دلیل سرفه ماندگار بعد از تمام شدن سرماخوردگی چیست؟

اگر شما هم از آن دسته از افرادی می باشید که سرما خوردید و خوب شدید ولی سرفه‌هایتان هنوز ماندگار است، باید بدانید که تنها نیستید و خیلی ها مثل شما می باشند. بر اساس آمار مشخص شده به اندازه ۱۱ تا ۲۵ درصد افراد بزرگسال، سرفه‌های ماندگار پس از عفونت سرماخوردگی را دارند. این سرفه های ماندگار میان سه تا هشت هفته پس از خوب شدن هم ادامه دارند.

سرفه‌های پس از عفونت که به آن سرفه‌های بعد از ویروس هم گفته می شود قادر می باشند تا پس از یک عفونت تنفسی به وجود آمده از ویروسی نظیر سرماخوردگی معمولی ادامه پیدا کنند.

سرفه پس از ویروس اصولا به خاطر زیاد شدن التهاب در سیستم تنفس یعنی بینی، حلق، گلو، حنجره و ریه‌ها اتفاق می افتد.

این التهاب باعث زیاد شدن حساسیت در لوله‌های برونش می شود و تولید موکوس را بیشتر می کند و در یک آن شفافیت موکوس را کمتر می کند. التهاب موجب تورم مسیرهای هوایی شما شده و ترشحات پشت حلق هم گلو و تارهای صوتی را حساس می کند. این دو عامل باعث سرفه‌های ماندگار پس از عفونت خواهند شد.

اقدامات لازم در صورت بروز سرفه‌های ماندگار

از جمله عوارض بلندمدت بیماری کرونا، سرفه‌های مزمن می باشد. ولی این سرفه‌ها خطری ندارند، در نتیجه نگران نباشید و فقط تحمل کنید تا بهبود پیدا کنید.

درمان‌های مراقبتی نظیر ضد سرفه‌های بدون نسخه، قطره‌های استروئیدی جهت ترشحات پشت حلق، رطوبت‌سازها و آب‌نبات‌های مکیدنی قادر می باشند موجب م شدن این سرفه‌ها شوند. خوب است بدانید که از نظر علمی آنتی‌بیوتیک‌ها یا استروئیدها جهت کمک به سرفه‌های پس از عفونت مناسب نمی باشند. اکثر پژوهش ها بیانگر این می باشند که سرفه‌ها در طول زمان و بدون دارو رفع خواهند شد.

از جمله شیوه های شناسایی سرفه‌های پس از عفونت از سرفه‌هایی خطردار این می باشد که سرفه‌های پس از عفونت اصولا خشک می باشند. در مقابل سرفه‌های خلط دار همراه با تنگی نفس یا درد قفسه سینه می بایست حتما توسط متخصص چک شوند.

همانگونه که می دانید نفس کشیدن در هوای سرد باعث سرفه شما خواهد شد. علت آن این است که هوای سرد موجب انقباض بافت‌های حساس مسیرهای هوایی‌ شما خواهد شد. همچنین هوای سرد خشک ‌تر از هوای گرم می باشد و همچون یک تحریک کننده عمل می‌کند. هر کدام از این علت ها قادر می باشند تا موجب ایجاد سرفه‌های رفلکسی شوند. در حقیقت این تلاش بدن شما جهت کم کردن انقباض مسیرهای هوایی و بیرون کردن هوای مرطوب از ریه‌ها به طرف اندام‌های تنفسی بالایی می باشد.

درازکشیدن در زمانی که بدن شما موکوس زاید ایجاد می‌کند نیز موجب سرفه خواهد شد. در این شرایط بدنی، موکوس به آسانی به مسیرهای هوایی وارد شده و آن را حساس می‌کند که موجب سرفه خواهد شد. در این شرایط آب گرم و عسل بخورید تا سرفه هایتان بهتر شود.

بر اساس تحقیقات مشخص شده که هوای گرم حمام سونا برای انقباضات سرفه‌های مزمن خوب می باشد. رطوبت گرم سونای بخار بافت‌های حساس شده را تسکین می دهد. بالا آوردن بالاتنه با کمک چندین بالش در زمان خواب ترشحات را آسان تر در حلق جاری می کند و آن ها را به طرف مسیرهای تنفسی‌ شما هدایت نمی کند.

تشخیص پرخطر بودن سرفه ها

از جمله شیوه های شناسایی سرفه‌های پس از عفونت از سرفه‌هایی خطردار این می باشد که سرفه‌های پس از عفونت اصولا خشک می باشند. در مقابل سرفه‌های خلط دار همراه با تنگی نفس یا درد قفسه سینه می بایست حتما توسط متخصص چک شوند.

نشانه های دیگری که بیانگر این است علت سرفه‌ها جدی ‌تر می باشند در ادامه بیان شده اند:

  • در ترشحات خود خون ببینید.
  • در بلعیدن با مشکل روبرو شوید.
  • درد و تب داشته باشید.
  • در تنفس شما مشکل وجود داشته باشد.
  • تنفس شما با سروصدا همراه باشد.

اگر این نشانه ها را دارید باید از قفسه سینه عکس برداری کنید تا بررسی شود. نشانه های دیگری که بیانگر وجود مشکل می باشند تجربه پنومونی‌های پرتکرار یا سیگارکشیدن طولانی مدت می باشد.

اگر سرفه‌های شما بیشتر از هشت هفته باشد بیانگر وجود مشکلی جدی در شما خواهد بود. در این وضعیت می بایست تا تست کارکرد ریه برای شناسایی آسم یا بیماری مزمن انسدادی ریه صورت گیرد.

دلایل دیگر سرفه‌های ماندگار

بسیاری از اوقات اشخاص به علت سرفه‌هایی ماندگار نزد پزشک متخصص می روند. برخی اوقات پزشک مجبور می‌شود دیگر دلایل احتمالی به جز عفونت سرماخوردگی را هم چک کند. همانگونه که بیان کردیم در بیشتر موارد، سرفه‌های شدید پس از عفونت قابل شناسایی می باشند ولی پزشک احتمال دارد تا دیگر دلایل را هم چک کند که در ادامه بیان شده اند:

  • داروهایی که موجب مهارکردن فشارخون می شوند.
  • فرد بیماری آسم داشته باشد.
  • قلب دچار نارسایی احتقانی شده باشد.
  • در فرد ریفلاکس اسید معده ایجاد شدود.
  • فرد سرطان ریه داشته باشد.
  • فرد دچار پنومونی یا برونشیت شده باشد.
  • فرد در مدت طولانی سیگار کشیده باشد.

با وبسایت ملودیکا به روز باشید

شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


*