فولاد چدن و تیتانیوم به کار برده می شود. فواید و خوبی های مته فولادی آلیاژی کبالت به قرار زیر می باشند:

  • استحکام در مقابل دمای خیلی زیاد
  • سوراخکاری جنس‌های فلزی صنعتی دارای سختی 38 HRC

به علاوه بدی مته فولادی آلیاژی کبالت به قرار زیر می باشد:

گونه های مختلف مته دریل بر اساس جنس پوشش سر مته

خوب است بدانید که به جز جنس مته، گونه و جنس پوشش نوک مته نیز اهمیت دارد. زمانی که مته‌ها از جنس فولادهای گوناگون تولید می‌شوند، جهت داشتن عمر بیشتر، سر مته را با آلیاژهای گوناگون پوشش می‌دهند.

این پوشش‌ها خیلی گوناگون می باشند و احتمالا شما را در زمان خرید گیج کنند، بنابراین ما در ادامه گونه های مختلف سر مته دریل را معرفی کرده ایم تا با آن ها آشنا شوید.

پوششی از جنس نیترید آلیاژ آلومینیوم تیتانیوم

باید بدانید که آلومینیوم فلزی نرم و تیتانیوم فلزی سخت با استحکام بسیار زیاد می باشند. در حالت کلی مته‌ای که پوشش سر آن ادارای جنسی از نیترید آلیاژ آلومینیوم – تیتانیوم می باشد، عمر خیلی زیادی در مقایسه با گونه های دیگر دارد. با کمک این مته، سوراخکاری مواد گوناگون نظیر چوب، فلز، دیوار و غیره به راحتی انجام می شود.

پوششی از جنس نیترید تیتانیوم

این روکش همانند پوشش پیشین می باشد، ولی سختی و مقاومت بالاتری دارد که اصولا روی مته‌های فولادی HSS کشیده می‌شود. مته‌هایی با پوشش تیتانیوم، جهت سطوح فایبرگلاس، فلزی و PVC به کار برده می شوند و به میزان سه برابر عمر مفید ابزار را بیشتر می کنند. فواید و خوبی های مته با پوشش سر مته نیترید تیتانیوم یه قرار زیر می باشند:

  • عمر و ماندگاری زیادی دارند.
  • مقدار تماس و اصطکاک نوک مته با قطعه کار در این مدل کمتر می باشد، بنابراین حرارت کمتری تولید می‌شود.

بدی های مته با پوشش سر مته نیترید تیتانیوم به قرار زیر می باشند:

  • به خوبی تیز نمی‌شوند.
  • پوشش کبالت روی تیغه‌های آن وجود ندارد.

پوششی از جنس پودر کربن

مته پوشش کربنی یا پودری الماسه به طور کلی بر خلاف مته‌های فلزی می باشد و جهت سوراخکاری اجسام فلزی کاربرد ندارد.

گونه های مختلف مته دریل‌هایی که پوشش سری آن‌ها از جنس پودر کربن می باشد، جهت برش سنگ، شیشه، سرامیک، چینی و دیگر موارد نظیر آن به کار برده می شوند.

پوششی از جنس اکسید سیاه

گونه های مختلف سر مته دریل‌هایی که پوشش اکسید سیاه دارند، خیلی مستحکم بوده، ولی بدی ها و خوبی هایی هم دارند. اکسید سیاه یک ترکیب فولادی نمی باشد، در حقیقت یک پوشش است که از تبدیل شیمیایی تولید شده است. با این شیوه تا 50 درصد ماندگاری مته بیشتر خواهد شد.

جهت تولید مته اکسید سیاه، یک مته HSS فولادی تا 950 درجه فارنهایت حرارت می‌بیند تا در برابر زنگ زدگی و اکسید مستحکم شود. مته اکسید سیاه، بر روی کلیه اجسام فلزی، فولاد و آلیاژها، مس و آلومینیوم، چوب، پلاستیک، PVC  و غیره به کار برده می‌شود. فواید و خوبی های مته با پوشش اکسید سیاه به قرار زیر می باشند:

  • مقاومت در برابر سایش و خوردگی دارد.
  • اصطکاک کم تری دارد.
  • اثر کمی بر رسانایی جسم دارد.

بدی های مته با پوشش اکسید سیاه به قرار زیر می باشند:

  • قیمت زیادی دارد.
  • اگر در برخی از کارها استفاده شود، به آسانی خراشیده شده و یا فرسوده خواهد شد.

