همه چیز درباره انواع چراغ چک و نشانه های هر کدام

تا به حال به انواع چراغ چک در اطراف صفحه کیلومتر شمار اتومبیل خود دقت کرده اید. چراغ‌های هشدار بسیاری در اتومبیل های سواری وجود دارند که هر کدام از آن‌ها نقش در خودرو دارند. این هشدارها شامل هشدار باز بودن در‌های اتومبیل، پیام ایجاد مشکل در موتور اتومبیل و چندین نوع هشدار دیگر می باشند. شما باید به این چراغ چک ها توجه کنید تا مشکل خاصی برایتان ایجاد نکنند. بنابراین باید انواع چراغ چک اتومبیل را بشناسید. با ما همراه باشید تا در این مقاله از سایت ملودیکا انواع چراغ‌های چک اتومبیل های سواری و کاربرد آن ها بیان کنیم.

چراغ چک اتومبیل

باید بدانید که چراغ چک اتومبیل، نشان دهنده ی وضعیت کارکرد قسمت خاصی از خودرو می باشد. چنانچه دیده باشید در زمان استارت زدن، کلیه چراغ‌های چک با یکدیگر روشن می‌شوند. این اتفاق بیانگر این است که سیستم‌های گوناگون اتومبیل آماده استارت زدن می باشند. در حالت معمولی پس از استارت زدن می بایست این چراغ‌ها خاموش شوند. چنانچه هر کدام از آن ها روشن ماند می بایست علت آن را بررسی کرده و رفع نمایید.

انواع چراغ چک اتومبیل

در این بخش انواع چراغ چک اتومبیل را معرفی خواهیم کرد. اصولا تمامی خودروهای سواری چراغ‌های چک دارند. همچنین احتمالا برای هر کدام از چراغ‌ها نمادهای مختلفی در اتومبیل ها استفاده شود. در ادامه انواع چراغ چک ها را معرفی خواهیم کرد.

  • چراغ چک موتور اتومبیل

چراغ چک موتور اتومبیل بدون شک با اهمیت ترین چراغ چک ماشین شما می باشد. اصولا نماد ظاهری این چراغ مشابه موتور اتومبیل می باشد. روشن شدن این چراغ به معنای وجود مشکل در موتور اتومبیل نمی باشد. بلکه احتمالا بیانگر خرابی سیستم انتقال سوخت، تخلیه آلاینده‌ها و غیره باشد.

بعضی مواقع چراغ چک روشن نشان دهنده ی مشکل کوچکی می باشد که به آسانی می توان آن را برطرف کرد. این در حالی که گاهی اوقات بیانگر مشکلات بزرگ در موتور اتومبیل می باشد. در هر صورت باید به آن دقت کنید. اصولا با دیاگ زدن مشکل موتور اتومبیل شناسایی خواهد شد.

  • چراغ چک باتری اتومبیل

در بعضی از اتومبیل ها از چراغ چک ویژه ی باتری جهت بررسی کارکرد سیستم برق‌رسانی استفاده می‌شود. این چراغ به طور کامل مشابه باتری با قطب‌های مثبت و منفی می باشد. توجه کنید که روشن شدن آن حتما به معنای وجود مشکل در باتری نمی باشد. بلکه احتمالا بیانگر خرابی دینام یا ایجاد مشکل در سیم‌کشی قطعات برقی اتومبیل می باشد.

  • چراغ چک دما در اتومبیل

کنترل دمای کارکرد قسمت های گوناگون موتور مسوولیت ویژه ای در حفظ سلامت قطعات و بازدهی مطلوب اتومبیل دارد. بنابراین جهت آگاهی لحظه‌ای راننده از دمای قسمت های گوناگون، چراغ چک اتومبیل اختصاصی برای دما در نظر گرفته شده است. اصولا در خیلی از اتومبیل ها، چراغ چک دما جهت اندازه‌گیری دمای آب در سیستم خنک کننده اتومبیل در نظر گرفته می‌شود. روشن شدن چراغ به این معنا می باشد که موتور به درستی خنک نمی‌شود و در حال داغ شدن می باشد.

