فرق میان آچار آلن و آچار ستاره ای

خوب است بدانید که آچار آلن و آچار ستاره ای هر دو نوعی ابزار با شکل ساده و فولادی می باشند و کاربرد آن ها جهت باز کردن و بستن پیچ می باشد. ولی این دو ابزار با هم فرق هایی دارند. با ما همراه باشید تا در این مقاله از سایت ملودیکا درباره مدل ها، ابعاد،کاربرد و دلیل ساخت آچار آلن و ستاره ای صحبت خواهیم کرد.

فرق میان آچار آلن و آچار ستاره ای

مشخص ترین فرق میان این دو ابزار در طراحی ظاهری آن ها می باشد که یکی از آن ها شش ضلع و دیگری شکل ستاره ای چند پر دارد.

آچار آلن یا Allen Key جهت باز کردن و بستن پیچ های شش گوش یا Hex به کار برده می شود. متداول ترین شکل این محصول L شکل می باشد و ابعاد آن طبق استاندارد جهانی میان مقطع های خیلی کوچک یک میلی متر تا خیلی بزرگ و 50 میلی متر می باشند. برخی اوقات در ابعاد آچار آلن حرف H نیز دیده می شود. برای نمونه آچار آلن سایز H1-H2-H3 و اندازه های بزرگ تر.

پیچ آلن احتمالا در هر وسیله و دستگاه خانگی و کارگاهی، اتومبیل، موتور و دیگر موارد وجود دارد. ابعاد آچار آلن فقط مختص به ابعاد یک سایز پیچ می باشد و به هیچ وجه نمی توانید ابعاد بزرگتر و کوچکتر آچار آلن را برای آن پیچ به کار ببرید. همچنین آچار آلن دارای طول های کوتاه، بلند و بسیار بلند می باشد و به شکل تکی یا ست آچار در انواع کارتی، مشتی، چاقویی، تاشو، کارتی و غیره ساخته می‌شود.

از سوی دیگر آچار آلن ستاره ای یا Torx Key که با اسم Star Key نیز شناخته می شود، دو نوک ستاره ای شکل دارد و در عوض چند وجه صاف شش ضلعی، دارای شش پر نوک تیز می باشد. آچار ستاره ای مختص به پیچ های ستاره ای می باشد و دارای جنسی از آلیاژ فولادی کروم – وانادیوم با روکش سخت کاری شده می باشد. همچون اچار آلن، معروف ترین طراحی آچار ستاره ای نیز به شکل L می باشد و دارای طول کوتاه، بلند و بسیار بلند می باشد. همچنین آچار ستاره ای نیز به شکل تکی و یا چندتایی با مدل های ست آچار ستاره ای کارتی، چاقویی، مشتی و غیره عرضه و فروخته می شود.

یکی از با همیت ترین فرق های بین آچار آلن و آچار ستاره ای ابعاد مختلف مدل ستاره ای می باشد. در این ابزار، ابعاد بر اساس یک استاندارد جهانی با حرف T مشخص می شوند و اعدادی نظیر T5 – T10 – T15 و بزرگ تر تا ابعاد T50 – T55 هم پیش می روند.

پیچ های ستاره ای در بعضی از دستگاه های ویژه و خاص به کار برده می شود و فقط می‌توان پیچ ستاره را با ابعاد هماهنگ شده با آچار ستاره باز و بسته کرد. ولی باید بدانید که این پیچ و آچارها برخی مواقع تغییر شکل می دهند. در دنیای صنایع و تولید دستگاه ها، آچار ستاره ای سوراخ دار و بدون سوراخ و آچار ستاره ای 6 پر و 5 پر نیز تولید می شوند.

فرق میان آچار ستاره ای بدون سوراخ و آچار ستاره ای سوراخ دار

در این قسمت قصد داریم تا فرق میان آچار آلن ستاره ای شش پر ساده و ستاره ای سوراخ دار را بیان کنیم. در مرکز بعضی از پیچ های ستاره ای، یک پین وجود دارد که این امکان را برای آچار آلن ستاره ای معمولی یا بدون سوراخ فراهم می کند تا نفوذ نکند و قابلیت به کار بردن این ابزار را نداشته باشد. این پیچ های آلن ستاره ای پین دار اصولا برای قطعه های کاری حساس و حفاظتی به کار برده می شوند؛ زیرا طراحی خاص ان ها باعث نفوذ و باز کردن با دیگر ابزارهای نظیر ان ها را امکان پذیر نخواهد کرد. این موضوع موجب شده که این نوع پیچ ها کمتر مورد استفاده قرار گیرند تا ساختار امنیتی خود را حفظ کنند و بنابراین به آن ها پیچ امنیتی نیز می گویند. این آچار و پیچ ها در صنعت های با اهمیت و حساس نظیر هوافضا، اتومبیل سازی و ماشین آلات الکترونیکی و دیگر صنایع مورد استفاده قرار می گیرند.

فرق میان آچار ستاره ای شش پر و آچار ستاره ای پنج پر

اصولا همه آچار های ستاره ای در جهان و بازار ایران به صورت استاندارد شش پر می باشند. ولی بعضی برندها به علت افزایش حفاظت و ایمنی دستگاه های خود یک مدل پیچ خیلی ویژه پنج پر به کار می برند که آچار مختص به خود را می خواهد. با آچار ستاره ای شش پر ساده قادر نخواهید بود تا پیچ پنج پر را باز نمایید. بنابراین این مدل ابزار به اسم آچار ستاره ای خاص می باشد.

کاربرد پیچ های آلن و پیچ های ستاره ای

در پروژه های عادی قادر می باشید تا پیچ های آلنی شش گوش به کار ببرید ولی در صورتی که قصد دارید پروژه خود را منحصر به فرد کنید یا محافظت آن در برابر باز شدن وسیله توسط کاربران متفرقه و غیر مجاز را بیشتر کنید، می بایست تا پیچ های آلن ستاره ای به کار ببرید. هر دو پیچ در انواع مخفی با سر بزرگ یا با سر همسطح با قطعه کار در دسترس می باشند و مدل همسطح شکل بهتری دارد. دقت کنید که پیچ های ستاره ای توان تحمل گشتاور بالاتری در زمان باز کردن و بستن اتصال را دارند و تماس بهتری با پرهای آچار ستاره ای ایجاد می‌کنند.

در صورتی که تولید کننده قطعه های حساس و حفاظتی می باشید جهت بالا بردن امنیت کار خود پیچ های ستاره ای سوراخ دار یا پیچ های ستاره ای پین دار را به کار ببرید. یرا نوع آچار دست هرکسی نمی باشد و از این طریق می توانید از حفاظت قطعه های حساس خیالتان راحت باشد. این مدل پیچ ها در برای تولیدکنندگان قطعات اتومبیل و صنایع خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

با وبسایت ملودیکا به روز باشید

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*