دلایل اساسی داغ شدن دریل و نکاتی جهت پیشگیری از داغ شدن این ابزار

همانگونه که می دانید دریل، از جمله دستگاه های کاربردی در فعالیت های مرتبط با ساخت و ساز و تعمیرات می باشد. دریل نظیر هر ابزار برقی دیگری، احتمال دارد به خاطر کارکرد غیر استاندارد یا آسیب دیدن، با مشکل روبرو شود. از جمله این مشکلات، داغ شدن خیلی زیاد آن می باشد. در زمان کار کردن با دستگاه دریل، موتور آن، انرژی را به حرارت مبدل می کند. این حرارت احتمال دارد موجب داغی بسیار در بخش های گوناگون آن شود.

داغ شدن دریل احتمال دارد موجب صدمه دیدن به این ابزار و حتی آتش‌سوزی آن شود. با ما همراه باشید تا در این مقاله از سایت ملودیکا دلایل اساسی داغ شدن دریل و نکاتی جهت پیشگیری از داغ شدن این ابزار را برایتان شرح دهیم.

اساسی ترین علت های داغ شدن دریل در حین کار

اساسی ترین دلایل داغ شدن دریل در ادامه لیست شده و درباره هرکدام توضیح داده شده است.

  • اشتباه در انتخاب ابزار دریل

هنگامی که یک دریل با قدرت یا خصوصیات اشتباه برای کار خاصی انتخاب می‌شود، موجب اثر بدی بر کارکرد این ابزار خواهد شد. برای نمونه به کار بردن یک دریل با سرعت زیاد برای مواد نرم در نهایت منجر به اصطکاک خیلی زیاد و داغ شدن دستگاه خواهد شد، این در حالی است که برای مواد سفت و سخت احتیاج به دریلی با سرعت کم تر و قدرت بیشتر می باشد.

به علاوه توجه نکردن به خصوصیات فنی نظیر مدل موتور، سیستم خنک‌‌کننده و چارچوب فیزیکی دریل هم باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد.

جهت انتخاب صحیح دریل، می بایست احتیاجات کاری خود را دقیقا شناسایی کنید و خصوصیات لازم خود نظیر سرعت و نوع موادی که با آن کار خواهید کرد را هم در نظر داشته باشید.

  • سرعت نادرست چرخش ابزار دریل

شما می بایست سرعت دستگاه دریل را به درستی تنظیم نمایید در غیر این صورت دستگاه داغ شده و می تواند خراب شود. به علاوه این مورد بستگی به سرعت چرخش دریل با جنس مواد مورد استفاده دارد.

مثلا در حفاری موادی نظیر چوب، به سرعت بالاتری احتیاج است تا راندمان بالا بوده و اصطحکاک کمتری ایجاد شود. از سوی دیگر، برای مواد محکم و سخت نظیر فلزات، باید سرعت پایین‌تر باشد تا اصطکاک زیاد ایجاد نشده و دستگاه داغ نشود. در این بین تجربه شخصی و آزمایش کردن دستگاه جهت تنظیم سرعت مناسب طبق احتیاجات خود هم اثرگذار می باشد. با انجام این کار، قادر می باشید تا از دریل خود بهترین استفاده را داشته باشید.

  • فشار خیلی زیاد به ابزار دریل

فشار خیلی زیاد به ابزار دریل از جمله دیگر دلایل داغ شدن آن می باشد و با توجه به این که دریل‌ها برای کارهای سنگین ساخته شده‌اند، ولی به کار بردن نادرست آن ها در طول زمان صدمات جبران ناپذیری را به آن ها وارد می کند. چنانچه فشار زیادی به دریل وارد شود ، موتور دستگاه با مقاومت بیشتری روبرو شده که در نهایت آن را داغ کرده و به آن صدمه می زند.

خیلی زیاد کردن با این دستگاه موجب کم شدن سرعت چرخش دریل، افت توان حفاری و زیاد شدن اصطکاک میان نوک دریل و مواد به کار برده شده در کار می شود. به علاوه به خاطر این فشار زیاد احتمال دارد، دریل در عوض حرکت جلو، به عقب حرکت کند.

جهت جلوگیری از بروز این مشکل، می بایست تا از دریل درستی برای نوع کار خود استفاده نمایید. به علاوه، از نیروی متعادلی جهت فشار به دریل استفاده کنید و سعی کنید فشاری که به دریل اعمال می‌شود را کنترل کرده و مانع از داغ شدن آن شوید.