در برخی دیگر از اتومبیل ها، یک چراغ چک دمای دیگر تعبیه شده است. تصویر یک دماسنج داخل چرخ دنده بیانگر اندازه‌گیری دمای درون گیربکس می باشد. زمانی هنگامی سطح روغن گیربکس کم می شود، سایش میان چرخ‌دنده‌ها زیادتر می شود. در این حالت حرارت بسیاری داخل گیربکس ایجاد می‌شود که باعث روشن شدن چراغ چک دمای گیربکس خواهد شد.

  • چراغ چک فشار روغن موتور اتومبیل

چراغ چک فشار روغن موتور اصولا به شکل یک روغن‌دان می باشد که قطره‌ای روغن در حال چکیدن از آن است. روشن شدن این چراغ به معنای این است که سطح روغن موتور اتومبیل شما بسیار کم شده است. به عبار دیگر با روشن شدن این چراغ می بایست پی به نشتی روغن موتور در یکی از قسمت های اتومبیل ببرید. به خاطر مهم بودن روغن موتور در کارکرد سالم قسمت های گوناگون موتور، توصیه ما این است که با روشن شدن این چراغ چک اتومبیل، سریعا روغن موتور خود را عوض کنید.

  • چراغ چک فشار لاستیک اتومبیل

چراغ چک فشار لاستیک اتومبیل در بعضی از اتومبیل ها به شکل یک علامت تعجب داخل دو سوم یک دایره می باشد که بخش پایین آن به‌صورت سینوسی علامت آج لاستیک اتومبیل است. کم شدن بسیار فشار باد لاستیک یا زیاد شدن آن خطرناک می باشد. در اتومبیل های دارای حسگر فشار لاستیک، اصولا این چراغ چک وجود دارد. با روشن شدن این چراغ در نخستین فرصت جهت تنظیم باد اتومبیل به مراکز مربوطه بروید.

  • چراغ چک ترمز اتومبیل

در میان انواع چراغ چک اتومبیل، چراغ چک ترمز بسیار مهم می باشد. سلامت سیستم ترمز رابطه مستقیم با ایمنی در رانندگی دارد. راننده می بایست به‌موقع و پیش از قرار گرفتن در وضعیت بحرانی این مشکل در سیستم ترمز را پیدا کند. بنابراین چراغ چک ترمز اتومبیل در خیلی از ماشین ها وجود دارد. این چراغ چک با علامت تعجب داخل یک دایره و دو خط منحنی دیگر طراحی شده است.

باید بدانید هنگامی که ترمز دستی اتومبیل را می‌کشید این چراغ روشن است. در نتیجه با روشن شدن چراغ، اطمینان حاصل کنید که ترمز دستی را خوابانده‌اید. پس از آن می بایست تا وجود مشکل در لنت ترمز یا دیگر قسمت های ترمز را دریابید. البته در بعضی از اتومبیل ها یک چراغ چک مخصوص جهت ترمز ABS نیز وجود دارد.

  • چراغ چک کنترل پایداری اتومبیل

علیرغم انواع چراغ چک اتومبیل که بیشتر بیانگر هشدار جهت ایجاد مشکل در قسمتی از اتومبیل می باشند، چراغ کنترل پایداری اتومبیل هنگانی روشن می‌شود که سیستم‌های کنترل پایداری و کشش در خودرو فعال شده باشند. این سیستم‌ها مانع از سر خوردن اتومبیل در جاده‌های بارانی و برفی می شوند. چنانچه در جاده‌های خشک و معمولی این چراغ روشن شود، بیانگر ایجاد مشکل در سنسور چرخ اتومبیل می باشد که قابلیت شناسایی وضعیت جاده را ندارد. طراحی این چراغ به شکل نمایی از مقابل اتومبیل و دو خط منحنی در زیر آن بیانگر لغزنده بودن جاده می باشد.

