نحوه انجام نورپردازی در سقف منازل

خوب است بدانید که نورپردازی سقف منازل، از جمله مهم ترین موارد در دکوراسیون منازل می باشد. چراکه هم باعث روشنایی اتاق می شود و هم موجب زیبایی و جذابیت محیط خواهد شد. نورپردازی سقف موجب بهتر نشان دادن نواحی یا موارد خاص در یک اتاق نظیر یک نقاشی یا یک مبل بسیار مناسب می باشد و نور را به آن سمت هدایت می کند. در صورتی که نورپردازی خوب باشد محیط کار و یا منزل ایده آل خواهد شد و حس خوبی به افراد خواهد داد.

تمامی مناطق منزل نظیر اتاق نشمین، اصولا دارای ترکیبی از نورها مثل نورپردازی سقفی، نورپردازی تاکیدی و چراغ‌های تزیینی روشن می باشند. در صورتی که نورپردازی به صورت صحیح در همه بخش های منزل صورت بگیرد احتمالا احتیاجی به نورپردازی سقف خانه نمی باشد. چراغ‌های سقفی برای روشنایی اصلی منازل به کار نمی روند چراکه خیلی از طرح‌ها در عوض نورپردازیحالت تزئینی دارند و برای زیبایی استفاده می شوند.

با ما همراه باشید تا در این مقاله از سایت ملودیکا درباره خوبی ها و بدی های نورپردازی سقف منازل توضیح دهیم.

خوبی ها و فواید نورپردازی سقف منازل

باید بدانید که نور سقفی نخستین لایه و پایه در طرح نورپردازی لایه‌ای منازل محسوب می شود. در حقیقت سقف منازل، جایی می باشد که می‌توان از آن جهت فراهم کردن نور سقف و ترکیب آن با دیگر شکل های نورپردازی در اتاق نشیمن استفاده کرد. نورپردازی توکار باعث م شود تا هیچ قستی از اتاق نشیمن فاقد نور نباشد. به علاوه به کار بردن نورهای ملایم در کل سقف به صورت مساوی باعث می شود تا مقدار نور اتاق را مدیریت و کنترل نمایید.

همچنین چراغ‌های سقفی باعث می شوند تا جزئیات طراحی و شخصیت را به مکان شما بیفزایند. نورپردازی سقف منازل با لوستر یا چراغ آویز هم سبب می شود تا درام، حال و هوا و انرژی همه اتاق بیشتر شود. چراغ‌های سقفی تزئینی اثر بسیار خوبی در نورپردازی سقف منازل دارند، چراکه موجب تمرکز چشم شده و یک محور معماری به وجود می آورند. به علاوه باعث جدا شدن فضا نیز خواهد شد. برای نمونه اینن نوع چراغ‌های سقفی، باعث می شوند تا میز ناهار خوری در جای خاص خود بهتر دیده شود.

چراغ سقفی باعث می شود تا ارتفاع را بیشتر ببینید. یک چراغ آویزان چشم‌ ها را به طرف بالا هدایت می کند و قادر است تا یک ترفند هوشمندانه برای چشم به وجود بیاورد، ولی چراغ‌های سقفی هموار موجود در سقف باعث می شوند تا ارتفاع اتاق را بیشتر حس کنید.

بدی های نورپردازی سقف منازل

همانگونه ک هبرخی از طراحان داخلی نظر داده اند، گذاشتن نور سقفی باعث می شود تا در یک اتاق نشیمن به هم ریختگی تزئینی ایجاد شود ولی به کار نبردن نور سقف موجب می‌شود همه چیز به لحاظ بینایی م، تمیز و با طراحی درونی مینیمالیستی به نظر بیاید. در نتیجه جهت انجام نورپردازی سقفی می بایست تا به اندازه اتاق نشیمن خود توجه کنید.

کلا انتخاب نور مناسب مربوط به ارتفاع سقف و طرح موجود می باشد. اتاقی با سقف کم می بایست تا بدون آویز مرکزی یا چراغ سقفی باشد و بنابراین اتاقی که از لحاظ طراحی و سبک به طور کامل پر می باشد احتیاجی به نور بیشتر ندارد چراکه فضا را بیشتر شلوغ خواهد کرد.

از جمله دیگر معایب متداول چراغ‌های سقفی گرمای زیاد آن ها در مقایسه با دیگر لامپ ها می باشد. به عبارت دیگر این چراغ ها موجب ایجاد دمای زیاد در نواحی شلوغ یا نزدیک پنجره‌ها خواهند شد. همچنین این چراغ ها در مقایسه با دیگر گزینه‌های روشنایی احتیاجی به تعمیر و محافظت بیشتری دارند و باید لامپ ها را هرچند سال یا بیشتر تعویض کرد.

