نحوه پاک کردن و نو کردن لوازم چوبی

لوازم چوبی از جمله معروف ترین و کاربردی ترین لوازم در چیدمان خانه ها به شمار می روند که شکلی بسیار جذاب و حس گرمی در محیط به وجود می آورند. ولی شما باید همواره لوازم چوبی را قشنگ تمیز کنید چراکه در گذشت زمان گرد و خاک روی این لوازم می نشیند و جذابیت و براقی آن ها را کاهش می دهد. باید بدانید در صورتی که همواره مبلمان و لوازم چوبی خود را تمیز نمایید ولی با گذشت زمان این پولیش‌ها و گرد و خاک با یکدیگر مخلوط شده و لایه‌ای تیره روی این لوازم ایجاد خواهند کرد. در نتیجه باید شیوه های تمیز کردن این لوازم را بدانید تا بتوانید آن ها برق انداخته و همچون روز اول خود کنید.

با ما همراه باشید تا در این مقاله از سایت ملودیکا شیوه های کاربردی و خوبی را جهت تمیز کردن لوازم چوبی به شما معرفی کنیم.

شیوه های گوناگون پاک کردن لوازم چوبی

باید بدانید که پاک کردن چوب با ابزارهای تمیز کننده درست، نظیر پاک کننده‌های مختص به چوب، مواد شوینده، موم و حتی محلول‌های خانگی کار آسانی می باشد. ما در این مقاله چند شیوه آسان جهت پاک کردن لوازم چوبی را بیان خواهیم کرد:

  • شیوه پاک کردن کفپوش چوبی

نخست باید گرد و خام موجود بر روی کف چوبی را پاک کنید. در حقیقت اولین مرحله پاک کردن هر نوع زباله را از روی کفپوش چوبی می باشد. با کمک یک جارو کف را تمیز کنید. به علاوه در صورت نیاز با آب گرم و اندکی پاک‌کننده هم این کار را انجام دهید.

در ادامه گام های زیر را انجام دهید تا کفپوش چوبی خیلی خوب پاک شود:

– گرد و خاک را به کمک یک پارچه نخی تمیز و نرم در نواحی نظیر زیر مبلمان تمیز نمایید.

– گرد و خاک و زباله را با کمک جاروبرقی و اتصالات برس نرم جارو نمایید.

– جهت تمیز کردن کفپوش از پاک کننده‌ هایی با PH خنثی استفاده نمایید تا صدمه ای وارد نکنند.

– جهت پاک کردن مواردی که با جارو تمیز نمی‌شوند، می‌توانید کفپوش چوبی را اندکی مرطوب نمایید. شما می بایست یک محصول پاک کننده چوب به کار ببرید که مختص به کفپوش چوبی باشد. پس از ان بر اساس دستورالعمل روی بطری، محصول را در آب رقیق نمایید. اکنون یک اسفنج یا دستمال تمیز را در محلول بگذارید و آب اضافی آن را بگیرید و در پایان کفپوش چوبی را با آن پاک نمایید.

– توجه کنید که اسفنج یا دستمال شما رطوبت داشته باشد و خیسی آن به گونه ای نباشد که روی کفپوش بماند.

– در پایان کفپوش چوبی را با کمک یک دستمال خشک، به طور کامل تمیز کنید.

شما می بایست جهت پاک کردن کفپوش چوبی آب دیونیزه یا deionized water به کار ببرید. چراکه همه یون‌های آن از بین رفته و دارای وزن نمی باشد. در حقیقت این آب مواد شیمیایی ندارد، هیچ گونه صدمه ای نمی زند و سریع خشک می‌شود.

در صورتی که بر روی کفپوش چوبی لکه دیدید، می بایست تا این گام ها را در پیش بگیرید تا لکه‌ها به خوبی تمیز شده و صدمه ای به کفپوش وارد نشود. پیش از هر کاری، می بایست نوع روکش کفپوش چوبی را شناسایی کنید. در صورتی که لکه‌ها سطحی باشند، حتما روکش اورتان سخت می باشد ولی در صورتی که لکه ها به عمق چوب رفته باشند، روکش نرم و روغنی می باشد.

– برای روکش های سخت، تنها یک پارچه نرم و تمیز جهت پاک کردن به کار ببرید. به کار بردن برس‌های سخت، مواد شیمیایی خشن با PH زیاد، ممکن است باعث خرابی کفپوش چوبی شود.

– برای روکش ‌های نرم واکس مخصوص کفپوش چوبی به کار ببرید. در صورتی که با این کار لکه تمیز نشد، مخلوطی از آب گرم و سرکه را روی لکه قرار دهید تا یک ساعت باقی بماند. پس از آن نیز با یک پارچه مرطوب آن را پاک نمایید. در حالت کلی برای روکش‌های نرم، از یک واکس کف برای لکه ‌های سخت‌ تر استفاده نمایید و همچنین یک پارچه سبک با مواد شوینده ظرفشویی و آب جهت لکه ‌های سبک ‌تر یا روغنی به کار ببرید.

  • شیوه پاک کردن مبلمان چوبی

نخست گرد و خاک را از روی مبلمان خود پاک کنید. شما می بایست تا یک پارچه نرم و بدون پرز جهت پوشاندن همه مبلمان خود پیش از تمیز کردن استفاده نمایید. این کار از قرار گرفتن گرد و خاک و درات دیگر بر روی پارچه مبلمان و دیگر بخش های مبلمان چوبی جلوگیری می کند.

