فرق میان دستگاه های فرز آهنگری و فرز سنگبری

شما برای پیدا کردن دستگاه متناسب با کار خود می بایست تا اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید. چنانچه برای کار خود نیازمند دستگاه فرز می باشید ولی نمی دانید که فرز آهنگری را انتخاب کنید یا فرز سنگبری، با ما همراه باشید تا در این مقاله از سایت ملودیکا فرق میان فرز آهنگری و فرز سنگبری را به صورت دقیق برایتان شرح دهیم.

فرز آهنگری یا Metal Grinder

فرز آهنگری دستگاهی مهم در صنعت تراشکاری و آهنگری می باشد. فلزاتT سختی و استحکام بالاتری در مقایسه با چوب و مصالح ساختمانی دارند؛ بنابراین جهت برش و صیقل آن‌ها باید یک دستگاه فرز ویژه با توان بالا به کار برد.

سنگ فرز آهنگری دارای تیغه برنده‌ای می باشد که فقط در یک دقیقه قادر است تا میان 8000 تا 9000 دور بر دقیقه بچرخد. این سرعت بسیار خوب، بیانگر توانمند بودن موتور دستگاه می باشد.

موتور توانمند ابزار فرز آهنگری با استفاده از انرژی کمی قادر است تا کارهای صنعتی گوناگونی نظیر صیقل کردن، پولیش کردن، برش زدن، پرداخت کردن و … را انجام دهد.

همچنین قیمت فرز آهنگری در بازار طبق فاکتورهای گوناگون نظیر کیفیت ساخت، نوع برند سازنده، قدرت موتور و غیره گوناگون می باشد.

فرز سنگبری یا Stone Grinder

ابزار فرز سنگبری از جمله کاربردی ترین ابزارآلات فنی در صنایع گوناگون به خصوص صنعت ساختمان‌سازی می باشد. این دستگاه برقی برای برش، تراشیدن، پرداختن و صیقل گونه های مختلف سنگ به کار می رود. فرز سنگبری دستگاهی جهت برش دادن سنگ‌های گران نظیر مرمر، گرانیت، سرامیک و غیره در اندازه ها و زوایای گوناگون می باشد.

خوب است بدانید که فرز سنگبری برای افراد فنی که در زمینه ساخت‌وساز یا ترمیم و نوسازی ساختمان‌ها ضروری و مهم می باشد. با این ابزار، خیلی از کارهاری مختص به سنگبری با سرعت زیادتر و هزینه کمتری صورت می گیرد.

فرق میان فرز سنگبری و فرز آهنگری

پیش از این نیز گفتیم که این دو دستگاه فرق هایی با هم دارند. بعضی از این تفاوت‌ها شامل سرعت، توان موتور، کاربرد، نوع تیغه، وزن و غیره می باشند که در ادامه متن توضیح خواهیم داد.

  • فرق میان فرز سنگبری و فرز آهنگری به لحاظ کاربرد

فرز آهنگری دستگاهی جهت صیقل و برش فلزات گوناگون نظیر استیل، آهن، لوله و ورق فولادی و پروفیل می باشد. بیشتر کاربرد این ابزار در صنایعی می باشد که کارشان با فلزات است. از میان این صنایع می‌توان به جوشکاری، آهنگری، تراشکاری و خودروسازی اشاره کرد.

برش و صیقل سرامیک، موزائیک، کاشی، گرانیت و مصالح دیگری که از جنس سنگ می باشند، با کمک فرز سنگبری انجام می شود. این وسیله از جمله دستگاه های با اهمیت و پرکاربرد در کارهای ساختمانی و کارخانجات سنگبری می باشد.

  • فرق میان فرز سنگبری و فرز آهنگری به لحاظ قدرت موتور

همانگونه که از اسم این دو دستگاه مشخص می باشد، فرز آهنگری برای کار فلزات و فرز سنگبری برای کار با سنگ و مصالح ساختمانی استفاده می شود. فلزات نسبت به جسم های سنگی توان بیشتری در مقابل برش و صیقل کاری دارند. بنابراین توان موتور فرز آهنگری در مقایسه با فرز سنگبری بیشتر می باشد.