گونه های مختلف مته دریل بر اساس شکل ساخت

پس از معرفی گونه های مختلف مته‌ها بر اساس جنس ساخت و سر مته دریل‌ها، به سومین و با اهمیت ترین گروه بندی این دسته ابزار، یعنی شکل ساخت و در حقیقت نام انواع مته دریل خواهیم رسید که آن ها را معرفی کرده ایم.

مته فلز یا مته آهن

مشهورترین شکل مته که جهت مصارف خانگی و صنعتی بسار استفاده می شود، مته فلز یا همان مته آهن می باشد. این مته‌ها‌ی میله‌ای شکل ته گردی دارند بنابراین به آن ها مته ته گرد نیز می گویند.

کاربرد مته فلز در سوراخ کردن گونه های مختلف سطوح فلزی نظیر مس، آلومینیوم و روی می باشد. به علاوه جهت سوراخکاری‌های معمولی نظیر سطوح چوبی، پلاستیکی و گچی هم مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما به علت استفاده نشدن از آلیاژ کبالت در آن، جهت سوراخ کردن وسایل آهنی پیشنهاد نمی شود.

مته الماسه

باید بدانید که بدنه مته الماسه همانند مته فلز می باشد، ولی با این فرق که نوک آن برجستگی‌هایی دارد، بنابراین اسم آن را مته الماسه گذاشتند. نوک این مته اصولا دارای جنسی از فولاد کاربید می باششد و بنابراین موجب شده که استحکان خیلی زیادی داشته باشد.

این مته به جهت سوراخکاری روی مصالحی نظیر سنگ، بتن، کاشی و سرامیک مورد استفاده قرار می گیرد و جهت سوراخکاری روی فلز کاربردی ندارد؛ زیرا احتمالا سر آن ذوب شده و می سوزد.

دقت کنید که در هنگام به کار بردن مته الماسه می بایست در زمان سوراخکاری و استفاده از آن، دریل چکشی به کار ببرید.

مته چوب

از گونه های دیگر مته دریل، مته چوب می باشد. این نوع مته به علت داشتن نوک تیز، جهت سوراخکاری چوب و وسایل ام دی اف مورد استفاده قرار می گیرد. به علاوه به خاطر قیمت پایین در مقایسه با مته‌های آهن به صرفه تر می باشد.

مته فلز، مته الماسه و مته چوب از پر مصرف ترین گونه های مته‌ها در کلیه مصارف صنعتی و خانگی می باشند. این سه نوع مته در یک دسته بزرگ به نام مته ته گرد یا مته مارپیچ می باشند و در اندازه های گوناگون از 0.5 تا 16 میلی‌متر تولید می‌شوند.

مته کونیک یا مته دریل ستونی

از جمله دیگر گونه های مته‌ دریل‌ها، مته کونیک می باشد که مختص به دریل‌های ستونی هستند، بنابراین به آن ها مته دریل ستونی هم می گویند؛ به این مهنا که طراحی آن‌ها به صورتی است که تنها جهت نصب در سه نظام دریل ستونی کاربرد دارند و قابلیت استفاده جهت سه نظام دیگر دریل‌ها را ندارند.

مته دریل ستونی جهت سوراخکاری فلزات در وسعت زیاد به کار برده می شود و در ابعاد 13 تا 60 میلی‌متر نیز وجود دارند. به علت اینکه مته با سطح بیشتری از کار در حال تماس می باشد، حرارت زیادی ایجاد می‌کند. در نتیجه به خنک کردن مته نیاز است. دقت کنید که در زمان به کار بردن مته کونیک، دریل ستونی را روی دور پایین بگذارید.

مته کبالت

مته کبالت دار همانند مته فلز HSS می باشد که در تولید آن میزان ۵ درصد کبالت به کار برده شده است. این ماده کمک می‌کند تا سوراخ‌کاری مواد آهنی، فولادی و استیل به آسانی صورت بگیرد. دلیل به کار بردن این مته این است که کبالت موجود در تولید مته، از سوختن مته جلوگیری می کند و بنابراین در سوراخ‌کاری آهن‌ آلات که حرارت بسیاری را ایجاد می‌کنند، استفاده می‌شود. خوبی مته کبالت به قرار زیر می باشد:

  • استحکام زیاد در مقابل حرارت دارد.

بدی های مته کبالت به قرار زیر می باشند:

  • قیمت بیشتری در مقایسه با مته فلز معمولی و HSS دارد.
  • شکنندگی بسیاری دارد.

