موارد با اهمیت در مورد زغال دریل

از جمله ابزارهای پرکاربرد در صنعت و کارهای خانگی، دریل می باشد. دریل دارای بخش های گوناگونی می باشد که از میان آن ها می توان به زغال دریل اشاره کرد. زغال دریل در این وسیله بسیار با اهمیت می باشد. چنانچه با این وسیله کار میکنید حتما این مقاله از سایت ملودیکا را مطالعه نمایید که در آن گونه های مختلف زغال و نشانه های تمام شدن ذغال دریل ذکر شده است.

نقش زغال در دریل

همانگونه که گفتیم از جمله قسمت های مهم دریل، زغال آن می باشد. خوب است بدانید که به زغال دریل جاروبک، برس کربنی یا براش کربن هم گفته می شود. همچنین زغال قطعه‌ای غیر فلزی ولی رسانا می باشد که در موتورهای الکتریکی نقش منتقل کردن جریان از موتور به دیگر قطعات را بر عهده دارد.

باید بدانید که دریل ابزاری چرخشی می باشد که در آن جهت منتقل کردن جریان از موتور به دیگر قطعات، باید زغال مورد استفاده قرار گیرد. به بیان دیگر زغال نقش برق‌رسانی به قطعه های در حال چرخش را انجام می دهد.

به علاوه زغال در تجهیزات برقی، نقش یکسوسازی جریان را بر عهده دارد. در این ابزارها جریان برق به درون زغال ها رفته و با وصل شدن به کلکتور، یکسوسازی شده و وارد سیم پیچ‌های موتور می‌شود. در بعضی از دستگاه‌ها، زغال داخل دستگاه و برخی اوقات بیرون و روی بدنه دستگاه می باشد. زغال دریل گونه های متنوعی دارد که در ادامه بیان خواهیم کرد.

انواع گوناگون زغال دریل

ذغال صنعتی از گرافیت و کربن ساخته شده است. نوع ذغال، سختی، چگالی و مقاومت آن بر روی کارکرد دستگاه برقی تاثیر زیادی دارد. همچنین خرابی یا بی کیفیت بودن آن هم بر روی عمر مفید دستگاه تاثیرگذار است. در ادامه چهار نوع از انواع ذغال در دستگاه دریل را معرفی می‌کنیم:

از جمله کهن ترین گونه های زغال سنگ حفاری، زغال سنگ گرافیت می باشد. این زغال سنگ، بسیار قوی بوده و برای موتورهای قدیمی با سرعت چرخش پایین مورد استفاده قرار می گیرد. زغال گرافیتی در مقایسه با دیگر ذغال‌ها، دارای درصد خالص‌تری کربن و گرافیت می باشد و قادر است تا جریان 12 آمپر بر سانتیمتر مربع را از خود عبور دهد.

این زغال به علت اصطکاک زیاد، برای کلیدهای مدرن خوب نمی باشد. زغال گرافیتی در مقابل خوردگی و مقاومت مطلوب نیست و اگر همیشه از دریل استفاده می کنید باید زود به زود آن را عوض کنید.

  • زغال الکترولیتی

زغال سنگ الکترولیتی نخستین نمونه زغال سنگ در دنیا محسوب می شود که در ابزار های برقی قدیمی دیده می شود. این نوع زغال برای موتورهایی با چرخش پایین، ولتاژ کم و چگالی جریان پایین خوب می باشد. خوبی این زغال در مقایسه با دیگر زغال ها، میزان مقاومت و چگالی آن است.

این نوع زغال جهت جریان‌های مغناطیسی و القایی به کار برده می شود. به خاطر داشتن مواد اولیه با کیفیت می بایست تا از زغال الکترولیتی در مکان های آلوده و با رطوبت و حرارت کم یا زیاد استفاده کرد. به کار بردن زغال الکترولیتی در دریل‌های خانگی و کوچک، متداول نمی باشد.

زغال رزین‌دار دارای ترکیبی از گرافیت با رزین می باشد. این گونه زغال سنگ، در مقابل جریان الکتریکی بسیار قوی می باشد. زغال رزین دار، شکلی روغنی و صابونی دارد. این گونه زغال قادر می باشد جریان 8 آمپر بر سانتی‌متر مربع را از خود رد کند.

جهت شناسایی زغال رزین‌دار خوب، می بایست تا دقت کنید بوی روغن یا پارافین نداشته باشد. چراکه بعضی از موارد تقلبی، زغال گرافیتی آغشته به پارافین می باشند که همچون زغال رزین‌دار در بازار موجود بوده و فروخته می شوند.

خوب است بدانید که در زغال فلزی، در کنار کربن، فلز هم به کار برده شده تا جریان برق بالاتری را عبور دهد. مقاومت الکتریکی زغال فلزی بیشتر می باشد. فلزات موجود در این زغال، نقره و مس می باشند. کربن فلزی می باشد که در مقابل جریان الکتریکی دارای استحکام می باشد و جهت استفاده های صنعتی و موتورهایی قوی به کار برده می شود. از جمله مواردی که در زمان به کار بردن این دریل اتفاق می افتد، داغ شدن زیاد آن می باشد.

انواع زغال در برندهای گوناگون دریل

باید بدانید که همچون دیگر ابزارها مته‌های زغال سنگ برای برندهای گوناگون با هم فرق دارند. سایز، ظاهر و مدل‌های هر برند با دیگری فرق می کند، در نتیجه زغال مناسب را با در نظر گرفتن برند و مدل مته برگزینید.