توان بیشتر فرز سنگبری باعث برش‌های سریع و عمیق خواهد شد. در مقابل افزایش توان موتور فرز سنگبری احتمالا موجب شکسته شدن موزائیک، کاشی و سرامیک خواهد شد. همچنین توان موتور فرز آهنگری میان 1000 تا 2500 وات و فرز سنگبری میان 500 تا 1500 وات می باشد.

  • فرق میان فرز آهنگری و فرز سنگبری به لحاظ نوع تیغه

در فرز آهنگری و فرز سنگبری تیغه‌های گوناگونی جهت برش به کار می روند. تیغه‌ها اصولا طبق شکل جسم مورد نظر و جنس آن برگزیده می‌شوند. جنس تیغه فرز سنگبری اصولا از کاربید یا الماس سخت می باشد. این مواد سختی مناسبی جهت برش و صیقل اجسام ساختمانی دارند.

تیغه فرز آهنگری از مواد فولادی تولید می‌شوند و برای برش اجسام فلزی استفاده می شوند. تولید تیغه‌های فرز سنگبری در شکل و سایزهای گوناگونی صورت می‌گیرد، ولی به صورت کلی ابغاد بزرگ‌تر و قطر کمتری در مقایسه با تیغه فرز سنگبری دارند.

  • فرق میان فرز آهنگری و فرز سنگبری به لحاظ وزن و سهولت در استفاده

به صورت رایج تولید و طراحی فرزهای سنگبری سبک‌تر از فرز آهنگری می باشد. فرز آهنگری دستگاهی جهت کار روی اجسام سخت فولادی می باشد و بنابراین ساختار مستحکم تری دارد. در تولید فرز آهنگری مواد بیشتر و محکم تری استفاده  می شود. این مورد با وزن سنگین دستگاه ارتباط مستقیم دارد. باید بگونیم که در گونه های متفاوت احتمالا وزن فرز سنگبری بیشتر از فرز آهنگری می باشد. اصولا وزن این دستگاه به توان و ابعاد آن‌ها وایسته می باشد.

تفاوت قیمت فرز سنگبری و فرز آهنگری

فلزات در مقایسه با مصالح ساختمانی که از جنس سنگ می باشند، سختی بالاتری دارند. فرزی که جهت برش و پردازش مقاطع فولادی به کار می رود، توان و کیفیت بیشتری دارد. همچنین فرز سنگبری نه فقط در ساخت‌وساز بلکه در صنایع اتومبیل سازی، تولید لوازم خانگی، جوشکاری و تراشکاری هم استفاده می شود. تمامی این فاکتورها موجب شده قیمت فرز‌های آهنگری در مقایسه با قیمت فرز‌های سنگبری بازار، بیشتر باشد. عواملی نظیر گارانتی، برند، قدرت، مواد ساخت و دیگر موارد در قیمت سنگ فرزها تاثیرگذار می باشند.

به صورت کلی فرزها گونه های متفاوتی دارند که هر یک جهت استفاده های مختلف تولید و به بازار ابزار آلات ارائه شده‌اند. شما می توانید هم به صورت حضوری و هم آنلاین ان دستگاهه ا را از فروشگاه های مربوطه خریداری کنید.

کلام پایانی

در این مقاله فرق میان فرز آهنگری و فرز سنگبری را از جهات گوناگونی نظیر کاربرد، توان موتور، نوع تیغه، وزن، قیمت و غیره ارزیابی و بیان کردیم. این دو نوع فرز از لحاظ ظاهری به هم شبیهند ولی فرق های مهمی با هم دارند که می بایست در زمان خرید و به کار بردن آن ها مدنظر باشند.

به صورت کلی، باد بگوییم که فرز آهنگری یک دستگاه جهت برش و صیقل فلزات می باشد که در صنایع گوناگونی نظیر جوشکاری، تراشکاری، اتومبیل سازی و غیره کاربرد دارد. این ابزار توان و سرعت زیادی دارد که می‌تواند با فلزات سخت و مستحکم روبرو شود. فرز سنگبری نوعی ابزار ساختمانی می باشد که جهت برش و سنباده زدن سنگ، سرامیک، کاشی و موزاییک به کار می رود. این ابزار توان و سرعت کمتری دارد که برای برش اجسام سنگی مناسب می باشد.

با وبسایت ملودیکا به روز باشید

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*