توجه کنید که بعضی از لامپ ها همواره یک تن نور ایجاد نمی کنند در نتیجه می بایست به احتیاجات و انتظارات خود دقت کنید. دقت کنید که این لامپ های سقفی نور کافی را جهت انجام ایجاد می کنند و یا این چنین نیستند. چراکه بعضی از چراغ های سقفی نور بسیاری ایجاد می کنند و چراغ‌های توکار خیلی زیاد روشن می باشند.

همچنین باید دقت کنید که در نصب نورپردازی سقف منازل نور به طور مستقیم به چشمان کسی نزند در نتیجه باید در مورد شیوه چیدمان روشنایی در سقف قبل از انجام آن تحقیق کنید.

انواع نورپردازی سقف منازل

از میان لامپ های سقفی اتاق نشیمن می توان به لوسترهای گوناگون، آویز، لامپ های سقفی همسطح، نورپردازی توکار در سقف یا لامپ های نواری LED پنهان در قالب‌سازی سقف اشاره کرد.

  • به کار بردن یک لامپ یا آویز از مدل استیشن یا لوستر در اتاق نشیمن بسیار خوب می باشد. لوسترها و چراغ ها از سقف آویزان می‌شوند، در مرکز سقف آویزان می باشند و باعث ایجاد پهنه بندی مکان و تمرکز در یم نقطه خواهند شد. این نوع از نورپردازی بیشتر برای طراحی در اتاق نشیمن به کار می روند و ربطی به ایجاد نور بیشتر ندارند.
  • آویزها اصولا پایین‌تر از چراغ‌ها یا لوسترها می باشند و بیشتر حالت تزئینی دارند. این لامپ ها از قدیم برای آشپزخانه بر روی میز ناهارخوری یا جزیره آشپزخانه آویزان می‌شدند، ولی بعدها در اتاق نشیمن و اتاق خواب هم استفاده شدند.
  • چراغ‌های سقفی توکار مدل دیگری از لامپ های سقفی برای اتاق نشیمن به شمار می روند که به طور مستقیم روی سقف وجود دارند و اصولا گرد می باشند و نور را به طرف پایین هدایت می کنند. این مدل از نورپردازی سقف منازل، نور یکسانی در سقف به وجود می آورد. هنگامی که نورپردازی توکار چیده می‌شود و برای مکان ویژه ای تنظیم می‌شود، قادر است تا نور متعادلی را در کل محیط به وجود بیاورد.
  • نوپردازی سقف منازل به صورت خطی، از جمله دیگر لامپ های سقفی در بازار به شمار می رود که حال و هوای لوکس اواسط قرن را برایتان به ارمغان می آورد. این لامپ ها روی را های خطی قرار میگیرند و هر لامپ را می‌توان رو به یک سمت خاص هدایت کرد.

برترین نورپردازی برای سقف منازل

برترین نورپردازی برای سقف منازل باید چند عامل مهم را دربربگیرد. نخستین مورد انتخاب میان یک لامپ روشنایی و یا یک لامپ تزیینی می باشد.

از لحاظ تکنولوژی، لامپ های ال‌ ای‌ دی به استفاده مناسب تر از انرژی و طول عمر بیشتر، بهتر می باشند. همچنین روشنایی و دمای رنگ نور باعث می شود تا محیط اتاق اثرگذارتر باشد. جهت داشتن حسی گرم و دنج، نور سفید ملایم یا سفید گرم بسیار خوب می باشد و جهت ظاهری جدید تر و مشخص تر، یک لامپ سفید خنک یا لامپ روز انتخاب درستی می باشد. ولی در کل برترین نورپردازی سقف منازل به سلیقه شخصی و مدل استفاده از اتاق وابسته می باشد.

سخن پایانی

در حال حاضر بیشتر منازل جهت به کار بردن لامپ سقفی دارای سیم کشی مناسب می باشند. ولی تنها این لامپ های سقفی، گزینه ای مناسب جهت نورپردازی سقف خانه محسوب نمی شوند و مدل های گوناگونی برای این منظور وجود دارند. به کار بردن نورپردازی سقفی، هم نور منزل را فراهم می کند و هم باعث زیبایی و بهتر شدن حال و هوای منزل خواهد شد. در زمان نورچردازی سقف منازل باید به چندین عامل دقت نمایید. امیدواریم که این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

امتیاز این مقاله

با وبسایت ملودیکا به روز باشید

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*