نحوه شناسایی روغن موتور اصلی در مقایسه با روغن موتور فیک

خوب است بدانید که روغن موتور وظیفه خیلی با اهمیتی در عملکرد درست موتور اتومبیل دارد. نقش اساسی روغن موتور کم کردن اصطکاک میان قطعه های اتومبیل می باشد و هم چنین مانع از ساییدگی خواهد شد. به علاوه باید بدانید که روغن موتور نقش های دیگری هم ایفا می کند که شامل خنک‌کنندگی و پخش حرارت به وجود آمده از حرکت قطعه ها و ساییدن آن ‌ها به هم می باشد. روغن موتور خوب و مرغوب برای اتومبیل بسیار مهم می باشد ولی انتخاب روغن موتور اصل در مقایسه با فیک ان کار مشکلی می باشد. با ما همراه باشید تا در این مقاله از سایت ملودیکا شیوه های شناسایی روغن اصل از فیک را به شما معرفی کنیم.

شیوه های شناسایی روغن موتور اصل از فیک

نبودن کمپانی های با اعتبار جهان در ایران و همچنین سودجویی بعضی افراد موجب می شود روغن ‌موتورهای نامرغوب در بازار بسیار وجود داشته باشند. به کار بردن این مدل روغن‌ها اثر بدی روی عملکرد موتور اتومبیل می گذارند. جهت پیشگیری از صدمات احتمالی به قطعه ها و اجزای موتور و گیربکس، حتما باید شیوه شناسایی روغن موتور اصل از فیک را بدانید.

  • از فروشگاه‌های با اعتبار خریداری کنید

نخستین گام در هنگام انتخاب یک روغن موتور خوب رفتن به فروشگاه‌های با اعتبار و معروف برای خرید می باشد. این فروشگاه‌ها دارای روغن های ناشناخته و نامرغوب نمی باشند و به علاوه به علت سرمایه بیشتری خود همیشه روغن ‌موتورهای مرغوب دارند. در صورتی که در هنگام خرید روغن موتور فهمیدید که فروشنده برند ناشناخته ای را به شما معرفی می کند از آن جا بروید.

  • قیمت روغن موتور اتومبیل را بررسی کنید

در صورتی ک هببه دنبال خرید روغن موتور خاصی برای اتومبیل خود می باشید پیش از خرید چند فروشگاه اینترنتی را چک کنید و قیمت حدودی آن را بیابید. چنانچه روغن موتور انتخابی قیمت قیمت کم تری در مقایسه با دیگر برندها و فروشگاه‌ها داشته باشد نامرغوب بوده و فیک می باشد.

  • به شکل و بسته‌بندی روغن موتور دقت کنید

از جمله دیگر شیوه های شناسایی روغن موتور اصل از فیک چک کردن شکل محصول و مدل بسته‌بندی آن می باشد. سازندگان روغن موتور همیشه قوطی‌های مرغوبی را برای روغن های خود به کار می برند. در زمان خرید روغن موتور به شکل جعبه آن توجه نمایید. بسته‌بندی روغن موتور باید فاقد فرو رفتگی، شکستگی، پارگی و خط و خش غیرمعمولی باشد. مورد دیگری که باید به آن توجه کنید اشتباهات در فونت و نوشته روغن ‌موتورهای فیک می باشد.

  • دقت کنید که روغن موتور پلمپ باشد

هنگامی که در روغن موتور را باز نمایید یک فویل نازک میبینید که در حقیقت به معنای پلمپ روغن می باشد. این فویل می بایست تا به شکل معمولی و محکم روی دهانه قوطی روغن قرار گرفته باشد و اگر خراب و پاره باشد یعنی آن روغن موتور فیک است.

  • به رنگ روغن موتور دقت کنید

با چک کردن رنگ روغن موتور هم می توانید به اصل یا تقلبی بودن آن پی ببرید. روغن موتور اصلی رنگ شفاف و زرد دارد روغن های فیک دارای رنگ قهوه‌ای تیره می باشند. به علاوه با لمس کردن روغن موتور میان دو انگشت قادر می باشید که اصل یا فیک بودن آن را تشخیص دهید. روغن‌های فیک مواد ناخالصی دارند که با لمس انگشتان قابل تشخیص می باشند. به علاوه این ناخالصی‌ها بعد از سپری شدن مدتی ته‌نشین می‌شوند.

  • ویسکوزیته روغن موتور را چک کنید

باید بدانید که ویسکوزیته یا گرنروی بیانگر مقاومت یک مایع در مقابل جاری شدن می باشد. روغن ‌موتورهای اصل ویسکوزیته معینی دارند و چنانچه روغن انتخابی شما ویسکوزیته کمتر یا بیشتری داشته باشد فیک می باشد. اگر از این روغن ها استفاده کنید آسیب های بدی به قطعه های درونی موتور اتومبیل اعمال می شود.

  • بو و شفافیت روغن موتور را بررسی نمایید

شیوه دیگر شناسایی روغن موتور اصل در مقایه با فیک دقت به بو و شفافیت آن می باشد. روغن موتور اصل نباید بو بدهد ولی روغن های فیک دارای بوی تند و بدی می باشند که تقریباً نظیر بوی روغن سوخته و نفت می باشد. به علاوه روغن موتور اصلی دارای شکلی شفاف می باشد ولی روغن موتور فیک دارای رنگ کدر و تیره می باشد.

  • کم شدن سطح روغن در موتور را چک کنید

از جمله علائم اصلی روغن ‌موتورهای فیک که بعد از به کار بردن در موتور اتومبیل معین می‌شود تبخیر سریع آن می باشد. روغن موتور اصل با سچری شدن زمان کیفیت نخست خود را دارد ولی روغن‌موتورهای فیک در دمای زیاد بخار شده و حجمشان کم تر خواهد شد.

معضلات به کار بردن روغن موتور فیک

همانگونه که بیان کردیم روغن موتور بسیار در عملکرد روان قطعه های موتور اهمیت دارد و به کار بردن موارد فیک باعث ایجاد معضلاتی خواهد شد که در ادامه بیان خواهیم کرد:

  • قطعه های اتومبیل اصطحکاک بیشتر پیدا کرده و ماندگاری آن ها کم تر خواهد شد.
  • موتور اتومبیل بار وغن سوزی مواجه می شود.
  • سوخت بیشتر مصرف شده و آلایندگی موتور اتومبیل افزایش می یابد.
  • پمپ و فیلتر روغن اتومبیل صدمه می بیند.
  • شتاب و توان اتومبیل کم تر می شود.
  • هزینه‌های بسیاری جهت تعمیر قطعه های سیلندر، پیستون و سوپاپ ایجاد می شود.

امتیاز این مقاله

با وبسایت ملودیکا به روز باشید

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*