برترین مکان های گردشگری سیاهکل در شهر گیلان

در صورتی که می خواهید به جای خوبی برای سفرهای تفریحی خود بروید، پیشنهاد ما شهر گیلان می بادشد. گیلان یکی از شهرهای توریستی ایران به شمار می رود که در طول سال میزبان میلیون ها گردشگر می باشد. سیاهکل یکی از نواحی دیدنی گیلان به شمار می رود که دارای مکان های طبیعی زیبا و بکر و آثار تاریخی بسیار خوبی می باشد.

آبشار لونک سیاهکل

آبشار لونک در ناحیه جنگلی جاده سیاهکل به دیلمان وجود دارد و فاصله آن تا شهر سیاهکل به اندازه ۲۵ کیلومتر می باشد. آبشار لونک فقط یکی از آبشارهای دیدنی و مکان های زیبا سیاهکل به شمار می رود. این آبشار در فصل های بهار و پاییز خیلی پرآب می باشد. در کنار این آبشار جنگل‌های طبیعی و سرسبزی مملو از درختان راش، ممرز، توسکا، خرمندی، انجیری می باشند. این آبشار دوقلو بوده و به علت زیبایی و سرسبزی محیط اطراف خود از مکان های گردشگری این ناحیه می باشد. این آبشار در دیلمان و ۲۲ کیلومتری جنوب سیاهک واقع می باشد.

آبشار جذاب بابا ولی سیاهکل

آبشار بابا ولی در روستایی با همین اسم واقع است و در حدود پنج کیلومتری جاده دیلمان به آسیابر در ساحل رودخانه پاکرود قرار دارد. این ناحیه سرزمین قوم باستانی دیلم می باشد و دارای چشم‌اندازهای طبیعی و تاریخی خاصی می باشد. این آبشار فصلی بوده و بر اثر آب شدن و ذوب برف‌های ارتفاعات اطراف آن به جریان می‌افتد. این آبشار از آبشار لونک بزرگ‌تر می باشد و ارتفاع آن به اندازه ۲۰ متر می باشد. این آبشار در روستای بابا ولی،۵ کیلومتری جاده دیلمان به آسیابر واقع می باشد.

قله درفک

درفک اسم قله‌ای در رشته‌کوه البرز مرکزی در استان گیلان، منطقه عمارلو، قسمت خورگام شهرستان رودبار و در ناحیه جنگلی سیاهکل می باشد. کوه درفک از مناطق زیبا سیاهکل در ضلع شمالی قله دارای دیوار بلندی با ارتفاع ۵۰۰ متر می باشد که باعث زیبایی منحصر به فرد این کوه شده است. به علاوه در بخش کاسه قله چند دهانه غار وجود دارد که به نام ترین آن ها غار یخ می باشد. درباره اسم کوه داستانی وجود دارد که در زبان گیلکی، دال، نام پرنده‌ای از خانواده عقاب و فَک به معنای آشیان و آشیانه است؛ در نتیجه دال فک، آشیانه عقاب می باشد. در صورتی که به طبیعت‌گردی و چادر زدن علاقه دارید، قسمت ییلاقی درفک بسیار سرسبز و باصفا بوده و مناسب ای کار می باشد. برخی مواقع مه غلیظی دور درختان پیچیده شده و محیطی رویایی ایجاد می‌کند.

حمام تاریخی دیلمان در سیاهکل

حمام تاریخی دیلمان در اول ورودی شهر دیلمان در ارتفاع یک هزار و ۴۶۶ متری می باشد و از مناطق تاریخی دیلمان به شمار می رود. باید بدانید که قدمت این بنا به دوره ایلخانیان برمی گردد. این بنا ر زیر مقدار بسیاری گل و لای دفن شده بود و به دستور میرزا علی میر بلوک از زیر لایه‌های خاک بیرون آورده شد و ترمیم شد. این حمام دارای یک صحن مرکزی می باشد که چهار صحن دیگر در چهار جهت اصلی محوطه مرکزی حمام وجود دارد. نورگیرها در بالای گنبد حمام هستند و از سنگ و مرمر شفاف جهت عبور نور به جای شیشه شفاف استفاده می شود. به خاطر کوهستانی و سرد بودن این منطقه، این بنا با شرایط ویژه کوهستانی از ورود سرما جلوگیری می کند. این حمام تاریخی جز آثار میراث فرهنگی می باشد و به ثبت رسیده است. این بنا در ۵۰ کیلومتری شهر سیاهکل، دیلمان، در کنار کوچه میراث فرهنگی و پیش از میدان اصلی شهر واقع شده است.

کاروانسرای تی تی در سیاهکل

یکی دیگر از مناطق زیبای تاریخی در سیاهکل کاروانسرای تی تی یا تی تی خانم می باشد. تی تی در زبان محلی به معنی شکوفه است. در مکان تلاقی ساحل شیمرود و باباکوه این کاروانسرای تاریخی وجود دارد که با شهر سیاهکل به اندازه ۴ کیلومتر فاصله دارد. مکان قرارگیری این کاروانسرا در قدیم مسیر عبور دیلمان به لاهیجان بوده است. در تولید این کاروانسرا سنگ، آجر و گچ به کار برده شده است با این فرق که دیواره‌های خارجی آن دارای سنگ و ساروج می باشد. با یک بررسی مشخص شده که قدمت این بنا به دوران حکومت صفویه در ایران برمی گردد و بانی آن عمه یکی از شاهان صفوی می باشد که تی تی خانم اسم او بوده است.

قلعه تاریخی گرماور

قلعه تاریخی گرماور که قدمت آن مربوط به قرن سوم و چهارم هجری می باشد اسم خود را از روستای نزدیک به خود گرفته است. این روستا بر روی یک کوه بلند و صخره‌ای قرار دارد. دلیل احداث این شهر بر روی کوه این است که به لحاظ دفاعی بتوانند بر دشت‌ های اطراف تسلط کامل داشته باشند. قطعه های سفال بسیاری مختص به دوران پیش از اسلام و دوران اسلام در کناره های این قلعه که در حال حاضر فقط برج دیدبانی آن بر جای مانده، پیدا شده است. به جز برج دیدبانی در بخش غربی آثاری از پی ساختمان قلعه هم دیده می شود. در تولید این بنا خشت خام و خشت‌های رنگی به کار برده شده که قدمت آن را مربوط به قرن سوم و چهارم هجری می باشد.

امتیاز این مقاله

با وبسایت ملودیکا به روز باشید

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*