همه چیز درباره دانه چیا و کاربرد آن

خوب است بدانید که مدت بسیار زیادی است که مردم دنیا از دانه چیا به دلیل فواید بسیار زیاد آن برای سلامت از آن استفاده می کنند. این دانه پر خاصیت به تازگی بسیار معروف شده است. این دانه با سایز کوچک خود غنی از مواد مغذی مهم برای بدن می باشد. اگر این دانه پرخاصیت را می شناسید ولی نحوه استفاده از آن را نمی دانید در این مقاله از سایت ملودیکا با ما همراه باشید تا

درباره دانه چیا، بهترین وقت مصرف آن، شیوه های صحیح به کار بردن این دانه و خطاهای متداول در استفاده از ان را برایتان شرح دهیم.

درباره دانه چیا

باید بدانید که دانه چیا بذر گیاه چیا یا Salvia hispanica می باشد. این گیاه نوعی گیاه بومی مکزیک و گواتمالا است. همچنین از گیاهان خانواده نعناع به شمار می رود و گل‌های کوچک آبی و بنفش دارد که دانه چیا از این گل‌ها حاصل می شود. اصولا دانه چیا دارای مزه ملایم و اندکی مشابه به آجیل می باشد، در نتیجه به آسانی می توان در غذاهای گوناگون از آن استفاده کرد.

این دانه به راحتی می تواند تا رطوبت را جذب کند. دانه چیا قادر است تا به میزان ۱۰ برابر وزن خود مایعات و رطوبت را جذب کند و به همین دلیل بزرگ تر خواهد شد. رطوبت موجود در دانه چیا، موجب زلاتینی شدن آن نیز خواهد شد. با خوردن این دانه تا زمان زیادی سیر خواهید ماند و در نتیجه برای کاهش وزن بسیار خوب می باشد.

مواد مغذی و مفید موجود در دانه چیا

دانه چیا غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد. چربی‌های امگا ۳، نوعی چربی‌های غیراشباع و مفید می باشند که موجب کم شدن فشار خون و کلسترول زیاد، دو عامل ریسک اصلی برای بیماری‌های قلبی خواهند شد. دانه چیا به علاوه پروتئین گیاهی می باشد که فیبر کافی روده و ترکیبات آنتی اکسیدانی را برای بدن ایجاد می کند و از سلول‌ها در مقابل آسیب ها مراقبت خواهد کرد و ریسک بروز بیماری‌ها را هم کم تر خواهد کرد.

وقت مناسب استفاده از دانه چیا

وقت مناسب جهت استفاده از دانه چیا، در صبح خصوصا با معده خالی می باشد چراکه موجب زیاد شدن متابولیسم و هضم غذا در طول روز خواهد شد. ولی بعضی از پژوهش ها بیانگر این می باشند که مصرف دانه چیا در شب موجب بهتر شدن الگوی خواب خواهد شد. در نتیجه خیلی اهمیت ندارد که این دانه را کی می خورید، موردی که اهمیت دارد اضافه کردن ان به وعده های غذایی می باشد. با توجه به فیبر زیاد موجود در دانه چیا تنها باید روزی 20 گرم از آن را مصرف نمایید.

شیوه های استفاده از دانه چیا

شوه های بسیاری جهت استفاده از دانه چیا وجود دارند که آن ها را بیان خواهیم کرد. راحت ترین شیوه استفاده از این دانه ریختن آن در آب خوردن می باشد. همچنین شیوه های دیگر در ادامه بیان شده اند:

  • افزودن دانه چیا به آبمیوه و خیس کردن آن از جمله دیگر شیوه های مصرف روزانه این دانه مقوی می باشد.
  • شیوه دیگر تهیه پودینگ چیا برای یک وعده غذاییتان می باشد. پودینگ چیا یک میان وعده‌ سالم و خوش طعم است و قادر است تا شما را سیر نگه دارد که در جهت کاهش وزن نیز مفید می باشد.
  • افزودن دانه چیا به انواع اسموتی باعث خوشمزه تر شدن آن خواهد شد.

خطاهای متداول در زمان مصرف دانه چیا

در ادامه نکات و ترفندهایی را بیان خواهیم کرد تا از خطاهای متداول در زمان استفاده از این دانه خوددرای نمایید.

  • رقیق شدن پودینگ دانه جیا

اصولا دو علت موجب رقیق شدن پودینگ چیا خواهند شد. اول استفاده کم از دانه چیا و دوم صبر نکردن جهت جذب اب توسط دانه چیا می باشد. اگر صبر نکنید آب پیشتری در ظرف ریخته و وجوب رقیق شدن آن خواهید شد. بنابراین شما می بایست تا نسبت‌های .افی دانه چیا و و مایغات را با هم مخلوط نمایید. به علاوه به آن زمان بدهید تا مایع را جذب کرده و ژله ای و غلیظ شود.

  • غلیظ شدن بیش از حد پودینگ دانه چیا

اگر دانه چیا را زیادی استفاده کنید پودینگ شما غلیظ می شود در نتیجه باید حتما به نسبت‌های آن ها دقت نمایید. باید یدانید که پودینگ خیلی غلیظ به خاطر ترکیب نکردن مایع و دانه چیا می باشد. تکنیک با اهمیت در درست کردن یک پودینگ چیای ژله‌ای و خامه‌ای مخلوط کردن درست مواد با هم می باشد، که بهتر است این کار را دوبار انجام دهید. بعد از ترکیب کردن اولیه مواد، چند دقیقه منتظر بمانید و پیش از گذاشتن آن در یخچال بار دیگر ترکیب را هم بزنید. با این کار مواد غلیظ نشده و به هم نمی چسبند.

  • تهیه زیاد پودینگ دانه چیا

هنگامی که قصد دارید تا پودینگ تهیه نمایید احتمالا وسوسه خواهید شد که مقدار مواد را بیشتر کنید تا برای چند روز پودینگ داشته باشید. این کار باعث نامرغوب شدن پودینگ خواهد شد. درست است که می توان پودینگ را میان چهار تا پنج روز نگه داشت مان مناسب جهت استفاده از پودینگ در مدت یک یا دو روز می باشد. باید بدانید که پودینگ چیا با گذشت زمان غلیظ‌تر خواهد شد، در نتیجه نگهداری طولانی آن مقدار غلظت و خمیری شدن آن را افزایش می دهد.

  • ژله‌ای نشدن دانه چیا

اگر مایع شما خیلی غلیظ باشد دانه چیا نمی تواند رطوبت را جذب کند. شما باید آب یا مایع رقیق دیگری نظیر آب‌میوه، چای یا شیر آجیل مصرف نمایید. بعد از جذب آب توسط دانه چیا قادر می باشید تا مایعات غلیظ‌تری نظیر شیر نارگیل به پودینگ یا آب‌میوه بیفزایید.

  • ته ‌نشین شدن دانه ‌های چیا در ظرف

اگر این اتفاق افتاد مایع و دانه‌ها را ترکیب نمایید و در یک بطری یا شیشه بریزید و پیش از مصرف، خوب با هم مخلوط نمایید. این شیوه مانع از چسبیدن دانه‌های چیا به ته ظرف خواهد شد.

امتیاز این مقاله

با وبسایت ملودیکا به روز باشید

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*