  • وجود بلبرینگ خراب در ابزار دریل

خوب است بدانید که بلبرینگ ‌ها اجزای با اهمیتی در چارچوب مکانیکی دریل می باشند که موجب چرخش صاف و بدون اصطکاک بین قطعات خواهند شد. هنگامی که بلبرینگ‌‌ها خراب شوند، اصطکاک زیاد در سیستم شکل گرفته و موجب داغ شدن آن می شود.

با خراب بودن بلبرینگ‌‌ها، تاثیرات جانبی دیگری نیز به وجود می‌آید. از جمله این تاثیرات زیاد شدن وزن بر روی موتور به علت اصطکاک زیادی و به علاوه افت کیفیت چرخش می باشند که در نهایت منجر به کم شدن عمر مفید این ابزار خواهند شد. همچنین چنانچه به صورت منظم این دستگاه چک و تعمیر نشوند، احتمالا منجر به صدمان بدتری نظیر گره خوردن بلبرینگ یا حتی شکستن آن ها خواهد شد.

جهت جلوگیری از این اتفاق می بایست تا ابزار به صورت همیشگی چک شود. به علاوه، به کار بردن بلبرینگ ‌های با کیفیت و خوب برای این ابزار اهمیت دارد.

  • ایجاد نوسانات برق در ابزار دریل

نوسانات برق می‌توانند باعث کم شدن و زیاد شدن لحظه ای ولتاژ در سیستم شوند، که این تغییرات سرعت برای موتور خوب نمی باشد و موجی کاهش یا افزایش سرعت چرخش دریل خواهند شد. این نوسانات با ایجاد افت ولتاژ، موتور را شکل نامنظم راه انداخته و این ناپایداری در نهایت منجر به داغ شدن ابزار خواهد شد. به علاوه این گرمای زیاد موجب کم شدن بازده دستگاه، افزایش صدمات و داغ شدن آن خواهند شد.

جهت پیشگیری از بروز این مشکل، باید از یک منبع تغذیه پایدار و یا از تجهیزات تنظیم ولتاژ استفاده کرد که می توانند در این زمینه اثرگذار باشند. با انجام این کارها هم موجب کارکرد بهتر دریل خواهید شد و هم عمر مفید و ایمنی ابزار را زیاد خواهید کرد.

  • چسبیدن زغال به کلکتور موتور دریل

باید بدانید که چسبیدن ذرات زغال به کلکتور موتور از مشکلات متداول در این ابزار می باشد. هنگامی که ذرات چوب یا زغال به کلکتور بچسبند، در آن جا جمع شده و مشکل ایجاد خواهند کرد.

چنانچه زغال به کلکتور موتور بچسبد، موجب ایجاد تداخل در جریان هوای ورودی به موتور خواهد شد. این تداخل در نهایت باعث زیاد شدن اصطکاک موتور و داغ شدن دریل خواهد شد.

چهت پیشگیری از چسبیدن ذرات زغال به کلکتور موتور، باید همواره مراقبت و نگهداری از این دستگاه صورت بگیرد. به کار بردن فیلترهای پر قدرت جهت پیشگیری از وارد شدن ذرات به کلکتور موتور می‌تواند اثرگذار باشد. به علاوه عوض کردن میشگی زغال دریل نیز اهمیت دارد. با انجام این کارها عمر مفید ابزار زیاد شده و همچنین بازده و ایمنی آن نیز بهبود خواهد یافت.

  • فعالیت همیشگی دریل

به کار بردن زیاد این ابزار موجب داغ شدن آن خواهد شد. این مشکل هنگامی اتفاق می افتد که دریل پشت سر هم و طولانی مدت کار کند.

  • زاویه نادرست دریل

زاویه نادرست دریل منجر به داغ شدن زیاد آن، صدمه به مته و اجزای درونی دریل و حتی شکستگی خواهد شد. در زمان کار کردن با دریل، می بایست زاویه مته دریل را کاملا عمود بر سطح باشد. چنانچه زاویه دریل نادرست باشد باعث داغ شدن این ابزار خواهد شد.

  • گرد و غبار و گرفتگی دریچه ‌های ابزار دریل

گرد و خاک و دیگر مواد خارجی موجب بسته شدن دریچه‌های خنک‌کننده دریل خواهند شد. این کار موجب کم شدن جریان هوا و در نهایت داغ شدن دریل می‌شود.