مته کاشی و سرامیک

مته سرامیک یا مته پرسلان از لحاظ شکل همانند مته الماسه می باشد، ولی مته کاشی و سرامیک نوک تیز تری دارد و نرم‌تر در سطح های سرامیکی نفوذ می‌کند؛ در نتیجه مانع از شکستن و ترک برداشتن قطعه می شود.

مته گرانیت

مته گرانیت گونه مقاوم تر مته سرامیک می باشد. این مته جهت سوراخ کردن سنگ‌های گرانیت و بیشتر سنگ‌های دیگر به کار برده می شود. باید بدانید که بعضی از آن‌ها می توانند روی سرامیک هم استفاده شوند، ولی احتمالا به آن صدمه خواهند زد. جهت کار با مته گرانیت می بایست آب برای خنک کردن سطح در زمان دریل کاری به کار برده شود.

مته شیشه

ظاهر متفاوت و ساده این مته، به آسانی آن را از دیگر گونه های مته دریل‌ها متمایز می‌کند. جنس این مته به صورتی است که از آن جهت سوراخ کردن شیشه در ضخامت‌های گوناگون استفاده می‌شود.

مته شیشه میله‌ای صاف و بلند با یک نوک پیکانی و فلش دار دارد. مته‌های شیشه پوششی از پودر الماس دارند و قادر می باشند تا در زمان بسیار اندکی بدون شکستن و ترک انداختن، اجسام را سوراخ کنند.

مته خزینه

خوب است بدانید که کابینت سازان و نجاران، از مته خزینه بسیار استفاده می کنند، چراکه با توجه به مدلش، برای کار روی فلز و چوب بسیار خوب است. این مته بر اساس شکل دارای دو مدل می باشد:

  • مدل اول یک گنبد مخروطی شکل دارد که فقط جهت خزینه کردن سوراخی که از پیش دریل کاری شده، مورد استفاده قرار می یگرد و نظیر مته‌های معمولی سوراخکاری نمی کند.
  • مدل دوم در بخش عاج، دو گونه مته معمولی و خزینه دارد که نخست قسمت عاج مته به داخل قطعه رفته و نظیر یک مته معمولی سوراخ زنی انجام می‌دهد و بعد از آن نیز بخش پهن‌تر و پایه مته، کار خزینه کردن را انجام خواهد داد.

این نوه مته به جز سوراخکاری، جهت براده برداری را هم مورد استفاده قرار می گیرد.

مته پخ زن

مته پخ زن گونه ای مته خزینه می باشد، ولی به سر سوراخ زاویه نمی‌دهد. هرگاه قصد دارید پیچی که قصد وصل کردن و بستن آن را به قطعه دارید، کاملا از دید بیرونی مخفی نمایید، می بایست از مته پخ زنی استفاده کنید.

مته مخروطی یا کاجی

اسم دیگر مته مخروطی، مته کاجی یا پله‌ای می باشد که جهت کار روی سطوح فلزی و چوبی به کار برده می شود. این مته شکلی همانند مخروط دارد و دارای سر نازک و تهی پهن می باشد.

این مته با نفوذ به دخل جسم، سوراخ بزرگ‌تری تولید می‌کند. مته مخروطی در سوراخکاری‌های بزرگ، حفره‎ای بسیار یکنواخت و صاف تولید می‌کند، بنابراین جایگزین خیلی مناسبی برای گونه های مته‌ مارپیچ می باشد.

کار این مته بدین شکل است که نخست با ایجاد یک سوراخ کوچک به درون سطح رفته و با استفاده از پله‌های بعدی، حفره را تا مقدار دلخواه کاربر بازتر می کند و هیچ گونه صدمه ای به لبه های داخلی نمی زند. شما قادر می باشید تا سایز سوراخ را با در نظر گرفتن مقدار نفوذ مته در درون اجسام تعیین کنید.

مته منبت کاری

این نوع مته جهت منبت کاری روی چوب به کار برده می شود. نوک مته منبت کاری، تیز و باریک بوده و هر چه به سمت بدنه می‌آید، قطر آن بزرگ تر می‌شود. این مته اکثرا روی دستگاه‌های CNC استفاده می شود و جهت شیار زنی، حکاکی و ایجاد نقش و نگار روی چوب به کار برده می شود.