از یک سطح کوچک آغاز به کار نمایید. در حقیقت می بایست با کم ضرر ترین محصولات پاک کننده در یک ناحیه کوچک آغاز به کار کنید. یک توپ پنبه ای یا پارچه نرم انتخاب نمایید. پنبه یا پارچه خود را با آب گرم خیس نمایید و یک قطره صابون ظرفشویی یا مواد شوینده ظرفشویی روی ان بریزید و آغاز به تمیز کردن بخشی از مبلمان چوبی خود نمایید. این کار جهت تست کردن مواد شوینده می باشد که ضرری نداشته باشد. بگذارید ان بخش از چوب مبلمان به مدت یک دقیقه یا بیشتر بماند و تغییر رنگ آن را بررسی کنید. در صورتی که هیچ تغییری ندیدید، دیگر قسمت های مبلمان را هم پاک نمایید. ولی در صورتی که تغییری دیدید تنها با آب گرم و یک پارچه خیس این کار را انجام دهید.

شیوه دیگری که جهت پاک کردن مبلمان چوبی می توانید انجام دهید استفاده از آب و صابون ظرفشویی می باشد. در صورتی که در زمان آزمایش مبلمان خود تغییری ندیدید، آب و صابون ظرفشویی را در یک سطل ترکیب نمایید. به اندازه 4 لیتر آب گرم و 1/2 فنجان مایع ظرفشویی را ترکیب نمایید. پس از آن یک پارچه تمیز را در این محلول مرطوب کرده و از آن جهت تمیز کردن مبلمان چوبی استفاده نمایید. دقت کنید که باعث خیس شدن چوب نشوید. در حقیقت می بایست که پارچه و اسفنج را مرطوب کنید طوری که خیس نباشد. چراکه آب زیاد باعث خرابی چوب خواهد شد. به علاوه قادر می باشید تا روغن معدنی جهت پاک کردن لوازم چوبی به کار ببرید.

بعد از تمیز کردن مبلمان چوبی با کمک موم یا پوشش مخصوص لوازم چوبی، از آن مراقبت نمایید. شما قادر می باشید تا گونه های مختلف اسپری‌ها و براق کننده‌ های مختص به چوب را از هر فروشگاهی خریداری نمایید. شما می بایست تا اسپری هایی تهیه کنید که دارای روغن سیلیکون می باشند تا از لوازم چوبی خود مراقبت بهتری داشته باشید. این مواد با کمک یک پارچه نخی نرم یا برس موم روی مبلمان چوبی بمالید. موم را به می و با حرکات دایره‌ای به چوب بمالید. زمانی که موم آغاز به خشک یا تیره شدن کرد، یک پارچه نخی جدید یا برس موم برداشته و موم را به شکل دایره‌های کوچک روی ناحیه موم شده صاف نمایید.

  • شیوه پاک کردن ظرف های چوبی

مناسب ترین شیوه جهت پاک کردن لوازم چوبی که هر روز از آن ها استفاده می کنیم، به کار بردن تمیز کننده‌ های خانگی غیر مضر می باشد. در صورتی که لوازم یا سطوح چوبی دیگری دارید، خصوصا کاسه‌های چوبی، قادر می باشید تا این لوازم را با مواد امنی که قابل هضم می باشند، پاک کنید.

شما می توانید جهت انجام این کار از لیمو، روغن زیتون و آب استفاده کرده و یک تمیزکننده بی ضرر درست کنید. یک عدد لیمو را برداشته و به دو نیم کنید، پس از آن آب آن را در ظرفی صاف نمایید. شما می بایست تا پالپ و دانه‌های لیمو را برای محلول خود صاف نمایید. پس از آن یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و آب به ان بیفزایید. این مواد را با هم ترکیب نمایید برای این کار مواد را داخل یک ظرف در دار ریخته و تکان دهید تا به خوبی با هم ترکیب شوند. در صورتی که لیمو ندارید سرکه سفید مقطر در این ترکیب بریزید. در صورتی که مخلوط روغن زیتون و سرکه باشد، باید برای هر سه قاشق غذاخوری روغن زیتون، یک قاشق غذاخوری سرکه بیفزایید.

پس از آن یک پارچه نخی پاک را در محلول خود قرار دهید و آب آن را بگیرید تا تنها مرطوب باشد و در نهایت به راحتی سطح وسایل چوبی را با آن تمیز نمایید. شما می بایست نخست محلول خود را روی یک ناحیه کوچک امتحان نمایید و در صورت نبود هیچ مشکلی از آن برای بقیه ظروف استفاده نمایید. این ترکیب هم بی ضرر است و هم باعث ایجاد لکه نمی شود.

سخن پایانی

لوازم چوبی از جمله کاربذی ترین و معروف ترین لوازم در دکوراسیون خانه ها به شمار می روند که موجب گرمی و جذابیت محیط خانه می شوند. ولی شما باید این لوازم را همواره با شیوه هایی تمیز نمایید تا زیبا و درخشان باشند و موجب زیبایی دو چندان منزل شما شوند. در این مقاله شیوه های تمیز کردن لوازم چوبی را برایتان توضیح دادیم. امیدوتریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

امتیاز این مقاله

با وبسایت ملودیکا به روز باشید

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*