اقدامات لازم در زمان داغ شدن دریل

چنانچه دریل شما در زمان کار داغ شود باید اقداماتی انجام دهید تا دستگاه آسیب ندیده و عمر مفیدی داشته باشد. در ادامه این اقدامات بیان شده اند.

  • چنانچه دریل داغ شد اولین کار خاموش کردن آن می‌باشد. اگر با داغ شدن دریل به کار ادامه دهید، دستگاه صدمه می‌بیند.
  • منتظر بمانید تا دستگاه خنک شود. قرار دادن ابزار در محل خنک می تواند کمک کننده باشد.
  • تنظیمات سرعت و قدرت دریل را بررسی کنید. مطمئن شوید که تنظیمات درستی طبق نوع مواد و کار شما انجام شود.
  • بلبرینگ‌‌ها را بررسی کنید و از سالم بودن و عملکرد درست آن ها مطمئن شوید. چنانچه بلبرینگ‌‌ها صدمه دیده یا خراب هستند، آن ها را عوض کنید.
  • چنانچه نوک دریل پوسیده یا خراب باشد، جهت کارکرد درست و عدم داغ شدن ابزار، آن را عوض کنید.
  • مطمئن شوید که دریل از ذرات و گرد و غبار در امان بوده و راه های تهویه خوب باشند. سوراخ‌های تهویه دریل را تمیز نمایید و چنانچه تهویه دریل دارای گرفتگی باشد، آن را باز نمایید.
  • زاویه مناسب در کار با دریل مهم می باشد. با زاویه نادرست اصطحکاک زیاد شده و دستگاه داغ خواهد شد.
  • چنانچه موتور دریل آسیب دیده باشد می بایست تا آن را تعمیر یا عوض کنید.

اگر تمامی اقدامات بیان شده اثر نکند و دریا همچنان داغ می شود، می بایست به نزد یک تعمیرکار متخصص بروید تا آن را بررسی و تعمیر نماید.

اقدامات لازم جهت پیشگیری از داغ شدن دریل

جهت پیشگیری از داغ شدن دریل، می بایست تا اقدامات بیان شده در ادامه مطلب را انجام دهید.

  • تنظیمات درست سرعت: همیشه انجام تنظیمات سرعت درست طبق نوع مواد کاری خیلی مهم می باشد. تنظیم سرعت مناسب مانع از داغ شدن دریل خواهد شد.
  • خاموش کردن دریل در کارهای طولانی: در حین کارهای طولانی، دریل را خاموش کنید تا خنک شود.
  • نگهداری و تعمیرات منظم: دریل را به صورت منظم بررسی کرده و اجزای فرسوده را عوض کنید. این شامل بلبرینگ‌‌ها و سیستم خنک‌کننده می‌شود.
  • به کار بردن گریس روان‌کننده: بعضی از دریل‌ها نقاط قابل دسترسی جهت زدن گریس به بلبرینگ‌ها دارند. به کار بردن گریس می‌تواند موجب زیاد شدن عمر مفید دریل شود.
  • انعطاف‌پذیری در فشار: در زمان استفاده از دریل، فشار را به صورت انعطاف‌پذیر کنترل نمایید. زیاد بودن فشار موجب افزایش اصطکاک و داغ شدن دریل خواهد شد.
  • به کار بردن صحیح ترین دریل طبق نوع مواد: طبق نوع موادی که می خواهید با آن کار کنید، دریل را انتخاب نمایید.
  • به کار بردن سیستم‌‌های خنک‌کننده: بعضی از دریل‌ها، سیستم ‌های خنک‌کننده دارند که هوای خنک را به دریل می رساند تا مانع از داغ شدن دریل شود. از کارکرد درست این سیستم مطمئن شوید.
  • به کار بردن مته درست: از مته درستی برای کار خود استفاده نمایید. مته‌ای خیلی نازک یا کند، موجب اصطکاک زیاد شده و دستگاه را داغ می کند.
  • تمیز کردن دریل: شما می بایست تا این دستگاه را به صورت همیشگی تمیز نمایید. گرد و غبار و کثیفی باعث بسته شدن جریان هوا در اطراف دریل می شوند و آن را داغ می کنند.

کلام آخر

در این مطلب در مود دلایل داغ شدن دریل و شیوه های پیشگیری از آن اقداماتی توضیح داده شد. چنانچه با انجام این کارها مشکل شما برطرف نشد حتما به مراکز و نمایندگی‌های تعمیر رفته تا دستگاه به صورت فنی مورد بررسی قرار بگیرد و تعمیر شود.

با وبسایت ملودیکا به روز باشید

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*