مته گازور

این مته در گروه مته‌ چوب و کلا مته‌های تخصصی در صنعت چوب قرار می گیرد و از آن در کارگاه‌های نجاری خیلی استفاده می‌شود. مته گازور یک کله‌گی پهن دارد و با قرار گرفتن روی سطح، یک دایره کامل درست می‌کند.

ابعاد مته گازور با در نظر گرفتن قطر سری دایره شکل آن شناخته می‌شود که از اندازه های قطر 16 تا 100 میلی‌متر در بازار قابل خریداری هستند. استادکاران صنایع کابینت‌ سازی، ام دی اف کاری و کمد‌ساز، لولا‌یی به اسم لولا گازور یا لولای مخفی را به کار می گیرند. هنگامی که قصد نصب یا دراوردن این لولا را داشته باشند، از مته گازور استفاده می‌کنند. مته گازور را می‌توانید روی اور فرز نصب نمایید تا قادر باشید با سرعت زیاد فرایند سوراخکاری را انجام دهید.

مته برگی

از جمله دیگر گونه های مته‌ دریل‌ها، مته برگی می باشد که به خاطر تیغه های شبیه برگش این نام را دارد. این مته یک نوک تیز دارد که جهت ایجاد حفره‌های گرد بزرگ روی سطوح چوبی مورد استفاده قرار می گیرد.

مکانیزم کارکرد مته برگی بدین صورت است که نخست نوک مته در سطح نفوذ می‌کند و سپس بخش پهن آن یک دایره بزرگ به وجود می‎‌آورد. مته‌های برگی اصولا در ابعاد10 تا 40 میلی‌متر تولید می‌شوند و کار با آن‌ها دقت بالایی می خواهد

مته حفاری

مته حفاری ازجمله پیشرفته‌ترین گونه های مته دریل می باشد که برای انجام فرایند حفاری در صنایع نفت و گاز مورد استفاده قرار می گیرد. طول این مته‌ها بلند و شیارهای آن نیز عمیق می باشند. این مته ها دارای انواع زیر می باشند:

  • مته خراش دهنده
  • مته خرد کننده سنگ
  • مته برنده
  • مته خراش انداز

این مته ها جنسی از فولاد، الماس و کاربید تنگستن دارند. در زمان به کار بردن این مته ها می بایست تا با سرعت پایینی کار کرد و دقت زیادی داشت.

مته مرغک

از خصوصیات بارز مته مرغک، تولید سوراخ‌های دقیق و منظم می باشد. بنابراین از این مته ها جهت سوراخکاری شفت و به علاوه در کارگاه‌های تراشکاری استفاده می شود.

مته‌ مرغک از لحاظ سه فاکتور زاویه نوک، اندازه و قطر مته، فرم سر برش نظیر فرم A، B، R دارای مدل‌های گوناگون می باشند. در زمان کار با این مته می بایست تمرکز و دقت زیادی داشت.

مته الیت

مته الیت از جمله دیگر گونه های مته دریل‌ها می باشد که در دو نوع سه نیش و راه بدر ساخته می‌شود. مته 3 نیش یک نوک تیز سه سر دارد و مته راه بدر دارای نوک تیز مستقیم است.

در زمان کار با این مته قادر می باشید بدون لغزندگی مته روی سطح کار، سوراخکاری را انجام دهید. مته الیت دارای سه مدل دستی، نیمه اتوماتیک و CNC می باشد و قابل نصب روی ماشین‌های تراش است. مته الیت جهت سوراخکاری سطوح چوبی و حفره سازی دقیق صنعتی، نظیر تولید سیلندر، به کار برده می‌شود.

مته گرد بر

هنگامی که قصد دارید تا یک دایره شیاردار یا یک حفره و سوراخ بزرگ تولید کنید، می بایست از مته گرد بر استفاده نمایید. گونه های مته دریل گرد بر به قرار زیر می باشند:

  • مته گرد بر فلز
  • مته گرد بر شیشه
  • مته گرد بر چوب و MDF
  • مته گرد بر بتن و سنگ
  • مته گرد بر کبالت‌دار
  • مته گرد بر ثابت
  • مته گرد بر متغیر

مته‌های گرد بر بر اساس جنس، ظاهر و اندازه جهت کار روی فلزات، چوب، پلاستیک و شیشه به کار برده می شوند. بیشتر کاربرد مته‌های گرد بر در کارگاه‌ها و صنایع می باشد. مثلا مته گرد بر متغیر قابلیت ایجاد سوراخ در قطرهای گوناگون را دارد. در این مدل جهت عوض کردن ابعاد علیرغم نوع ثابت، احتیاجی به عوض کردن کاسه و تیغه نمی باشد.