  • چراغ چک ایربگ اتومبیل

چراغ چک ایربگ در حالت معمولی می بایست خاموش باشد. چراغی که به شکل یک سرنشین نشسته روی صندلی و ایربگ باز شده طراحی می‌شود. چنانچه چراغ چک ایربگ روشن شود، نشانه ایراد احتمالی در این سیستم می باشد. در حالت معمولی روشن شدن این چراغ نقشی در رانندگی ندارد؛ ولی در صورت تصادف سنگین، ممکن است چراغ چک ایربگ عمل نکند.

  • چراغ چک چراغ‌های جلو و عقب اتومبیل

کارکرد درست چراغ‌های جلو و عقب مانع از ایجاد تصادف در شب خواهد شد. بسیاری از راننده‌ها وضعیت چراغ‌های اتومبیل خود را پیش از حرکت چک نمی‌کنند. همچنین احتمالا در زمان رانندگی، بعضی از چراغ‌ها ایراد داشته باشند. چراغ چک چراغ‌های جلو و عقب اتومبیل برای این طراحی شده اند تا با خاموش شدن چراغ‌ها به راننده هشدار دهد. این چراغ مثل یک لامپ طراحی شده که داخل آن یک علامت تعجب می باشد و بیرون آن هم خط های پرتو نور شکل گرفته اند.

  • چراغ چک بنزین در اتومبیل

کم شدن سطح بنزین در یک اتومبیل می‌تواند مشکلات بسیاری را ایجاد کند. اصولا فاصله شما تا نخستین پمپ بنزین بقدری زیاد است که نمی توانید خود را به آن برسانید و در راه می‌مانید. چراغ چک بنزین در هر اتومبیل به‌راننده هشدار می‌دهد که سطح سوخت موجود در باک کمترین حد خود می باشد. اصولا هنگامی که 10 تا 15 درصد بنزین در باک مانده باشد، این چراغ که مشابه یک دستگاه پمپ بنزین با نازل سوخت است، روشن خواهد شد.

  • چراغ چک در‌های اتومبیل

چراغ چک در‌های اتومبیل نیز هنگامی که یکی از دربهای ماشین درست بسته نشده، روشن خواهد شد. علیرغم خیلی از انواع چراغ چک اتومبیل که نارنجی رنگ می باشند، این چراغ به شکل قرمز بوده تا توجه راننده را بیشتر به خود جلب کند.

  • چراغ چک مایع شیشه شور اتومبیل

در بعضی از اتومبیل های سواری چراغ چک مایع شیشه شور هم وجود دارد. این چراغ به شکل شیشه اتومبیل با قطرات آب در حال پاشش روی آن طراحی می‌گردد. هنگامی که سطح مایع شیشه شور در محفظه آن خیلی کمشود، این چراغ روشن خواهد شد.

  • چراغ چک کمربند ایمنی در اتومبیل

چراغ چک کمربند ایمنی هم جهت یادآوری باز بودن کمربند ایمنی به راننده در اتومبیل های سواری وجود دارد. البته که در خیلی از اتومبیل ها، در زمان حرکت بستن کمربند، صدای بوقی هم می شنوید تا به راننده در این زمینه هشدار داده شود.

سخن آخر

در این مقاله انواع چراغ چک اتومبیل را معرفی کردیم. شما می بایست به آن ها دقت کنید تا در صورت روشن شدن هرکدام به دنبال مشکل ایجاد شده باشید. اصولا توجه نکردن به این موضوع موجب ایجادگرفتاری‌های مالی و جانی بسیاری خواهد شد. اگر در اتومبیل شما چراغ چک دیگری وجود دارد، با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز این مقاله

با وبسایت ملودیکا به روز باشید

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*