زغال دارای برندهای گوناگونی می باشد ولی بهترین زغال برای دریل، زغالی می باشد که دارای درصد خالص‌تری کربن گرافیت بوده و به علاوه برند و کارخانه تولیدکننده آن مبا اعتبار باشد. در زمان خرید زغال برای مدل های گوناگون دریل، مرغوب ترین را برگزینید چراکخ یک زغال از برندی خوب و معتبر، کارکرد بهتری داشته و عمر مفید دریل شما را زیاد می کند.

دلایل جرقه زدن زغال دریل

خوب است بدانید که جرقه زدن در دریل طبیعی می باشد ولی وقتی این جرقه‌ها خطر دارند که پشت سر هم بوده و به بیرون پرت شوند. جرقه‌های پرخطر اصولا بزرگ و سفید می باشند. چنانچه دریل برقی باشد این جرقه ها در پریز برق و در صورت شارژی بودن دریل در کناره های باتری اتفاق می افتند.

جرقه زدن در دریل به علت های گوناگونی اتفاق می افتد که در ادامه برخی از آن ها را بیان خواهیم کرد.

  1. تو رفتگی سطح مس و ساییدن خیلی زیاد

گاهی اوقات به خاطر فشار خیلی زیاد زغال به سطح کلکتور و به علاوه اصطکاک بسیار، این سطح دچار تو رفتگی می‌شود. این تو رفتگی میان زغال و کلکتور فاصله می اندازد و سبب جرقه‌هایی بسیار می‌شود. به کار بردن زغال های بی‌کیفیت و تقلبی یا فشار زیاد زغال به آرمیچر، منجر به ایجاد این مسئله خواهد شد.

بعضی اوقات آسیب به سرهای مسی کلکتور و خورده شدن شکاف میان آن‌ها، به لبه شیار کلکتور صدمه زده و موجب اتصال کوتاه میان شکاف‌ها شده که در نتجه باعث جرقه زدن خواهد شد.

  1. جابه‌جا شدن یا آسیب رسیدن به جا زغالی

با گذشت زمان جا زغالی به خاطر حرارت خراب می شود و و بنابراین زغال به خوبی در آن جا نمی گیرد که این اتفاق موجب جرقه زدن زغال خواهد شد. جهت برطرف شدن این مسئله می بایست تا جا ذغالی را تغییر دهید.

  1. کثیف شدن سطح کلکتور

وجود گرد و غبار و ذره های موجود از زغال‌های نامرغوب سطح کلکتور را کثیف می کند. زمانی که سطح کلکتور به خاطر گرد و غبار کثیف شود، نیرو و جریان برق به خوبی منتقل نمی شود. جهت پیشگیری از این اتفاق می بایست تا هر بار پس از به کار بردن و خاموش کردن دستگاه، یک پارچه نرم و خشک روی سطح کلکتور کشیده و آن را تمیز کنید.

  1. کاهش فشار فنر

فنر در کنار زغال موجب می‌شود تا زغال با فشار به کلکتور چسبیده و موجب اتصال شود. فرسوده بودن و نداشتن استاندارد در فنر، از با اهمیت ترین فاکتورهای کاهش فشار فنر زغال می باشد.

  1. تمام شدن عمر زغال به کار برده شده در دریل

از جمله علت های دیگر جرقه زدن دریل، به اتمام رسیدن زغال آن می باشد، پس چنانچه علت های قبلی باعث جرقه زدن نشد، می بایست تا زغال را بررسی نمایید.

نشانه های به اتمام رسیدن زغال دریل

با توجه به اینکه زغال دارای جنس گرافیتی می باشد و یک فلز رساناست، در مقابل خورده شدن به خاطر اصطکاک استحکام زیادی دارد و ممکن است با جرقه به آسانی ساایده شود بنابراین می بایست پس از مدتی عوض شود.

بعضی از دریل‌ها بعد از به اتمام رسیدن زغال، به صورت اتوماتیک آلارم می دهند و این قابلیت خوبی به شمار می آید چراکه ویژگی مثبتی به شمار می رود. آن هایی که این قابلیت را ندارند می بایست تا از روی نشانه هایی نظیر جرقه زدن، فعال شدن فیوز، جرقه‌هایی صدادار و موارد این چنینی زمان تمام شدن زغال را تشخیص دهند.

چنانچه مدت زیادی از دریل استفاده می‌کنید، هر دو هفته یک بار و در موارد غیر این چنینی به صورت ماهانه زغال دریل را چک کنید.

در زیر علائم زمان عوض کردن زغال دریل را مشاهده می کنید:

  • پایین آمدن بازده و کارکرد دریل
  • جرقه زدن
  • داشتن بوی سوختگی
  • خراب شدن یا کارکرد نادرست دریل
  • حرارت زیاد در همگام کار کوتاه مدت

همانگونه که بیان کردیم زغال دریل پس از چندین بار استفاده به اتمام می رسد. نشانه های بیان شده در بالا آلارمی می باشد که بیانگر تمام شدن و تعویض آن می باشد.

نحوه تعویض زغال دریل

چگونگی تعویض زغال دریل به مکان آن در دستگاه و همچنین مدل آن بستگی دارد. باید جای قرار گرفتن زغال مشخص شود. چنانچه زغال بیرون دستگاه باشد و جا ذغالی روی ابزار باشد، عوض کردن زغال تخصصی نبوده و راحت می باشد ولی اگر زغال داخل دستگاه باشد، عوض کردن آن نیازمند نتخصص می باشد.

با وبسایت ملودیکا به روز باشید

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*