مته گرد بر نمونه بردار و مته گرد بر مگنت نیز از نمونه‌های دیگر خانواده بزرگ مته گرد بر می باشند که می بایست روی دریل‌های مختص به خود قرار بگیرند. مته نوع اول جهت نمونه برداری در بتن، چوب و فلز می باشد که می بایست روی دریل نمونه بردار قرار بگیرد. مورد دوم، یعنی مته گرد بر مگنتی، مختص به دریل مگنتی قوی می باشد که به سطوح فلزی سخت نفوذ خواهد کرد.

مته کام کن یا پلاگ کاتر

مته کام کن یا پلاگ کاتر نظیر مته گرد بر، دایره‌های شیار دار در سطح چوب تولید می‌کند. نجاران، صنایع چوبی، مبلمان سازان، درب و پنجره و کابینت سازان این نوع مته را بسیار استفاده می کنند.

مته چهار شیار

مته چهار شیار همچون برادر کوچک‌تر مته پنج شیار می باشد. مته چهار شیار ظاهر و الگویی نظیر مته معمولی دارد، ولی ابعاد قطر و طول آن خیلی بزرگ‌تر می باشد. ته این مته چهار شیار دارد که مختص به چکش تخریب و دریل‌های بتن کن چهار شیار می باشد. شما قادر نمی باشید تا از آن در دریل های سه نظام معمولی استفاده نمایید. به علاوه سر مته می‌تواند دو یا چهار الماسه باشد.

این مته به علت داشتن ته نازک، محدودیت‌هایی در مقایسه با مته‌های پنج شیار دارد؛ برای نمونه تحمل فشار خیلی زیاد را ندارد. دقت کنید پیش از به کار بردن این مته، می بایست تا از رابط تبدیل استفاده کنید تا صدمه ای به شما وارد نشود. فواید و خوبی های مته چهار شیار به قرار زیر می باشند:

  • به کار بردن کاربید تنگستن در سر مته برای سهولت در سوراخکاری
  • استحکام زیاد بدنه به علت طراحی دو شیار مته
  • دارای قدرتمندترین آلیاژ فولادی برای بدنه و برترین کیفیت الماسه

مته پنج شیار

این نوع مته در مقایسه با مته‌های چهار شیار محدودیت کم‌تری دارد و ته آن‌ پنج شیار می باشد. ته این مته‌ها قطورتر از مته چهار شیار است و بنابراین می توانند فشار بیشتری را تحمل کنند.

کاربرد مته پنج شیار همانند مته چهار شیار جهت تخریب و سوراخکاری کف، دیوار، سقف و مصالح ساختمانی و ساختمان سازی می باشد. اندازه قطر مته بتن کن پنج شیار، 4 میلی متر و بیشتر می باشد.

ابعاد مختلف مته دریل

ابعاد مته دریل بر اساس نوع و کاربرد هر مته، با همدیگر فرق دارند.

سایزبندی گونه های محتلف مته‌ دریل‌ها با حروف انگلیسی و یا اعداد تعیین می‌شوند. اعداد 1 تا 80 میان مته‌ها متداول می باشد. کوچکترین اندازه مته 80 است که سایز 0.24 میلی‌متری دارد.

عدد 1 بزرگ‌ترین اندازه آن می باشد که حدود 57 میلی‌متر قطر دارد. مته‌هایی که حروف A تا Z دارند هم در نوع مته A قطر 5.94 داشته و کوچک‌ترین سایز بوده و مته Z قطر 10.49 داشته و بزرگ‌ترین سایز می باشد.

نتیجه گیری

در این مقاله گونه های مختلف مته دریل معرفی شدند و کاربرد، مزایا و معایب آن ها نیز بیان شد. شما باید دقت کنید که بر اساس جنس سطوح و قطعات، می بایست مته مناسبی را برگزینید.

به طور کلی باید بدانید که مته‌های الماسه شامل مته های الماسه، گرانیت، پنج شیار و چهارشیار و از طرف دیگر مته‌های آهن شامل مته های طلایی، کبالت، طرح کبالت و کونیک بیشترین کاربرد را در مقایسه با مته های دیگر دارند.

امتیاز این مقاله

با وبسایت ملودیکا به روز باشید

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*