معرفی کویرهای شگفت انگیز ایران

در صورتی که می خواهید تفریحی به همراه دوستان خود داشته باشید توصیه می کنیم تا به کویر بروید و از جذابیت آن لذت ببرید. کویرگردی از جمله تفریحاتی می باشد که تجربه بسیار خوبی را برایتان به ارمغان می آورد. در کشور ما، کویرهای جذاب بسیاری وجود دارند که گردشگران بسیاری را به خود جذب می کنند. با ما همراه باشید تا در این مقاله از سایت ملودیکا جذاب ترین کویرهای ایران جهت تفریح را به شما معرفی کنیم.

کویر زیبای مرنجاب در شهرستان کاشان

از جمله معروف ترین کویرهای ایران که بسیار شگفت انگیز می باشد، کویر مرنجاب است. این کویر زیبا یکی از مکان های گردشگری در استان اصفهان می باشد که واقع در شمال شهرستان ن و بیدگل از توابع کاشان است. موقعیت کویر مرنجاب از سمت شمال به دریاچه نمک مسیله در ن و بیدگل، از سمت جنوب به بیابان بند ریگ و تپه‌های ماسه‌ای روان، از سمت غرب به بیابان مسئله و کویر آب شیرین و از سمت شرق به بیابان پشت ریگ و پارک ملی کویر می باشد. اسم کویر مرنجاب برگرفته از کاروان‌سرا و قنات تاریخی در این ناحیه برای دوران صفویه می باشد. این کویر یکی از بهترین موارد کویرنوردی برای گردشگران علاقه مند به صحرا و بیایان می باشد و در حقیقت از جمله قطب‌های اصلی کویر گردی کشور ما محسوب می شود. در طول سالیان بسیار تیم های گوناگون تازه کار و به علاوه کویرنوردان حرفه ای به این کویر بکر و جذاب سفر کرده اند.

کویر جذاب ریگ جن در شهر گرمسار

ممکن است اسم این کویر کمتر به گوشتان رسیده باشد و شاید حتی اگر به نقشه های جغرافیایی هم سر بزنید، آن را در نقشه نیابید. کویر ریگ جن یکی از سخت ترین مسیر ها را دارد و هیچ گونه نشانه ای از زندگی در آن وجود ندارد. این کویر جذاب و منحصر به فرد واقع در جنوب شرق شهر گرمسار می باشد و هیچ گونه آب و آبادی در آن جا وجود ندارد. مردم محلی و بومی این ناحیه به این کویر سرزمینی نفرین شده می گویند. خوب است بدانید که در قدیم نیز هیچ کاروانی از آن جا رد نمی شد. این را هم باید بگوییم که تنها جایی که از این کویر اسمی برده شده، در سفر نامه دو کویر شناس اروپایی می باشد که از آن نام برده اند. مردم محلی بر این باورند که هر کس به آن جا برود، دیگر برنمی گردد و آن را مثلث برمودای ایران نامیده اند. کشور ایران یک کشور چهار فصل بوده و مکان های گردشگری زیادی دارد و فرصت مناسبی جهت بازدید در فصل های گوناگون سال را دارد. شگفتی های کشور ما فقط در فصل های گرم نظیر تابستان و بهار نمی باشد و همواره در چهار فصل سال جاهای بسیاری برای بازدید و گشت و گذار پیدا می شود.

کویر شگفت انگیز مصر در شهر اصفهان

خوب است بدانید که کویر مصر واقع در فاصله ۵۵ کیلومتری ناحیه خور و بیابانک شهر اصفهان، ۴۵ کیلومتری شهر جندق و در استان مصر می باشد و از جمله مقصدهای اصلی کویرنوردی در ایران محسوب می شود. این کویر جذاب به وسیله رشته‌ کوه‌های سلسله جبال فلات ایران از طرف جنوب غربی و شرقی و به علاوه از طرف غرب، محاصره شده است. اسم این روستا روایتی دارد که به سال‌های قبل مربوط می شود. هنگامی که چوپانی به اسم یوسف جهت رسیدن به آب‌های زیرزمینی، چاهی در این ناحیه ایجاد کرد ولی بعد از مدتی سطح آب‌های زیرزمینی کم شد و دسترسی به آب هم امکان پذیر نبود. بنابراین یوسف با کمک دستگاه‌هایی بیشتر چاه را حفر کرد که به همین دلیل مردم روستا، آن را روستای چاه دراز نامیدند. ولی یوسف و دیگر مردم از این اسم خوششان نیامد و به خاطر داستان حضرت یوسف و چاه، نام روستای خود را مصر گذاشتند. رمل‌های ماسه‌ای جذاب، دسترسی راحت به روستای مصر و وجود امکانات گردشگری بسیار، موجب شده تا مصر یکی از برترین کویرهای ایران برای گردشگران باشد.

کویر دیدنی حاج علی قلیدر شهر دامغان

خوب است بدانید که این کویر دیدنی واقع در استان سمنان و در جنوب شهر دامغان می باشد. در این کویر یک رودخانه وجود دارد که از قسمت شمال شرقی آن به کویر وارد می شود و دره ای عمیق را در درون کویر به وجود آورده است. چنانچه در موسم باران های فصلی به این کویر بروید، شش ضلعی هایی زیبا در کل سطح دریاچه نمک می بینید. درست است که این شش ضلعی ها منظم نیستند، ولی جذابیت منحصر به فردی را ایجاد کرده اند. کویر حاج علی قلی دامغان تپه هایی شنی، دریاچه نمک و به علاوه حوزه های باتلاقی زیادی دارد که مناطق جذابی برای دوستداران طبیعت و کویر می باشد. اگر می خواهید به این کویر دیدنی بروید باید از روستای خورزان رد شوید.

کویر معروف چهارفصل ورزنه در شهر اصفهان

خوب است بدانید که کویر ورزنه از جمله مکان های طبیعی و بکر گردشگری ورزنه در استان اصفهان می باشد که مسافت آن تا تهران نیز کم است. این ناحیه گردشگری عظیم ترین سایت تفریحی کویر در ایران محسوب می شود که اخیرا قسمت هایی از آن نظیر موتورهای چهارچرخ یک نفره و دو نفره، زیپ لاین، سافاری، شتر سواری، رستوران، شربت خانه، کمپینگ و پاراگلایدر تاسیس شده‌اند تا گردگشران از آن ها استفاده کنند. در کویر ورزنه می توانید به کویرنوردی، قدم زدن روی ماسه‌های داغ، تفریح در عظیم ترین سایت تفریحی کویر ایران، دیدن مناطق طبیعی و تاریخی شهر گردشگری ورزنه، بازدید تالاب بین‌المللی گاوخونی و به علاوه مشاهده پوشش گیاهی و جانوری شگفت انگیز کویری بپردازید.

کویر زیبای ریگ زرین در شهریزد

این کویر جذاب و دیدنی واقع در اطراف استان یزد و در سمت شمال بافق می باشد. مغستان یا ریگ زرین از جمله کویر های به نام و شگفت انگیز ایران می باشد که دارای دو نیمه شمالی و جنوبی است. این بخش بندی به علت ارتفاعات ویژه ای است که در این کویر می باشد. شن های روان و نرم کویر ریگ زرین تجربه ای هیجان انگیز برایتان به ارمغان می آورد و در سمت شمالی این کویر ارتفاعات حاجی آباد زرین وجود دارد. این ارتفاعات دارای انواع گنبد های نمکی می باشند. در صورتی که می خواهید به یک کویر زیبا و دیدنی بروید، این کویر را از دست ندهید.

 

امتیاز این مقاله

با وبسایت ملودیکا به روز باشید

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*