نحوه نورپردازی در فضاهای اداری

در حال حاضر با اهمیت ترین و ضروری ترین نکته در طراحی دکوراسیون اداری دقت به نورپردازی مناسب می باشد. از جمله مکان هایی که وقت زیادی در آن می گذرانید، دفتر کار شما می باشد. دکوراسیون اداری و نورپردازی مناسب آن بسیار مهم می باشد چراکه هم انرژی و روحیه شما را بهتر می کند و هم موجب می‌شود که ارباب رجوع ها خدمات و کارهای شما را بهتر درک کنند. با ما همراه باشید تا در این مقاله از سایت ملودیکا اصول نورپرازی صحیح را به شما یاد دهیم تا از تاثیر نورپردازی در دکوراسیون اداری خود نهایت رضایت را داشته باشید.

چرا نورپردازی دکوراسیون اداری مهم می باشد؟

دفتر کار از جمله مکان هایی است که مدت بسیاری را در آن می گذرانید و نورپردازی آن بسیار در روحیه شما اثر می گذارد. برای نمونه در صورتی که نور دفتر کار شما اندک باشد کارمند و دیگران با ورود به اتاق شما حس خستگی و خواب‌ آلودگی خواهند داشت. در مقابل چنانچه نور بیش از حد باشد موجب می شود با ورود به اتاق چشمان خود را ببندید تا اذیت نشود. در نتیجه نور خوب موجب بهبود خلق و خوی خواهد شد. نورپردازی خوب موجب می‌شود که کارمندان حس خوب و انرژی را از محل کار خود بگیرند. بنابراین کار خود را با بازدهی بهتری انجام می دهند.

نورپردازی مکان های اداری برخلاف تصور مردم آسان نمی باشد. شما قادر نمی باشید تا بر اساس سلیقه خود نورپردازی محیط کار خود را انجام دهید. این کار باید اصولی باشد تا نتیجه بهتری داشته باشد. در ادامه مطلب این اصول را بیان خواهیم کرد:

  • رعایت استاندارد در نحوه نورپردازی محیط اداری

– مقدار نوری که یک دفتر کار باید داشته باشدبه میزان ۵۰۰ لومن در هر متر مربع است.

– نورپردازی می بایست به میزان یکسان در محیط پخش شود.

– استفاده از لامپ‌های سقفی بهترین گزینه جهت نور پردازی اتاق کار می‌باشد.

– در مکان های خالی نور پردازی‌های تاکیدی به کار ببرید.

– نورپردازی شرکت‌ها می بایست به گونه ای باشد که سایه ای در ان جا نباشد و یا به کمترین میزان برسد.

  • لامپ مناسب جهت نورپردازی محیط اداری

لامپ مناسب محیط اداری باید لامپ ال ای دی باشد. همچون دیگر مکان های اداری، لامپ‌های هالوژنی و سیمابی هم متداول می باشند. ولی لامپ‌های ال ای دی در مقایسه با لامپ‌های دیگر روشنی خوبی دارند. دلایل بهتر بودن لامپ‌های ال ای دی در مقایسه با دیگر لامپ‌ها در زیر بیان شده اند:

– لامپ‌های ال ای دی ماندگاری بالاتری دارند.

– لامپ‌های ال ای دی انرژی پایین تری استفاده می کنند و به صرفه تر می باشند.

– لامپ‌های ال ای دی در هر فصل نورشان قابل تنظیم می باشد.

  • اصول نورپردازی مکان های اداری

باید بدانید که یک نورپردازی اداری باید محیط کاری را خیلی هیجان انگیز کرده و باعث افزایش بازدهی کارکنان شود. به علاوه رعایت کردن اصول بیان شده در نورپردازی محیط های اداری، موجب بالا رفتن رضایت کارکنان خواهد شد:

در نظر گرفتن آسایش کارمندان: از جمله اصول با اهمیت در این زمینه پیشگیری از تماس مستقیم چشم کارکنان با نور‌های قوی می باشد. اگر این چنین شود ناراحتی و حواس پرتی آنان را به دنبال دارد و به علاوه با تابش انعکاس بر روی نمایشگر کامپیوتر، تمرکز و توان دید آن ها را کم تر می کند. در این مکان ها باید از لامپ هایی استفاده کنید که چخش روشنایی خوب و استانداردی داشته باشند و چشم را اذیت نکنند.

پیشگیری از یکنواختی: یکنواختی اشاره به تضاد میان روشنایی و تاریکی در فضا دارد. در صورتی که کنتراست درونی خیلی زیاد باشد، فرق بسیاری میان قسمت های روشن و تاریک در محیط ایجاد می شود. بیشتر کنتراست بالا باعث جداسازی فضای اداری می‌شود. در صورتی که کنتراست درونی اندک باشد؛ مقدار روشنی در همه قسمت ها یکنواخت می شود.

دقت به انعطاف‌پذیری در محیط: در طراحی نورپردازی می بایست روش هایی به کار برد که محیط را بهتر می کنند. تغییرات کم در جای مبلمان، گیاهان، رنگ دیوارها یا نوع وظیفه های کارمندان می‌تواند مشخص کننده مقدار احتیاج به نور باشد.

توجه به ایمنی: یک اصل مهم در نورپردازی مکان های کاری، مطمئن بودن از پخش نور یکسان و بر اساس استانداردهای بین‌المللی می باشد تا کارکنان قادر باشند دید و درک بهتری از فضا داشته باشند.

با وبسایت ملودیکا به روز باشید

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*